آموزش تکثیر کرم زباله خوار و تولید کود ورمی کمپوست

مرجع کامل فارسی تکثیر کرم آیزینیا فوتیدا و تولید کود ارگانیک ورمی کمپوست

آموزش تکثیر کرم زباله خوار و تولید کود ورمی کمپوست

مرجع کامل فارسی تکثیر کرم آیزینیا فوتیدا و تولید کود ارگانیک ورمی کمپوست

مراحل گرفتن مجوز تولیدی ورمی

بسیاری از افراد بعد از خواندن مطالب کاملا ناقص و مختصر اینترنت یک شب تصمیم می گیرند که شروع به تولید فارم کنند.دست بر قضا ابتدا  موفق هم می شوند، مکانشان را که عموما توی ذهنشان یک فضای مسقف مثل سوله است را در نظر می گیرند.کودهای حیوانی را خریداری می کنند با ابعادی که توی اینترنت دیدند پشته بندی کرده بعدهم تزریق کرم و آماده میشوند تا بهره برداری کنند و حتما هم پول های آنچنانی در انتظارشونه!!!!

تفکری کاملا غلط که حاصل کار تعداد بسیار زیاد دلال هاست.سرابی که اونها به وجود آوردند و خیلی ها هم گولشنوو می خورند.

وقتی در وسط کار به مشکل می خورند اونجاست که متوجه میشوند هیچ اطلاعاتی درباره ورمی کمپوست ندارند و تمام چیزایی که فکر می کردند داره همه پوچ بوده و بس.مثلا کجای اینترنت نوشته که کودهای مورد استفاده شما باید چه مقدار ماندگاری داشته باشه یا چه اندازه ای باشه؟این موارد که خیلی هم هستش فقط می تواند با تجربه به جواب برسه.پس مطمعن باشید که قبل این کار حتما باید با یه کاربلد این کار مشورت کنید چندتا فارم را از نزدیک ببینیند و خلاصه کمی هزینه صرف مشاوره کنید.مطمعنا این پول یک بیمه درست در مقابل حوادثی که ممکن است  برای سرمایه ی شما پیش بیاد خواهد شد.

البته ناگفته نماند بی انصافی های زیادی هم در رابطه با هزینه های مشاوره انجام می شود و بعضی از دوستان به واسطه اسم و رسمشان در قبال هر جلسه مشاوره پول های گزافی رو پیشنهاد می دهند.با چشم باز یک مشاور خوب برای خود انتخاب کنید قبل از هر کاری این مهم ترین قسمته کاره.

 

شرکت گلبرگ در راستای تحقق این امر اقدام به مشاوره و ایجاد فارم های تولیدی در تمام نقاط کشور برای دوست داران این امر می نماید.ما می توانیم برای شما یک فارم را ایجاد و تا زمان فروش در کنار شما باشیم.همچنین می توانیم بعد از ایجاد فارم آن را به شما سپرده یا فقط مشکلات احتمالی حین کار را برطرف نماییم.حق انتخاب با شماست.

 

درمورد بازاریابی باید بگم کار عمده شما این قسمت هستش مخصوصا اگه شما رقیب های سرسختی هم داشته باشید،ولی نگران نباشید این قسمت از کار تخصص ماست.نخواهیم گذاشتمحصول شما در انبار بماند.وقتی ابتکار عمل را در دست بگیرید انگار بازار در دستان شماست.

 

گرفتن مجوز ها و وام های مربوط به این کار هم کار سختی نیست فقط نیازمند یکم دوندگی های خاص خودش است.برای این کار باید ابتدا مجوز تاسیس از جهاد کشاورزی بگیرید سپس در یک سیر نسبتا طولانی آن را به پروانه بهره برداری برسانید.این روند به شکل زیر می باشد:

 

ابتدا درخواست کتبی خود مبنی برتاسیس واحد تولیدی ورمی کمپوست را به جهاد کشاورزی شهرستان محل تولید برده و به قسمت صنایع تبدیلی و تکمیلی کشاورزی مراجعه و ارائه دهید.توجه داشته باشید فردی که جواز به نام وی ثبت می شود باید دارای کارت پایان خدمت یا معافیت دایم باشد.

پس از آن طبق نامه ای که به شما می دهند به سازمان کشاورزی وا قع در مرکز استان خود مراجعه کرده وجواز تاسیس به نام شما یا شرکت ثبتی شما صادر  خواهد شد.تا اینجا دو روز و مبلغ 10000 تومان هزینه ایست که صرف کرده اید.

حال دوباره به جهاد محل خود بازگشته کروکی زمین خود به اضافه سند یا اجاره نامه حداقل یک ساله را تحویل می دهید و از ادارات زیر استعلام می گیرید.

سازمان آب

اداره محیط زیست

شرکت ملی گاز ایران

اداره راه و ترابری

پس از این مراحل کار تولید را شروع و به بهره برداری برسانید حال می توانید به کسب پروانه بهره برداری با توجه به جواز تاسیس خود نمایند.

.::( تغییر محصولات غیر ارگانیک به ارگانیک )::.

1316811106_organic_l

 

محصولات ارگانیک محصولاتی هستند که در تمام مراحل رشد با سیستم طبیعی هماهنگ بوده و در خاکی که از چند سال قبل هیچ‌گونه سموم دفع آفات گیاهی نظیر: علف هرزکش‌ها، قارچ‌کش‌ها و مواد شیمیایی در آن استفاده نشده و فقط با مواد طبیعی مانند کمپوست گیاهی تقویت می‌شود، رشد می‌کنند. از سوی دیگر در ترکیبات میوه‌های ارگانیک هیچ‌گونه اصلاح ژنتیکی صورت نمی‌گیرد و از گازها برای رشد زودرس میوه‌ها استفاده نمی‌شود. به‌همین دلیل رنگ این نوع میوه‌ها طبیعی بوده و نه خیلی پررنگ یا کم‌رنگ‌تر از حد معمول هستند. بافت آنها مناسب و خیلی نرم یا سفت نیست. اندازه میوه‌ها هم متعادل بوده و طعم و بوی طبیعی و مناسبی دارند که البته بارزترین ملاک تشخیص میوه‌های ارگانیک از غیرارگانیک هم همین طعم و بوی طبیعی‌شان است، بعلاوه پوست میوه‌های ارگانیک کاملا متناسب با میوه بوده و زیاد ضخیم نیست. از همه مهم‌تر آن که در این نوع محصولات کاهش آلودگی خاک به کودها و سموم موجب باقی ماندن عناصر مفیدی مانند کلسیم، آهن، فسفر، منیزیم و ویتامینC در سبزی‌ها می‌شود.


..::( محاسن استفاده از کود ورمی کمپوست در کشاورزی )::..

کرم ایزینا فتیدا

کود آلی اُرگانیک بوده و عاری از تخم آفات خاکزی می باشد.

دارای یکسری پروتئین و ویتامین های مورد نیاز گیاهان است.

دارای مقدار مناسبی از عناصر غذایی کمیاب و پر مصرف است.

در خاک های شنی و سبک میزان نگهداری آب در خاک را افزایش می دهد.

در خاک های رسی و خیلی سنگین نفوذ پذیری آب در خاک را افزایش می دهد.

با استفاده از این کود، شرایط برای استمرار حیات میکرو اُرگانیسم ها در خاک مناسبتر می شود.

با استفاده از کود ورمی کمپوست با ایجاد خلُل و فُرج سبب بهبود تهویه و زهکشی خاک می شود

کود نرمی است که عاری از بذور علف های هرز و باکتری های غیر هوازی، قارچها و ویروس های بیماریزا است..


جفت گیری و تولید مثل کرم خاکی



کرم های خاکی جاندارانی Hermaphrodit (یعنی الهه دو شاخه) یا نرماده هستند .

یعنی هر جاندار در بدن خود هم گامت نر (اسپرم) تولید می کند و هم گامت ماده (تخمک) .

