آموزش تکثیر کرم زباله خوار و تولید کود ورمی کمپوست

مرجع کامل فارسی تکثیر کرم آیزینیا فوتیدا و تولید کود ارگانیک ورمی کمپوست

آموزش تکثیر کرم زباله خوار و تولید کود ورمی کمپوست

مرجع کامل فارسی تکثیر کرم آیزینیا فوتیدا و تولید کود ارگانیک ورمی کمپوست

سیزده سوال ورمی کاران مبتدی

کرم پوسال همان کرم زباله خوار یا کرم ورمی است.


سیزده سئوال اولیه:

۱-طریقه‌ی سرمایه‌گذاری و درآمدزایی بوسیله‌ی کرم آیزینیا فوتیدا و تولیدکود کرم پوسال (ورمی‌کمپوست) چگونه است؟

کارآفرینی با هیچ در همه جا با همه کس و در هر زمان تنها با کرم آیزینیا فوتیدا امکان‌پذیر است، لذا برای داشتن زندگی سالم و پایدار درنگ جایز نیست هر لحظه تاخیر معادل است با چندین سال زندگی کمتر، سخت‌تر و تلخ‌تر، چرا عاقل کند کاری که پشیمانی آورد!


۲-آثار اقتصادی این کرم چیست؟

بدلیل وجود انواع ویتامین، آنزیم و پروتئین در این کرم، مصرف خود کرم در صنایع مختلف به عنوان نهاده ورودی بسیار حائز اهمیت است برای مثال در صنایع تولید عذای انسانی، دام، طیور و آبزیان و در صنایع تولید لوازم آرایشی و بهداشتی و همچنین صنعت تولید دارو بسیار کاربرد دارد.


۳-سرمایه‌گذاری مورد نیاز برای تولید کرم و کود چه میزان است؟

شاید بتوان براحتی ادعا کرد تنها خط تولیدی است که فقط فکر و اندیشه و چند عدد کرم به همراه همت نیاز دارد، چون نهاده ورودی برای این خط تولید، انواع زباله دور ریختنی و آلوده کننده است. در این صنعت «سطل آشغال شما بانک شماست.»


4-چه تعداد شغل ایجاد می‌شود؟

در یک کشوری مثل آمریکا ۵۰۰ هزار نفر مشغول به شغل شریف کرمداری یعنی پرورش کرم پروتئینی هستند همانند گاوداری و یا مرغداری و در هند دانشجویان هندی هزینه تحصیل خود را با پرورش این کرمها بدست می‌آورند. در ایران با تهیه برنامه کسب و کار برآورد شده است فقط در سی هزار روستای کشور ۹۰ هزار شغل مستقیم و ۹۰ هزار شغل غیر مستقیم برای فرآوری زباله انسانی، کشاورزی و دامی روستاهای کشور ایجاد خواهد شد.


۵-شغل نمکی قرن بیست و یکم در کشورهای توسعه یافته چیست؟

این همان شغل نمکی ایرانی است فقط بجای جمع‌آوری نان کپک زده، پروتئین هفتاد درصدی جمع‌آوری و به دام و طیور داده می‌شود. برای نمونه در دوسلدروف آلمان شرکتهایی ایجاد شده‌اند یک راکتور به همراه کرم تحویل منزل یا اداره اهالی شهر می‌کنند و پس از بیست و اندی روز با دریافت کرم و کود حاصل دو منبع سرشار از انواع خواص و پرداخت هزینه خرید، یک مبادله اقتصادی کالا با پول را نهادینه کرده‌اند.


۶-زباله این صنعت را باید چکار کرد؟

در هر صنعتی برای از بین بردن زباله تولیدی آن باید هزینه فراوان کرد در صورتی که در این صنعت زباله یا بقولی مدفوع این موجودات یعنی کود کرم پوسال (ورمی‌کمپوست) خود به عنوان غنی‌ترین، عالی‌ترین، گرانترین و کاملترین کود دنیا بفروش می‌رسد؛ و علاوه بر مصرف کودی در خوراک دام، طیور و آبزیان نیز بکارگرفته می‌شود.