از طرف دیگر اسپرم های یک کرم خاکی ، نمی تواند تخمک های خودش را بارور کند و برای باروری به فرد دیگری از گونه خود نیاز دارد

برای همین به کرمهای خاکی از لحاظ تولید مثلی ، هرم آفرودیت دیگر لقاح یا نر ماده دگر بارور گفته می شود

در سطح بدن کرم خاکی سوراخ هایی به غیر از دهان و مخرج وجود دارد که برخی از آنها در تولید مثل نقش دارند .

- چهار سوراخ کوچک مربوط به جایگاه اسپرمی یا جام نطفه ای که به طور جانبی در شیارهای میان حلقه 9-10 و 10-11 واقع است .

- سوراخهای تخم بر یا اوویدوکت به صورت زوج در سطح شکمی در حلقه 14

- سوراخهای مجاری اسپرمی زوج با لبه های متورم در سطح شکمی حلقه 15 .

همچنین هر کرم خاکی 2 جفت بیضه (کوچک و بزرگ) و یک جفت تخمدان دارد .

کرمهای خاکی در قسمت بیشتر سال تولید مثل می کنند ولی حداکثر فعالیت تکثیری آنها در هوای گرم و مرطوب است .

جفت گیری معمولا در شب صورت گرفته و به 2 یا 3 ساعت وقت نیازمند است .

دو کرم خاکی از سوراخ خود خارج شده و سطح شکمی قدامیشان را نزدیک هم می آورند به طوری که امتداد قرار گیری سر در آنها در جهت مخالف هم قرار داشته باشد .

یعنی اگر سر یک کرم به سمت مشرق است ، سر کرمی که می خواهد با او جفت گیری کند به سمت مغرب خواهد بود در این زمان ، کمربند تناسلی (حلقه 31 تا 37 ) هر کرم به حلقه های 7 تا 12 دیگری محکم می چسبد

سپس هر کرم لوله گلی به دور خودش تولید می کند که حلقه های 9 تا 36 را می پوشاند .

سپس هر کرم از طریق یک جفت شیار اسپرمی که از حلقه 15 تا کمربند تناسلی کشیده می شود به کرم دیگر اسپرم منتقل می کند .

بعد از این کرم ها از هم جدا می شوند.

بعدا هر کرم پیله های (cocoons) محتوی تخم تولید می کند .

اندازه پیله ها در کرم خاکی معمولی 7تا 5 میلی متر است و هر کدام دارای چندین تخم است که گویا فقط یکی از آنها به ثمر می رسد .

پیله ها به شکل قطره اشک و به رنگ نارنجی یا قهوه ای هستند .

معمولا 3 هفته تا یک ماه طول می کشد تا تخم به کرم تبدیل شود و این مدت وابسته به دما و رطوبت است .

همچنین حدودا 2 ماه طول می کشد تا کرم ها بالغ شوند .

پس از این مدت زمان برداشت کرم ها رسیده است

فوت و فن تجارت با پرورش کرم خاکی


فوت و فن تجارت با پرورش کرم خاکی با 2/400/000 میلیون تومان تولید کننده ورمی کمپوست شوید


ابتدا از شماره حساب بانکی خود، فقط 24/000/000 میلیون ر یال خارج کنید و از شرکت هایی که هر کیلو گرم را با مخلوط کود حیوانی، بسته ای 24 هزار تومان می فروشند، اقدام به خرید نمایید و بعد با آماده سازی بستر، خرید کود حیوانی، کاه و.... یک تولیدی کوچک ورمی کمپوست راه اندازی کنید...

اگر بخواهیم محصولات کشاورزی سالم تولید کنیم و کمتر کود شیمیایی را به خورد زمین بی زبان بدهیم، بهتر است ابتدا مقایسه ای داشته باشیم؛ با نگاهی به سابقه پنجاه ساله کشورهای اروپایی در استفاده از «ورمی کمپوست» و با توجه به اینکه در ایران فقط 3 یا 4 درصد از تولیدکنندگان، از این نوع کود استفاده می کنند، به راحتی می توان پی برد که ما از این لحاظ، تا چه اندازه عقب هستیم از این کشورها فاصله داریم. ورمی کمپوست ماده ای است که از بازیافت زباله های خشک و تر به دست می آید. هر چند فرهنگ جداسازی زباله ها، هنوز در جامعه شهرنشین رواج نیافته و از این رو، حتی زباله های مفید، که مشهور به طلای سیاه هستند، به طور کلی از بین می روند. اما در این میان هستند کسانی که به عنوان کارآفرین، از خود خلاقیت نشان داده و با خوراندن این زباله ها به یک مشت کرم ظاهرا بی مصرف، این مواد بی ارزش را تبدیل به احسن نموده و با تولید کود آلی، همه کودهای شیمیایی و حیوانی را از دور خارج می سازند تا به این صورت، محصولات کشاورزی مطمئن و باکیفیت، میهمان سفره من و شما شود.
سرمایه گذاری 24/000/000 میلیون ریالی
ابتدا از شماره حساب بانکی خود، فقط 24/000/000 میلیون ر یال برای 100(سبد) که محتوی آن 12 کیلو گرم کود شسته شده و 400 الی 500 گرم کرم ایزینیا فوتیدا خالص وجود دارد خارج کنید و اقدام به خرید نمایید و بعد با آماده سازی بستر، خرید کود حیوانی، کاه و ... یک تولیدی کوچک ورمی کمپوست راه اندازی کنید. البته تنهایی از عهده این کار برنمی آیید، می توانید با پرداخت حدود 300 هزار تومان، یک کارگر هم استخدام کنید و بعد که خواستید کارگاه را گسترش بدهید، سرمایه گذاری بیشتری کنید. در عین حال، این حق طبیعی شماست که بدانید هر کیلو ورمی کمپوست را به چه مبلغی می توانید بفروشید. بسته به کیفیت، این کود، کیلویی 400 تا یک هزار تومان به فروش می رسد، البته علاوه بر آن از فروش کرم های اضافی و خشک هم می توانید سود ببرید.
زباله مخصوص سرآشپز!
کرم ها از قریب به اتفاق همه دور ریزهای انسان به عنوان زباله استفاده می کنند که البته همین وجه مثبت تولید ورمی کمپوست است.
فضولات حیوانی: در این خصوص، می توان از مدفوع گاو، گوسفند، بز و برخی طیور و ماکیان استفاده کرد. البته بهتر است قبل از استفاده، آزمایش هایی روی این فضولات انجام شود تا نسبت به عاری بودن آن از عوامل بیماری زا یا ویروس خطرناک قابل انتقال به انسان اطمینان حاصل شود. بین این نوع فضولات، از فضله مرغ، به دلیل اسیدی بودن و مدفوع اسب، به دلیل ویروسی بودن، نمی شود استفاده کرد.
زباله های کشاورزی: شاخه ها، برگ ها ، زباله سبزیجات، تفاله نیشکر، سبوس (به جز شلتوک) و... که پس از برداشت محصول و خرمن کوبی به دست می آیند در زمره زباله های مناسب برای تولید ورمی کمپوست قرار دارند.
زباله های جنگلی: تراشه های چوب، پوست، خاک اره و خرده برگ های جنگلی؛ عمده ترین زباله های مفت و مجانی است که در کف جنگل ها چشم انتظار کارآفرین های خلاق است!
زباله های شهری: شامل زباله های خانگی هم می شود، کاغذ باطله و پارچه های کتانی و مواد غذایی و... البته، غیره؛ شامل زباله های خطرناک بیمارستانی نمی شود!
راه اندازی:
در صورت تمایل برای تولید انبوه و راه اندازی کارگاه، از اداره جهاد کشاورزی شهرتان مجوز بگیرید و اگر گاوداری، مرغداری یا زمین کشاورزی دارید، می توانید قسمت کوچکی از کار را به همین موضوع اختصاص دهید. در این صورت آش با جاش آماده است و کرم ها مواد لازم برای تغذیه را در دسترس دارند.
1- کف سازی
در گام نخست راه اندازی کارگاه، یک کف مناسب برای محل تولید کمپوست تهیه می کنید. البته در این ارتباط حتما توجه داشته باشید که اولا، جنس کف، برای کرم ها غیرقابل نفوذ باشد و دوم آنکه، جنس کف، باعث تجمع آب و از بین رفتن کرم ها نشود.
2 ـ شیاربندی
در یک طرف و در جهت شیب، یک شیار سرتاسری بکشید تا آب از این طریق به بیرون منتقل شود و لجن در بیرون؛ مثلا در یک چاه جمع شود. آب به هیچ وجه نباید در محیط بماند، چون کرم اصولا، موجودی خاکزی است نه آبزی.
3 ـ تل بندی یا فارم
به پشته کود، تل-فارم می گویند. بعد از اینکه مرحله کف سازی و شیاربندی را انجام دادید، زباله ها یا هر ماده مجاز دیگری، را که قبلا در موردش توضیح دادیم، کف تل ریخته و بعد نزدیک به 10 سانتی متر کود حیوانی بریزید و سپس دوباره زباله مورد نظر را به تنهایی یا به صورت مخلوط با کود حیوانی روی تل ریخته و آن را تکمیل کنید.
4 ـ لجن کش کردن
دمای محیط باید 22 درجه و رطوبت بین 60 تا 70 درصد باشد. برای اندازه گیری رطوبت، یک مقدار از بستر را در دست گرفته و فشار دهید. آبی که از آن بین انگشت هایتان خارج می شود، نه به صورت شرشر باشد و نه قطره قطره، به این مرحله لجن کش کردن می گویند.
5 ـ خرید کرم
حیاتی ترین مرحله در تولید ورمی کمپوست، این مرحله است. زمان خرید کرم باید از فروشنده به ازای هر کیلوگرم، مقداری «کوکون» بگیرید، چون این کوکون ها ظرف دو تا سه هفته، به تعدادی کرم تبدیل می شوند. معمولا هر کرم بالغ، هر سه روز، یک کوکون ایجاد می کند که بعد از 23 روز، هر کدام از این کوکون ها، یک تا سه نوزاد کرم تولید می کنند. البته همه این نوزادها زنده نمی مانند. در زمان خرید، باید مقداری بستر هم تهیه کنید تا کرم مدتی در آن زندگی کند، چون مدتی طول می کشد تا کرم با محیط جدید ارتباط برقرار کند. معمولا به ازای هر تن زباله، سه تا چهار کیلوگرم کرم نیاز است.
6 ـ مراقبت
بعد از تزریق کرم، کارها آسان تر از قبل پیش می رود. اما هر روز باید میزان دما، رطوبت و PH چک بشود. در ضمن در محل نگهداری، سروصدا باید تا حد ممکن کم باشد. نور آفتاب و تهویه مناسب هم باعث از بین رفتن کرم ها می شود.
7 ـ برداشت کرم و ورمی کمپوست
معمولا بعد از 2 ماه، تل های ورمی کمپوست آماده برداشت هستند.
مزایا :
ورمی کمپوست نسبت به کمپوست معمولی، برتری هایی دارد که به اندازه کافی شناخته شده نیست. اینها را بدانید تا در بازاریابی، حرفی برای گفتن داشته باشید.
• آن را بیشتر از کمپوست های معمولی در خاک نگاه می دارد.
• خاک غنی شده با آن، مواد اضافه ای فراهم می کند که معمولا در کودهای شیمیایی یافت نمی شود.
• کربن آبی موجود در آن، عناصر غذایی را به آرامی و به صورت یکنواخت در سیستم رشد گیاهی آزاد کرده و باعث می شود گیاه آنها را به راحتی جذب کند. علاوه بر این، سرعت رشد محصولات را بالا می برد.
• مدفوع کرم، میکروب های بیمار ی زا ندارد. مواد لعابی که از کرم ها دفع می شود حاوی نیتروژن است که یک عنصر غذایی مهم برای گیاهان محسوب می شود. این لعاب چسبناک باعث پیوند ذرات خاک و تشکیل خاکدانه می شود.
• تولید ورمی کمپوست، ساده ترین روش در بازیافت زباله های مواد غذایی است کرم های خاکی می توانند از انواع زباله های غذایی، باغچه ای، کاغذ و مقوا تغذیه کنند.