۷-کشش بازار چگونه است؟

از آنجا که یکی از اصلی‌ترین نهاده‌های ورودی کشاورزی پایدار، سالم و ارگانیک وجود کود می‌باشد و آنهم نه هر کود شیمیایی یا حیوانی بلکه کود سالم و ارگانیک، لذا در صورت وجود یک همت همه جانبه برای فرآوری کل زباله تولیدی شهری و روستایی و از همه نوع انسانی، گیاهی و دامی تنها کمتر از چند دهم درصد نیاز کشور را پاسخگو است و لذا کشش تولید این کود و کرم بسیار فراوان است و نیاز است تا مبادرت به وارد کردن زباله کرد البته بدلیل اشراف چینی‌ها این کار از چین هم امکانپذیر نیست چون هم اکنون خود آنها وارد کننده زباله از اقصی نقاط جهان هستند. در سال حدود سه میلیون تن کود شیمیایی در کشاورزی کشور بکار می‌رود و با توجه به ماده ۱۴۳ قانون برنامه پنجم توسعه %۳۵ محصولات کشاورزی باید سالم و ارگانیک شود و این یعنی نیاز به جایگزینی یک میلیون تن کود شیمیایی همانند کود کرم پوسال و با توجه به اختصاص سالی ۹۰۰ میلیارد تومان یارانه به کودهای شیمیایی معادل یک و سوم یعنی سالی ۳۰۰ میلیارد تومان فقط بازار کودی کرم پوسال است.


۸-راهکارهای تولید ثروت چیست؟

برای تولید ثروت دو راهکار و یا شاید بتوان گفت سه راهکار وجود دارد اول بهره‌وری و دوم سرمایه‌گذاری و سوم ترکیبی از این دو راهکار و از طریق بکارگیری این کرم با استفاده از راهکار اول ثروت کشورها قابل شمارش نیست و برای ایران محاسبه شده است از نفت بیشتر تولید ثروت می‌کند. برای نمونه با این کرم می‌توان یک کیلوگرم گوشت را به هزار کیلوگرم تبدیل کرد. یا با استفاده از یک درصد از این کرم در خوراک مرغ به %۲۵ افزایش تولید تخم مرغ و به افزایش %۲۲ وزن مرغ و افزایش %۷ درصد گوشت سینه مرغ نائل شد.


۹-علم تولید، توزیع و مصرف انرژی در مبداء چیست؟


هزینه جمع‌آوری، حمل و نقل و دفن یا فرآوری زباله یک هزینه سنگینی است که به جامعه شهری و روستایی تحمیل می‌گردد و با استفاده از راکتورهای خانگی و اداری عملیات تولید، توزیع و مصرف انرژی در مبداء بکارگرفته می‌شود و این درآمد به درآمد آحاد جامعه افزایش می‌یابد و یا حداقل از هزینه کردن آن خودداری خواهد شد.


۱۰- صنایع جانبی این صنعت چیست؟

تولید انواع راکتورهای خانگی و اداری و تولید انواع دستگاه‌های سرند و بسته‌بندی و جداسازی و در کنار اینها انواع تولیدات فرهنگی و ترویجی جایگاه بسیار عالی دارند و تمامی گروه‌ها و رشته‌های تحصیلی برای خود جایگاه مناسبی را می‌توانند پیدا کنند.


۱۱-ارزش اقتصادی مصرف کود کرم‌پوسال چیست؟
مزایای مصرف ماده آلی به میزان ۱۰ تن در هکتار:

    ارزش ریالی ذخیره عناصر غذائی در هر هکتار اراضی کشاورزی = ۱۵۰۰۰۰۰ ریال.
    ارزش ریالی افزایش عملکرد گندم در تناوب با محصولات سبزی و صیفی = ۲۰۰۰۰۰۰۰ ریال.
    افزایش فعالیت میکروبی خاک و متعاقب آن افزایش راندمان جذب عناصر غذائی توسط گیاه.
    ۵۰-۲۰ درصد افزایش عملکرد.
    کاهش مصرف کودهای شیمیائی در هر هکتار به میزان ۲۵ درصد = ۱۲۰۰۰۰۰ ریال.
    دستاوردهای مدیریت صحیح ماده آلی:
    کاهش مصرف کودهای شیمیائی به میزان ۵۰-۲۵ درصد طی هر دوره کشت محصول و جلوگیری از خروج ارز حداقل به میزان سیصد میلیون دلار در سال.
    افزایش کمی و کیفی محصولات کشاورزی در راستای کشاورزی پایدار، حفظ محیط‌زیست، امنیت غذایی، ارتقاء و سلامت جامعه.
    افزایش توان تولید در تمامی اراضی کشاورزی.
    اشاعه فرهنگ مصرف بهینه کودهای شیمیایی و آلی در تولید محصولات کشاورزی.
    افزایش میزان ماده آلی خاک در راستای سند چشم‌انداز کشور در سال ۱۴۰۰٫
    تهیه نقشه مدیریت کاربردی ماده آلی خاک در مناطق زراعی و باغی کشور.