معرفی روش تولید سبدی ورمی کمپوست و محاسن آن

 توضیحات سبدهای تکثیری پرورش کرم

در این روش یک سبد به ابعاد عرض:41.5 ، طول:53.5 ، ارتفاع:15  و  محتوی 12 کیلو گرم کود شسته شده و 250 نخ کرم و غذای کرم وجود دارد.در یک دوره ی 2 ماهه به دلیل گردش هوای 3 طرفه درون سبد و اختصاصی بودن آن سبدها برای پرورش کرم ، تعداد کرم ها به چند برار نخ تبدیل میشود. این سبد ها به علت محدود بودن فضا و تعداد بالای کرم ها بارها و بارها عملیات کمپوست سازی در داخل آن انجام میشود و کمپوست شکل گرفته در آن بسیار با کیفیت است کرم ها به دلیل کمبود جا زودتر کود را تجزیه و دفع میکنند.

از کود آن میتوان در محصولات کشاورزی در مزرعه یا باغ استفاده نمود و از کرم آن هم در لوازم آرایشی و پروتئنی،غذای دام و آبزیان و ... استفاده کرد.

برای پرورش کرم ها باید به شیوه درستی به آنها آب داده شود یعنی بستگی به مکان ،درجه رطوبت و دمای سبدها دارد،درجه رطوبت باید بین 50 تا 70 و دمای آنها 15 تا 25 باشد.

مزیت نگهداری  این سبدها عبارتند از: نگهداری در مکانهایی با مساحت کم و هر 14 روز به غذا نیاز دارند.

مزایای استفاده از سبد برای تبدیل کود حیوانی به ورمی کمپوست بسیار است .در زیر به برخی موارد اشاره شده است

1-  فراینده سریع: تبدیل زباله درمدت 45 – 40 روز انجام می شود ,درصورتیکه در روش متداول به حدود  6 – 4 ماه زمان نیاز است .

2-  آلودگی صفر : ورمی کمپوست در سبد ها تولید شده و هیچ گونه آلودگی برای هوا, آب و خاک بوجود نمی آورد.

3-  عاری از بوی نامطبوع : این فراینده به این علت که از کود دامی شسته شده استفاده می شود هیچ بوی نامطبوعی منتشر نکرده و بنابراین سبد ها می توانند در داخل منازل مسکونی مورد استفاده قرار گیرند و پسماندهای تر خانگی نیز به آن افزود زیرا کرمها این توانایی را در خود دارند که بوی نامطبوع را به خود جذب کنند.

۴-  کود آلی: این فرایند, زباله را به کود آلی غنی تبدیل می کند که می تواند هم در باغها مورد استفاده قرار گیرد وهم با قیمتهای مناسبی به فروش برسد .

۵-  پتانسیل اقتصادی: یک کیلوگرم زباله قابل تجزیه بیولوژیکی می تواند حدود  40 /0 کیلوگرم ورمی کمپوست تولید نماید .

۶- استفاده از مکان هایی با متراژ کم َ به دلیل چیدن سبد ها روی هم

۷- تکثیر سریع کرم به دلیل هوا دهی مناسب   

محاسن تولید ورمی کمپوست به صورت سبدی

فرایند سریع: تبدیل زباله در مدت 45-40 روز انجام می شود در صورتی که در روشهای متداول 6-4 ماه زمان نیاز دارد.
آلودگی صفر: ورمی کمپوست در سبد تولید شده می شود و از آلودگی هوا ,آب و خاک بطور کامل جلوگیری می کند .
عاری از بوی نامطبوع : این فرایند هیچ بوی نامطبوعی منتشر نکرده بنابر این سبد ها می توانند در مجاورت خانه ها مسکونی قرار گیرند.
کود آلی : این فرایند,زباله را به کود آلی غنی تبدیل می کند که می تواند هم در باغها مورد استفاده قرار گیرد و هم با قیمتهای مناسبی به فروش برسد.
پتانسیل اقتصادی : یک کیلو گرم زباله قابل تجزیه بیولوژیکی میتواند حدود ٠/٤ گرم ورمی کمپوست تولید نماید.
در روش سبدی: از سبد پلاستیکی بعنوان محل بستر استفاده می شود و بستر از کود گاوی شسته شده که فاقد بوی نا مطبوع است آماده می شود یکی از ویژگی های این روش این است که می شود در محیطهای کوچک و شهری ازاین روش استفاده کرد . شرکتهای که در این رستا ارائه خدمات می دهند به دو صورت عمده این کار را انجام می دهند بصورت تضمینی یا به صورت تکثیری.

یکی از روشهایی که برای تولید ورمی کمپوست به کار می رود استفاده از جعبه (سبد) برای تولید و پروش کرم  میباشد
روش تولید سبدی برای افرادی که با کمبود فضا مواجه هستند بسیار مناسب است
خبرهای مرتبط با این بخش را با وارد شدن به یک نکته جالب در مورد کرمها شروع میکنم
کرمها به صورت غریزی عادت دارند که کود را از لایه های پایین خورده و فضولات (ورمی کمپوست) را در لایه های بالایی دفع کنند
این خاصیت کرمها به شما اجازه میدهد تا بتوانید تعدادی سبد را پر از کود کنید
آنها را روی هم قرار دهید
و کرمها را از بالا روی طبقات سبد بریزید
کرمها از سبد بالا و از لایه های پایینتر آن شروع به خوردن کود میکنند و برای دفع آن به لایه های بالای هر سبد می آیند
بعد از تمام شدن غذا در سبد بالا کرمها به سبد پایینی میان و به همین ترتیب تمام سبدها از بالا به پایین تبدیل به ورمی کمپوست می شوند
 روش تولید سبدی بهترین استفاده از فضا را در بین روش ها دارد کودی که در این روش تولید می شود مرغوب تر است.خلوص بیشتری دارد و سریع تر به کمپوست تبدیل می شود زیرا کرم داخل سبدها کنترل نشده و تراکم آن بیشتر از روش های دیگر است.

روش سبدی برای افرادی که با کمبود فضا مواجه هستند و محیط های کوچک و شهری مناسب است و حداکثر در 60 روز به کودی با مرغوبیت خوب می رسد،روش کار به این صورت است که سبد پلاستیکی به عنوان سبد استفاده می شود و داخل آن کود گاوی شسته شده که فاقد بوی نامطبوع است قرار داده می شود.

کرم ایزینیا فیتیدا به صورت غریزی عادت دارند که کود را از لایه های پایینی را خورده و فضولات آن که همان کمپوست مورد نظر است در لایه های بالایی دفع کنند.

مزایا روش سبدی:

میزان گردش هوا که در روش سبدی به خوبی انجام می شود. و باعث راندمان می شود.همین گردش بالای هوا باعث افزایش از دست رفتن رطوبت هوا می شود.

در این روش جای کمتری اشغال می شود

مکان نگهداری تمیز و شکیل میشود

اگر نیاز به جذب سرمایه باشد در این روش سهم هر فرد را به راحتی می توان معین کرد

با کمترین سرمایه می توان از این روش استفاده کرد.

اولین گام در این راستا تهیه یک مکان سر پوشیده با کف سیمان یا آسفالت شده (کف سالن شما باید سفت باشد تا کرم ها به داخل خاک نفوذ نکنند ) است ,و روشنایی که شبها چراغ را روشن کنید تا کرم ها از بستر فرار نکنند.

گام دوم تهیه بستر,سبد و کرم برای تولید است.تهیه بستر نقش مهمی در فرایند تولید دارد.این کرم ها زباله خوار هستند و اکثر پسماند های تر گیاهی را می خورند. فقط حواستان باشد بستر تان حالت اسیدی و یا قلیایی نداشته باشد. بستر را می توانید با استفاده ازph سنج  کنترل کنید.اگر ph سنج ندارید بهترین راه این است که ابتدا مقداری کرم را به بستر اضافه کنید اگر کرم ها از بستر بیرون نیامدند و در بستر ماندند مطمئن باشید بستر مناسب است در غیر این صورت باید بستر را کنترل کنید.

در شرکتهای بزرگ برای آنکه حجم کار آنها بالاست از کود گاوی سپراتور استفاده می کنند.کود سپراتور کودی است که با دستگاهی به نام سپراتور شسته می شود ,ولی فقط در حدی که آمونیاک آن از بین برود و ریز مغذی های کود داخل آن باقی بماند.

اگر بخواهید خودتان کود را شستشو دهید بهتر است از کود 4 تا 6 ماه مانده استفاده کنید.و چندین بار آب روی آن بگیرید, تا شیرابه آن کاملا از زیر آن خارج شود و از حالت اسیدی خارج شود.

کود پوسیده ای که بالای یک سال مانده خاصیت غذایی برای کرم ها ندارد.حواستان باشد اگر کودتان حالت کلوخ داشت حتما آن را خرد کنید.کودی که حالت کلوخ دارد کرم نمیتواند به داخل آن نفوذ کند. و توسط کرم خورده نمیشود.

البته از بستر های دیگر مثل پیت نیشکر,باگاس نیشکر,شیرین بیان و خاک جنگل نیز به مقدار کم مخلوط با کود سپراتور میتوانید استفاده کنید.

 همیشه یادتان باشد کود وقتی در یک جا دپو می شود وسط کود حرارت تولید می کند .بستر کرم ها حتما باید سرد باشد.اگر کود حرارت بالایی پیدا کرد ,آن را داخل سالن روی زمین پهن کنید تا کاملا سرد شود .بعد از سرد شدن کود را داخل سبد ها بریزید.(بهتر است کود را تا زیر دسته سبد ها پر کنید)

کود را که ریختید حدودآ 250 تا 300 گرم کرم (250 تا 300 عدد )را با بستر داخل سبد ها بریزد.

حالا سبد ها آماده شده تا به سالن نگهداری برود.این سبد ها حدودا 3 ماه در سالن نگهداری می ماند.در آنجا باید رطوبت و دما را حفط  شود .رطوبت سبد ها باید بین 60 % تا 70% باشد و دما بین 15 تا 25 درجه .

کرم ها در دمای 10 درجه بالاتر یا پایین تر نمی میرند ولی تخم ریزی و حرکت در خاک و غذا خوردنشان کم میشود.

هر 15 تا 20 روز یکبار باید سبد ها را جابه جا کنید.یعنی اینکه سبد بالایی در زیر قرار بگیرد و سبدی که در زیر قرار دارد رو گذاشته شود.این کار برای این است که کرم ها از سبد بالایی به سبد پایین مهاجرت می کنند .شما این کار را انجام می دهید تا کرم ها دوباره در چرخش قرار بگیرند.

شما میتوانید در این مدت 2 بار غذا دهی کنید .بهترین غذا برای کرم ها تفاله های :هویج, سبزی ,کاهو,سیب زمینی,کدو وهر چیزی که حالت اسیدی نداشته باشد .(موادی مثل پیاز ,تره و سیر مناسب نیست)این مواد باعث می شود تخم ریزی کرم ها بیشتر شود ولی در ماه فقط یک دفعه غذا بدهید در غیر این صورت کرم ها دیگر بستر شما را نمی خورند و کود شما تبدیل به ورمی کمپوست نمی شود.

100 گرم ازاین غذا های تر را باید وسط بستر بریزید و دوباره کود بریزید روی آن تا از جمع شدن حشرات جلو گیری شود.

این کرم ها ظرف مدت 2 ماه جمعیت شان 3 برابر می شود ولی هنوز کود گوی شما به ورمی کمپوست تبدیل نشده بهتر است یک ماه دیگر هم زمان دهید تا کاملا به ورمی کمپوست تبدیل شود.

برای انکه بتوانید کود را سرند کنید در یک ماه آخر باید رطوبت را کم کنید. ولی بهتر است کرم را قبل از اینکه کمپوست را سرند کنید جدا کرده .

بهترین راه طعمه گذاری است از همان غذاهای تر که گفته شد می توانید به عنوان طعمه استفاده کنید. کرم ها بعد از یک روز دور غذا جمع شده و شما میتوانید براحتی آنها را جمع کرده و در سبد جدید که کود تازه ریخته شده بریزید. و ورمی کمپوست باقی مانده را سرند کرده تا یک کود یک نواخت داشته باشید.



فضولات کرم

فضولات کرم:این کرم، در روز بیش از وزن خود غذا می‏خورد و 60  تا 90 درصد آن را به فضولاتی به نام کود کرمی‌کمپوست تبدیل می‏کند و این کود دارای حداقل 5 خاصیت زیر است:

1.       بی بو است.

2.       مانع از ایجاد علف هرز می‏شود.

3.       استفاده از این نوع کود، کیفیت محصولات کشاورزی را نسبت به کود شیمیایی عملاً‌ حدود 50 درصد و کمیت (تعداد در واحد سطح) آنها را نیز چیزی در حدود 20 تا 70 درصد افزایش می‏دهد، و به علاوه مشکلات مربوط به باقی ماندن کود شیمیایی در مواد غذایی را ندارد. با توجه به تولید حدود 100 میلیون تن تولیدات کشاورزی در سال 1386، معادل 20 میلیون تن افزایش محصول بدون هزینه در پی خواهد داشت.

4.       بدلیل خاصیت اسفنجی کود تولید شده در نگهداشت آب و آزاد سازی تدریجی آب موجود، از این کود به همراه فنّاوری خاص، اقدام به بارور نمودن و حاصلخیزی زمین‏های شوره‏زار، شیمیایی شده،‌ کوهپایه و غیرقابل کشت می‏شود

5.       از همه مهمتر، بدلیل فقدان هر نوع مواد شیمیایی، محصول کشاورزی تولیدی با استفاده از این کود، ارگانیک است و قیمت محصول کشاورزی ارگانیک در سطح جهانی، بین 2 تا 5 برابر قیمت محصول کشاورزی عادی است. این صنعت با توجه به اینکه در حفظ و استفاده بهینه از محیط زیست و کاهش هزینه‌های حمل و نقل و دفع زباله‌ها و فضولات نقش قابل توجهی دارد می‌تواند در پیشرفت اقتصاد و توسعه پایدار کشور بسیار مفید باشد. در حال حاضر کشورهای کانادا، ایتالیا، ژاپن، فیلیپین، آمریکا و هند کارخانه‌های زیادی را در زمینه این صنعت و مخصوصا سامانه‌های بازیافت در ابعاد وسیع به اجرا درآورده‌اند و از منافع آن بهره‌مند شده­اند. این صنعت در زمینه کشاورزی، باغداری و تولید چای کمپوست کاربردهای فراوانی دارد. هرکشور سالانه میلیون­ها تن زباله تولید می­کند که منبع بسیار با ارزشی برای تولید ورمی‌کمپوست و خلق ارزش است.

به عنوان مثال هند سالانه 25 میلیون تن زباله تولید می‌کند که درصد قابل توجهی از آن به کود ورمی‌کمپوست تبدیل می‌شود. هم اکنون در کانادا هر هفته 75 تن زباله توسط ورمی‌کمپوست بازیافت می‌شود. شرکت American Earthworm Company در سال 1978 اولین کارخانه خود را با ظرفیت 500 تن در ماه راه‌اندازی کرد و شرکت Aoka Sangyo Co. Ltd در ژاپن نیز سه کارخانه 1000 تن در سال دارد که ضایعات صنایع غذایی را به ورمی‌کمپوست تبدیل می‌نماید. در حال حاضر 3000 کارخانه ورمی کمپوست در ژاپن وجود دارد که هر یک ظرفیت 5 تا 50 تن در ماه دارند. اکنون نوبت ایران است تا وارد صنعت ورمی کمپوست و فنّاوری‌های تجاری آن شود.

تغذیه خوراک کرم:همه نوع زباله‌تر شهری و فضولات حیوانی بجز مواد سنگی،‌ شیشه‏ای،‌ پلاستیکی، فلزی و گوشتی خام و چربی، غذای این کرم می‏باشد. به همین دلیل اسم دیگر این کرم، کرم آشغال‏خوار است. در ایران هر شهروند ایرانی روزی 700 گرم و هر روستایی روزی 300 گرم زباله خانگی تولید می‏کند که 70 درصد آن خوراک این کرم می‏باشد. و  هر روستایی روزی 400 گرم فضولات حیوانی تولید می‏کند که 100 درصد آن خوراک این کرم می‏باشد.  این کرم حداقل معادل وزن خود در روز غذا می‏خورد و 60 تا 90 درصد آن به کود تبدیل می‏شود و مابقی غذای خورده شده برای تکثیر و افزایش وزن و تعداد کرم مصرف می‏شود

مصارف کرم زباله خوار


مصارف کرم:در سایر کشورها از این کرم بدلیل داشتن پروتئین 70 درصدی در موارد زیر استفاده می‏شود:

1.       مصرف پروتئینی انسانی:در سایر کشورها از جمله در کشور آمریکا غذای مصرفی مردم است همانند انواع کنسرو جهت سالاد، غذاهای پختنی، انواع نوشیدنی و ... به عنوان مثال از گرانترین غذاهای فروشگاه‌های زنجیره‏ای مک دونالد می‌باشد، با توجه به فرهنگ ما استفاده از آن هدف نمی‏باشد. (خود کرم به عنوان پروتئین)

2.       مصرف پروتئینی حیوانی:با توجه به ازدیاد جمعیت و نیاز مردم به مواد پروتئینی سالم، تولید و پرورش دام، طیور و آبزیان، نقش اساسی در تامین نیازهای مردم و تقویت بنیه اقتصادی روستاییان و کشاورزان را دارد.در این میان تغذیه دام، طیور و آبزیان با کرم خاکی به عنوان ماده غذایی دارای پروتئین زیاد باعث افزایش کیفیت محصولات شده و نیاز کشور به واردات محصولاتی چون دان مرغ، انواع مکمل‌های غذایی دام و آرد ماهی را کاهش می‌دهد. از این گونه برای اولین بار در قرن 18میلادی برای تغذیه دام و طیور استفاده شد.امروزه در تغذیه مرحله لاروی آبزیان، تمایل به استفاده از غذای زنده وجود دارد، زیرا در بسیاری از موارد، دانش بشری هنوز قادر به تامین مصنوعی کلیه نیازهای غذایی لارو نبوده و پوشش این نیاز با غذای زنده راه حل مطلوب و مطمئنی است.مهمترین غذای زنده مصرفی کرم‌خاکی است که درصد پروتئین آن بیش از سایر گونه‌هاست و علاوه بر آن دارای امگا3 نیز می‌باشد.استفاده از این گونه به جای محصولات جانبی علاوه بر افزایش درصد رشد و کیفیت گوشت، از نظر اقتصادی نیز به‌صرفه‌تر است و تولید آن نیاز کشور به واردات محصولات فوق را که از زمان هجوم شانه دار ژله‌ای به دریای خزر و کاهش کیلکا به عنوان ماده اصلی آرد ماهی و افزایش قیمت آرد ماهی و واردات آن را به همراه داشته است، کاهش می دهد.

3.       به عنوان مواد اولیه در تولید لوازم آرایشی و بهداشتی:همانطور که قبلا هم گفته شد این کرم به دلیل داشتن پروتئین و امگا3 فراوان به عنوان یکی از مواد اصلی تشکیل دهنده محصولات آرایشی و بهداشتی می‌باشد.در سال 1985 شرکت DOVE برای اولین بار استفاده از این کرم را در محصولات خود آغاز نمود و اولین سری محصولات خود با عنوان جوان کنند‌گان پوست در سال 1987 به بازار عرضه نمود، اما هم اکنون بیشتر شرکتهای پیشتاز در این صنعت با تولید انواع شامپو، صابون، کرم، انواع پودرهای روشن کننده و تقویتی و ... استمرار به تولید با این کرم را در دستور کار خود قرار داده اند. در این بین می‌توان به محصول شرکتFace-Lift  با نام تجاری G2G اشاره نمود که یکی از گران قیمت‌ترین محصولات آرایشی جهان می‌باشد.

4.       به عنوان مواد اولیه در تولید دارو:از جمله یکی از مهمترین مصارف جدید این کرم که به کمک صنعت داروسازی و پزشکی آمده تولید محصولات دارویی و پزشکی می باشد، که داروهای مکمل غذایی، انواع آرامش بخش‌ها، داروهای ضد سرطان را شامل می‌شود.

 

تولید ورمی کمپوست زمستانه



    زمان پوشیدن بستر و سرد شدن هوا


سوال: میخواستم بدونم که چه زمانی باید روی بستر رو با پلاستیک بپوشونیم با توجه به اینکه هوا دیگه سرد شده ( برای محیط رو باز)؟؟ یعنی دمای هوا باید چند درجه باشه ( البته میدونم که مهم دمای خود بستر هست و خب دمای بستر هم وابسته به دمای محیط هست دیگه)
        معمولا بارون اول چون هوا کثیف و آلوده هست ممکن هست بارونی که میاد اسیدی باشه و به بستر آسیب بزنه؟؟؟؟
        اگر موقعی که بارون میاد روی بستر پلاستیک نباشه چه اتفاقاتی ممکنه بیفته؟؟

        اگه پلاستیک بکشیم روی بستر طرز هوادهی بستر چجوریه؟؟؟ آیا در طول روز باید چند بار هوادهی بشه که یکم دردسر داره یا مثلا در هفته چند بار؟؟؟ مدت زمانی که باید هوادهی بشه چقدره؟؟؟
        دمای بستر باید چند درجه باشه؟؟؟؟

پاسخ: در هوای سرد کار کردن در فضای باز کمی سخت است و باید
        میزان بستر را از لحاظ کود افزایش دهید یعنی میتوانید ارتفاع بستر را تا 75 سانت افزایش دهید تا کرم در داخل بستر بتواند در دمای مناسب فعالیت کند .
        روی بستر را باید از باران حفظ کنید زیرا همانطور که خود اشاره کزدید باران حالت اسیدی دارد و با پوشاندن سطح بستر از ورود باران به بستر خود داری کنید
        در زمان نباریدن باران یا برف و یا در زمان و ساعات گرمتر روز نیازی به پوشاندن بستر نیست و جهت هوادهی میتوانید روی ان را باز کنید
        در مناطق سرد روی بستر را باکلش کندم میپوشانند و با این عمل بستر را نیز گرم میکنند .
        در ایام سرد به دلیل بالا بودن رطوبت شما نیاز کمتری به ابیاری دارید شاید در برخی ایام فاصله ابیاری شما تا 20 روز هم طول بکشد .
        بازار متعلق به کسی است که به فن بازار یابی نوین و مشخص کردن بازار هدف اشنا باشد و تلاش خود را در خصوص به دست آوردن بهترین بازار انجام دهد لذا اطلاعات خود را در خصوص بازار نوین و هدف زیاد کنید ویا با کمک شرکتهای بازاریابی این موارد را بررسی و وارد بازار شوید .
        هیچ استانی نیست که بگوید من بهترین خریدار کود هستم و یا دیگری نیست به شما برادر گونه توصیه میکنم به ترین بازار متعلق به کشاورزان صنعتی و ادارات و منازل است که عمده خرید ررا انام میدهند .
 منم تو فضای باز کار میکنم هیچ نیازی به پلاستیک نیست اگر تونستی کاه شالی جمع کن چون موقع باران از خودش گرما ایجاد میکنه (عامیانه گفتم تا راحت تر درک کنی)و کاه رو بستر را زیاد بریز چون مثل شیشه 2جداره عمل می کنه و از ورود سرما به داخل بستر جلو گیری بشه هر چقدر هم هوا الوده باشه باران اونقدر اسیدی نمیشه که به بستر اسیبی برسه و اونقدر که شما رو بستر اب میریزی باران نمی باره فقط در صورت سیلاب هست که به بستر اسیب میرسه که اونم به همه اسیب میرسه هوا دهی هم بصورت هفتهای انجام بده برا اب دهیهم هر موقع ته کاه داشت خشک می شد اب بده



  تولید ورمی کمپوست در زمستان همیشه یه مقدار استرس داره
خیلی ها به همین دلیل به سمتش نمیرن
اما من عاشق استرس هستم
به همین دلیل مطالعات زیادی انجام دادم تا بفهمم که چطور میشه تو زمستان هم یک فارم خوب داشت
در درجه اول خیالتون رو راحت کنم که قطعاً تولید ورمی کمپوست در زمستان امکان پذیر هست
کافی هست که روش های مختلف رو بدونید و به موقع ازشون استفاده کنید
لطفاً عکس های زیر رو با دقت نگاه کنید


عکس بالا مربوط به یک فارم هست توی یکی از مناطق بسیار سرد کانادا
این فارم توی یک منطقه کاملاً روباز زده شده
وضعیت این فارم در زمستان به شکل زیر دراومده


فکر کنم با دیدن این عکس حدس اولیه این باشه که خوب کل کرمها مردن و دیگه این فارم به هیچ دردی نمیخوره
این فارم یک فارم تحقیقاتی بوده
همونطور که میبینید وسط فارم یه سری وسایل اندازه گیری گذاشته شده
نکات زیر خیلی برام جالب بود
عکس زیر مربوط هست به قرائت دما در مکانهای مختلف فارم
از سمت چپ به راست هرکدوم از دماسنج ها به ترتیب دمای محیط، دمای زمین و دمای منطقه کرمها رو نشان میدن. این عکس مربوط دمای فارم هست قبل از اینکه برف بباره (یعنی عکس اول) .ا


همونطور که دیده میشه دمای محیط حدود صفر است. دمای زمین 0.6 درجه سانتیگراد و دمای منطقه کرمها 7.1 درجه سانتیگراد
اما به عکس زیر که مربوط هست به زمانی که برف روی فارم باریده و سطح اون رو کاملاً پوشونده توجه کنید

همونطور که تو عکس مشخص هست دمای بیرون -7 درجه هست. دمای زمین منفی 0.6 درجه سانتیگراد اما دمای منطقه ای که کرمها توی اون قرار دارن هست 11.9 درجه سانتیگراد
به نظرم که این خیلی عالی هست
هوا سردتر شده اما منطقه توسعه کرمها گرمتر شده
توی روش استفاده شده در این طرح تحقیقاتی برای گرم کردن محیط کرمها از هیچ وسیله گرمایشی استفاده نشده
فقط و فقط نکاتی مربوط به عایق سازی محیط به درستی رعایت شده
این خبر بیشتر به عنوان طرح مسئله بود و اینکه بگم برای تولید ورمی کمپوست در زمستان اصلاً نگران نباشید
توی خبرهای بعدی روشهای ایزوله کردن محیط کرمها و تولید ورمی کمپوست در زمستان رو براتون میارم

 سعی میکنم که روشهای عایق بندی فارم رو به صورت تصویری بهتون نشون بدم تا ببینید که تو چه شرایط سرمایی هم امکان ادامه کار وجود داره
 

الان فصل پاییزه و مقدار زیادی برگ رو میتونید با قیمت مناسب تهیه کنید
اولین کار اینه که کف فارم رو با برگ پر کنید

بعد از اینکه کف فارم پر از برگ شد دور و بر فارم رو هم با کاه و کلش (یا همون برگ ) پر کنید

چنین فارمی به راحتی میتونه حتی تو شرایط زیر هم از کرمهای شما مراقبت کنه


نکته مهم
 
در شرایطی که روی فارم برف بارید برفهارو کنار نزنید چراکه خود برف به عنوان عایق عمل میکنه
مطمئن باشید که اگر اینجور نبود اسکیموها خونه هاشون این شکلی نبود
:)


فارم بالا توی کانادا بوده که قطعاً خیلی سردتر از شرایط ایران هست
پس مطمئن باشید که توی زمستان هم میشه فارم داشت
اما از اونجایی که حرکت کرمها خیلی کندتر میشه سرعت تولید ورمی کمپوست کمتر میشه

زیستگاه اصلی:
کرم‌ها قادر به تحمل دما و یا گرمای زیاد و یا کم نیستند، بطوریکه در سرمای زیر نقطه یخبندان در طی چند ساعت همگی آنها از بین می‌روند. همینطور بیشتر آنها در صورتیکه حرارت محیط بمدت چند روز به بیش از 25 درجه سانتی‌گراد برسد قادر به ادامه زندگی نخواهند بود و معمولاً برای مقابله با حرارت‌های نامتناسب به دالان‌های زیر زمینی خود پناه می‌برند.
شرایط آب و هوایی فصول مختلف در واکنش عمودی و افقی کرم‌های خاکی دخالت مستقیم داشته و نه تنها در یک دوره سالیانه بلکه در طول شبانه روز نیز تعداد فعالیت و حرکت عمودی و افقی آنها اختلافات زیادی از خود نشان می‌دهند. به طوری که در طول شبانه روز هنگام طلوع و غروب آفتاب فعالیت کرم‌ها در سطح خاک بیشتر می‌شود و به همین ترتیب در فصولی که آب و هوا تعادل بیشتری دارند، تعداد و جمعیت کرم‌های خاکی در سطح افزایش یافته و در مقابل در فصولی که شرایط نامناسب می‌شود این جانوران دوره‌های سکون اختیاری برای خود انتخاب می‌کنند.

 در ماه‌های دی و بهمن و ماه‌های تیر تا شهریور کرم‌ها عمق بیشتری را برای زندگی خود انتخاب می‌نمایند.



رطوبت مناسب ورمی کمپوست

  آبیاری به موقع و کافی برای تامین رطوبت کود یکی از نکته های کلیدی در تولید ورمی کمپوست می باشد
بر اساس تحقیقات انجام شده رطوبتی معادل 80 درصد میتواند منجر به تولید سریعتر ورمی کمپوست گردد
رطوبت های بالاتر میتواند باعث فرار کرم شو
رطوبت کمتر از 80 درصد سرعت تولید ورمی کمپوست را کندتر میکند اما تا رطوبتی معادل حدود 35 درصد کرمها همچنان به فعالیت خود ادامه میدهند
توجه داشته باشید که برای تامین رطوبت کود در مراحل اولیه نیاز به آبیاری بیشتری وجود دارد. اما با کمپوست شدن کود به دلیل افزایش ظرفیت نگهداشت آب در کود میزان آبیاری نیز کاسته میشود

 از راهکارهای مهم افزایش راندمان فارم می توان به موارد زیر اشاره کرد.
نحوه آبیاری کود از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. بکارگیری روش مناسب آبیاری نه تنها میتواند باعث تولید ورمی کمپوست یکنواخت شود بلکه این امکان را به شما میدهد تا بتوانید مدیریت بهتری روی نحوه تولید کود خود داشته باشید. در این راستا آبیاری قطره ای میتواند یکی از راهکارهای مهم و ارزان قیمت باشد
توجه داشته باشید که فارم شما حتماً باید دارای زهکش باشد. زهکش مناسب میتواند راندمان تولید کرم شما را 7 برابر افزایش دهد. برای این منظور میتوانید از تورهای مرغی به همراه روکش های پارچه ای مناسب استفاده کنید. این روش یکی از کم هزینه ترین روشهایی است که میتوانید برای زهکشی مزرعه خود استفاده کنید
نحوه پخش کرمها نیز بسیار با اهمیت است. کرمهای خریداری شده باید به صورت یکنواخت در طول هر پشته ریخته شود. بهتر است قبل از پخش کردن کرمها پشته کود را حداقل 2 یا 3 مرتبه آبشویی کنید. این کار باعث میشود شوری محیط تعدیل شود و محیط برای رشد کرمها تولید کود بهتر فراهم گردد.

 درجه حرارت مناسب برای کرم
  دما و درجه حرارت یکی از عوامل مهم در زاد و ولد کرم ایزینیا فوتیدا است
در این مورد چند نکته کلی وجود دارد
الف- دمای ایده آل برای زاد و ولد کرمها بین 15 تا 25 درجه سانتی گراد است
ب- دمای بالاتر از 30 درجه سانتیگراد توصیه نمیشود
ج- دما زیر 10 درجه سانتی گراد نیز توصیه نمیشود

توجه داشته باشید که کرمها تا قبل از یخ زدگی زنده خواهند بود اما حرکت آنها بسیار کند میشود و راندمان تولید ورمی کمپوست کاهش می یابد.




افزایش بهره وری فارم در زمستان
 
  به جز روشهای مختلفی که میتونید برای عایقبندی فارم استفاده کنید یه سری کارها هم میتونید انجام بدید تا درجه حرارت فارم بالا بره
دو نکته خیلی مهم که احتمالاً کمتر جایی دیده باشید رو براتون میگم
نکته اول اینکه باید حواستون باشه که تو فصل زمستان حتماً ارتفاع تل کودتون باید در حدود 70 تا 90 سانتی متر باشه
در حالت عادی این ارتفاع حدود 40 تا 60 سانتی متر درنظر گرفته میشه
این کار باعث میشه که فارمتون گرمتر بمونه

نکته دوم که خیلی هم جالبه مخلوط کردن 15% کود گوسفندی با کود گاوی هست

کود گوسفندی وقتی بمونه به مراتب گرمتر از کود گاوی میشه.




    جمع شدن کرمها در یک سمت از سبد

سوال: من مدت 25 روزاز عمر کرم درطرح سبدی ام میگذرد وچندروز که باران زیاد میبارد وهواسردتر شده کرمها همه در یک نقطه جمع میشوند یا تعدادی از آنها به سمت گوشه های سبد بالای میایند لطفا راهمنایی کنید.


جواب: رطوبت سبد یا کم یا زیاد است و یا آبیاری سبد های شما بصورت منظم و دقیق صورت نمیگیره.
        با توجه به اینکه اشاره با باران کردید معلوم است سبد های شما در فضای باز هستند
        1 - این کرم نام دیگرش کرم بارانی است و در زمان بارش باران به دلیل بالا رفتن رطوبت به سطح بستر میآید . باید توجه داشته باشید که اب باران در بعضی از مناطق اسیدی و در بعضی از مناطق قلیائی است و این برای کرم مضر مباشد .
        2 - جمع شدن کرم در یک فضا به معنای سردی بستر و یا گرمای بیش ار حد بستر است . شما با توجه به اشاره به هوای سرد بستر خود را افزایش دهید و دمای محیط را کنترل کنید .
        3 - در سبک سبدی هر 10 ال 15 روز نیز به هوادهی داشته وکرم به دلیل نبود هوا از بستر خارج میشود . شما میزان هوادهی را نیز باید کنترل کنید .
        وقتی به هر دلیلی رطوبت بستر زیاد می شود در عمق بستر یا سبد شرایط بی هوازی ایجاد می شود و کرم برای فرار از این شرایط به سطح می آید
        بنابراین در ابتدای رطوبت را کنترل کنید و هوادهی را در دستور کار خود قرار دهید
برای هوادهی ابتدا رطوبت را با کم کردن و توقف آبیاری کاهش دهید و سپس با حوصله و آرام سبد را زیر و رو کنید، اگر سالن دارای چراغ است جهت احتیاط شب اول و دوم آنها را روشن بگذارید




یک نمونه پیشنهاد کار برای ورمی

من تازه قصد دارم این کار رو شروع کنم امکاناتش رو هم دارم و میخوام از کود گاوی استفاده کنم اما چند تا سوال داشتم که لازم دونستم مشورت کنم :

من برای شروع میخوام زمینی به مساحت تقریبی 400 متر رو انتخاب کنم و میخواستم تو 4 تا لاین با عرض 1 متر و طول 20 متر و عمق 60 سانت کار کنم میخوام ببینم این ابعادی که گفتم خوبه ؟ یا اگه نیست بهترین ابعاد برای این کار چنده ؟ و برا ابعادی که میگین نسبت به عمق به ازای هر متر مربع چه تعداد یا چند کیلو کرم نیاز هست ؟


جواب:  اگر در منطقه سردسیر کار می کنی ارتفاع را برای تولید 70 تا 80 در نظر بگیر و لی اگر برای منطقه های گرمسیر و یا کویری است همان ارتفاع 60 کافی است .
        در مورد عرض و طول بستر هم باید گفت که بیشتر از 10 متر طول و عرض هم بیشتر از 90 سانت نباشد بهتر است .

        برای بهترین راندمان به ازائ هر تن ( دو متر مکعب و یا هر هشت متر مربع بستر ) نیاز به 6 کیلو گرم کرم مولد می باشد ( منظور وزن کرم خالص است نه بستر کرم )


انتخاب کرم مناسب برای ورمی کمپوست :

انتخاب کرم مناسب برای ورمی کمپوست :

  شناخت کرم از نظر ظاهری،آناتومی و بیولوژی میتواند به شما در خرید و نگهداری مناسب از آنها برای تولید ورمی کمپوست با کیفیت کمک کند.

  حدود ۲۷۰۰ گونه کرم خاکی وجود دارد که در این میان گونه های خاص را برای تولید ورمی کمپوست استفاده می کنند. یک طبقه بندی ساده برای کرم ها به شرح زیر است :

۱-کرم هایی که در سطح خاک زندگی می کنند:

ویژگی هی این کرم ها عبارتند از:

الف)از خاک،ریشه پوسیده گیاهان و برگ های پوسیده تغذیه می کنند

ب)به رنگ تیره دیده می شوند

ج)کار آنها اختلاط مواد آلی با خاک است

۲-کرم های که در سطح زیرین خاک زندگی می کنند:

ویژگی های این کرم ها عبارتند از:

الف)در عمق ۳۰-۲۰ سانتیمتری زمین زندگی می کنند

ب)خاک را حفر می کنند و از خاک حاصل از حفاری تغذیه می کنند

ج)وظیفه این کرم ها رساندن هوا به خاک از طریق حفر تونل است

۳-کرم هایی که در لایه زیری خاک زندگی می کنند:

ویژگی های این کرم ها عبارتند از:

الف)بزرگتر از گونه های دیگر هستند

ب)در عمق ۳ متری خاک زندگی می کنند

ج)مواد روی زمین را به عمق ۳ متری برده و می خورند

۴-کرم هایی که از مواد آلی تغذیه می کنند:

ویژگی های این کرم ها عبارتند از:

الف) در محیط هایی که مملو از مواد آلی زندگی کرده و از این مواد تغذیه می کنند

ب)حد اکثر تا عمق نیم متری زمین نفوذ میکنند

ج)معمولا به رنگ قهوه ای مایل به قرمز هستند

تصویر سه نوع کرم در شکل زیر آمده است:



سه نوع کرم که برای تولید ورمی کمپوست استفاده می شود در شکل زیر آمده است :




آماده سازی بستر برای تولید ورمی کمپوست:


    به طور کلی مواد آلی در فرایندی موسوم به کمپوست شدن به مواد پایدار برای خاک تبدیل می شوند که این مواد پایدار را هوموس خاک می گویند. یکی از این فرایند ها ورمی کمپوست شدن نام دارد. ورمی کمپوست شدن فرایندی است که به واسطه کرم های خاکی و میکروارگانیسم های موجود در مواد انجام می پذیرد. ولی نکته ی مهم در ارتباط با ورمی کمپوست این است که کرم های خاکی مصرف کننده مرحله دوم در فرایند ورمی کمپوست هستند به این معنی که کرم ها مواد آلی را پس از یک مرحله تجزیه شدن مصرف میکنند لذا هر ماده ای  که برای تولید ورمی کمپوست استفاده می شود باید به اصطلاح پوسیده باشد تا کرم ها آن را بتوانند بخورند و ورمی کمپوست تولید کنند.

  مهم ترین ماده ای که برای تولید ورمی کمپوست در ایران به کار می رود کود گاوی است و کود گاوی مورد استفاده در ورمی کمپوست حتما باید پوسیده باشد.کود گاوی پوسیده ومناسب برای بستر ورمی کمپوست دارای مشخصات زیر است:

    حد اقل شش ماه از کود گذشته باشد
    رنگ آن قهوهای مایل به سیاه باشد
    در صورت مرطوب شدن دمای آن بالا نرود
    به صورت کلوخه ای نباشد
    از گاوداری صنعتی خریداری شود
    کاه و کلش درون آن کم باشد

برای تولید ورمی کمپوست با کیفیت مهم ترین عامل خریداری کود با کیفیت است. کود با کیفیت ضامن  تولید ورمی کمپوست با کیفیت است. قبل از تزریق کرم کود حتما باید به خوبی شسته شود به طوری که آبی که از کود خارج می شود به رنگ چای کم رنگ باشد. مقداری کلش نیز می توان برای هوا دهی بهتر بستر به کود اضافه کرد.

بعد از شستن کود آنها را به صورت ردیف هایی به ارتفاع حد اکثر ۷۰ سانتی متر و عرض یک متر و طول دلخواه در می آوریم و پس از آن کرم ها را به درون بستر تزریق می کنیم.
نکات کاربردی در مورد خرید کرم ایزینیا فوئیتیدا :

  مهمترین نکته در مورد خرید کرم این است که بدانید حدود %90 وزن کرم را آب تشکیل می دهد یعنی اگر شما یک کیلو گرم کرم خریداری کنید بعد از انتقال به کارگاهتان حدود 30 تا 40درصد وزن خود را از دست می دهند .وزن یک کرم بالغ می تواند بین نیم تا یک ونیم گرم متغیر باشد پس وزن نمی تواند معیار مناسبی برای خرید کرم باشد . بهترین راه این است که هر 1200 نخ کرم را معادل قیمت یک کیلو گرم کرم حساب کنید .

 برای خرید کرم حتما به کارگاه تولیدی مراجعه کنید و پس از دیدن بار اقدام به خرید کنید .به هیچ وجه از دلالان خرید نکنید .

 قبل از خرید کاملا با مشخصات ظاهری کرم ایزینیا فتیدا آشنا باشید تا کرم متفرقه به شما فروخته نشود .

در ادامه شما را با انواع شرایط فروش کرم آشنا خواهیم کرد.

به طور کلی کرم به دو صورت فروخته می شود :

الف)فروش کرم خالص :

 در این روش هر 1200 نخ کرم را معادل قیمت یک کیلو گرم کرم حساب کنید.

ب)فروش کرم همراه با بستر :

مزیت این روش این است که شما علاوه بر کرم بالغ مقدار زیادی نوزاد کرم و کوکون کرم نیز خریداری میکنید.قیمت فروش بستر با توجه به تراکم کرم متفاوت است .

بعد از خرید کرم در کوتاه ترین زمان ممکن آنها را به بستر ها تزریق کنید تا از شوک وارد شده به کرم بکاهید .