۱۲-آیا جزو مشاغل خانگی است؟

بدلیل نداشتن هیچگونه مشکلات زیست محیطی در پرورش کرم، در منازل و آشپزخانه و ادارات و مراکز آموزشی و غیره امکانپذیر است، لذا یکی از طرحهای کارآفرینانه در این صنعت طرح «ببر بیار» است، در این طرح یک راکتور به همراه کرم به منازل داده می‌شود با قیمت بازار و پس از دو ماه کرم و کود تولیدی به قیمت بازار خریداری می‌شود. برنامه های کسب وکار متنوعی برای دو روش پرورش این کرم و تولید کود از طریق فقط پسماند حیوانی یا فقط از طریق پسماند گیاهی یعنی زباله خانگی تهیه شده است و در اختیار همه در هر زمان و هر جا قرار داده شده است که با کمی تغییر قابلیت استفاده در همه جا را دارد.


۱۳-انتظارات از دولت و مجلس:
    باید سالی بیست درصد از یارانه کودهای شیمیایی کسر و به یارانه کودهای آلی و زیستی اختصاص داده شود.
    هر سال در صورت کشش بازار، دولت فقط اجازه انتقال از یارانه بخش کودهای شیمیایی به کودهای آلی و زیستی را دارد ولی بالعکس خیر
    از یارانه اختصاصی به کودهای شیمیایی سالی نیم درصد به آموزش و ترویج کودهای آلی و زیستی اختصاص داده می‌شود.

طرح بازاریابی

-        مشتریان اصلی : بخش کشاورزی نیازمند به کود و تولیدکنندگان جدید

-        ارزیابی از روند مصرف و بازار فروش

-        نیاز داخلی فراوان و رو به گسترش با پیش بینی زیر:

نیاز کشور به کودهای آلی سالیانه تا مرز حداقل ۱۰۰۰۰۰۰ تن است که الزاما بدلایل زیست محیطی و موضوع سلامت غذا باید با کودهای بیولوژیک بخش عمده آن جایگزین شود.

در خصوص بازارهای خارجی نیز با اصل تولید محصولات با کیفیت و ارزانتر نسبت به محصولات مشابه خارجی ورود به این بخش نیز کاملا امکان پذیر است که خوشبختانه ظرفیت جذب آن بسیار بالاست.

لذا بازار این محصولات کاملا در حال رشد است و این شرکت به کمک مشارکت کنندگان در تولید می­تواند با رعایت موارد زیر سهم خود را در بازار افزایش دهد:

دقت در کیفیت تولید، تامین کافی و به موقع محصولات، تولید با قیمت مناسب قابل رقابت در بازار، بازاریابی درست، تبلیغات مناسب، حفظ و رشد اعتماد مشتریان
رقابت

§  رقبای اصلی

وارد کنندگان کودهای شیمیایی و زیستی و شرکتهای تولید کمپوست

§  رقبای غیرمستقیم

بنگاههای بازرگانی (دلالان) و برخی بخش­های دولتی خاص مانند شرکت خدمات حمایتی وزارت کشاورزی
نقاط قوت و ضعف آنها چست؟

الف) نقاط قوت:

واردات آسان محصول از خارج و استفاده از یارانه­های دولتی، عادت کشاورزان به استفاده از این مواد که فعلا در دسترس است.

ب)نقاط ضعف

تکیه بر واردات، تولید یا عرضه محصولاتی که مصرف آنها مغایر با سلامت انسان و دام بوده منابع زیست محیطی را به مخــــــاطره می­اندازد، الزامات جهانی و ملی برای حذف مصرف این محصولات، نداشتن دانش فنی لازم در تغییر مسیر کار، عدم توانایی در رقابت با محصولات بیولوژیک با کیفیت داخلی در صورت واردات محصولات مشابه خارجی
قیمت‌گذاری و فروش

§  پیش‌بینی قیمت فروش کرم پوسال:

هر کیلو کود کمپوست معمولی تا ۷۰۰۰ریال و غنی شده به تناسب میزان تبدیل تا سقف ۳۰۰۰۰ریال

§  شیوه قیمت‌گذاری به چه صورت است؟

با در نظر گرفتن قیمت تمام شده و مقایسه با قیمت فروش محصولات مشابه داخلی و خارجی

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد