آموزش تکثیر کرم زباله خوار و تولید کود ورمی کمپوست

مرجع کامل فارسی تکثیر کرم آیزینیا فوتیدا و تولید کود ارگانیک ورمی کمپوست

آموزش تکثیر کرم زباله خوار و تولید کود ورمی کمپوست

مرجع کامل فارسی تکثیر کرم آیزینیا فوتیدا و تولید کود ارگانیک ورمی کمپوست

خرید کرم ایزینیا فوتیدا

خرید کرم ایزینیا (Eisenia Foetida) ، گونه امریکایی: در کشور چندین گونه کرم خاکی زباله خوار وجود دارد. بنابراین باید دقت کنید که مشخصات کرم خریداری شده مطابق با نیاز شما باشد. با توجه به اینکه هدف راه اندازی فارم ورمی کمپوست است، یکی از عوامل مهم در انتهای کار بدست آوردن کود ورمی با کیفیت مناسب می باشد. بنابراین خرید کرم و دقت در تشخیص آن امر مهمی است. مهمترین و بیشترین هزینه در ابتدای راه اندازی مربوط به خرید کرم است. بنابراین اگر دقت لازم صورت نگیرد بعد از گذشت ۳ تا ۴ ماه که کود آماده می شود، انتخاب اشتباه و نامناسب کرم، خود را نشان می دهد و در آن زمان برگشت به گذشته امکان پذیر نیست .

یکی از راههای انتخاب کرم مناسب، خرید کرم از تولید کننده هایی است که کیفیت کود تولیدی آنها مورد تایید است؛ زیرا شما نیز از همان کرمی خریداری می کنید که مورد استفاده آن تولید کننده بوده است.

در رده بندی کرمهای زباله خوار، کرم ایزینیا فوتیدا با نژاد امریکایی در ردیف اول قرار دارد. این کرم تولیدمثل بالایی دارد و بیش از ۸۵ درصد از کود را تبدیل به ورمی می کند. تولیدمثل بالا و سریع باعث می شود که تولید کننده در یک بازه ۳ ماهه به حجم کرم ۷ تا ۱۰ برابر برسد و بتواند در مرحله بعدی از این تعداد بالا استفاده کرده و بازه تولیدی خود را در مدت زمان کمتری به انجام برساند.
برای اضافه کردن کرم ایزینیا فوتیدا به کود پیشنهاد میشود تا به طریق زیر عمل شود
الف- قبل از اضافه کردن کرم، آبیاری انجام شود تا رطوبت کود تنظیم شود. رطوبت مطلوب زمانی حاصل میشود که کود در عمق حدود 20 سانتی متری تاحدی رطوبت داشته باشد که بتوان آن را گلوگه کرد بدون اینکه از هم بپاشد
ب- وسط تل خاک یک حفره به عمق 20 تا 25 سانتی متر ایجاد شود و کرمها به کود اضافه شود
بعد از تزریق کرمها و در ابتدای دوره تولید ورمی کمپوست باید رطوبت کود همواره تامین باشد. برای این منظور در ابتدای دوره و به مدت یک ماه باید یک روز درمیان آبیاری انجام شود. طبیعی است که مدت آبیاری به درجه حرارت محیط بسیار وابسته است.


موش کور، دشمن اصلی کرم خاکی است. این جانور به خوردن نوزاد کرم سفید و یا هر کرم خاکی که پیدا کند، بسیار علاقمند است.نوزاد کرم به ریشه درختی که از آن تغذیه می­کند چسبیده و قادر به فرار نیست، در حالیکه کرمهای خاکی ارتعاشات زمین را به هنگام سوراخ کردن توسط موش، حس کرده و بسرعت اقدام به فرار می­کنند. از آنجائیکه سر و صدای ناشی از سوراخ کردن زمین، باعث می­شود که صدای فرار کرم خاکی به گوش نرسد، بنابراین موش خرطوم­دار از روش منحصر به فردی برای پیدا کردن کرم استفاده می­کند. بنابراین نه تنها کرم خاکی را پیدا می­کند بلکه می‌داند چطور آن را گاز بگیرد تا کرم دچار بیحسی شود اما نمیرد سپس کرم ­را در سوراخی زیرزمینی پنهان می­کند تا در فرصتی مناسب به سراغش رفته و آن را بخورد.

جانور دیگر حلزون گوشتخوار است. این حلزونها باریک و بلند بوده و دقیقاً برای حمله به حلزونی دیگر و بلعیدن آن مناسب می­باشند اما به کرمهای خاکی نیز بسیار علاقه دارند.



به هنگام کشت زمین، کرمهای خاکی ­از ارتعاشات تیلر فرار می‌کنند. (حتماً فکر می­کنند که یک موش کور بسیار بزرگ است) بنابراین کرمهای خاکی فعال گرفتار تیلر نمی­شوند.

مشخصات فیزیولوژیک کرم خاکی
 در طبقه بندی جانوران که در آغار قرن 19 قرن انجام گرفت، تمام جانورانی که دارای بدنی دراز و فاقد ضمایم واضح بودند به کرمها موسوم شدند. این جانوران به علت داشتن یک انتهای قدامی یا سر که دارای اندامهای حسی است و به قصد برخورد و روبرو شدن با محیط به طرف جلو حرکت می‌کنند و یک انتهای خلفی یا دم ، با اسفنجها و مرجانها و شانه‌داران اختلاف و تمایز دارند. رده کمتاران ، رده‌ای از کرمها هستند که به صورت حلقوی هستند که در هر حلقه چندین تار دارند. کرمهای خاکی نمونه ای از این رده است. از کرمهای خاکی بزرگ لومبریکوس ترستریس نمونه جالبی است که ممکن است به درازای 30 سانتیمتر و به قطر 9 میلیمتر رشد کند.           

1.    مشخصات خارجی
بدن این کرم ، استوانه‌ای دراز و بطور واضح در دو انتها نازک و باریک است. سطح شکمی آن پهن و رنگ پریده‌تر از سطح پشتی است و سطح پشتی تیره است. سر مشخص و متمایزی در حیوان وجود ندارد. بدن یک کرم بالغ به 80 تا 100 قطعه حلقه‌ای شکل که بوسیله شیارهای عرض مجزا است، تقسیم شده است. دهان کرم در حلقه اول است و بوسیله یک قطعه گوشتی به نام پیش دهان آویزان می‌باشد. مخرج آن بیضی شکل و بطور عمودی در حلقه آخر قرار دارد. روی حلقه‌های 31 تا 37 برآمدگی غده‌ای واضحی به نام کمربند تناسلی دیده می‌شود. کمربند تناسلی ماده سازنده پیله را که محتوی تخم است ترشح می‌کند.

تارهای کرم خاکی
در هر حلقه به جز اولی و آخری ، 4 جفت تار موی مانند کوچک وجود دارد که در سطح شکمی و جانبی مختصر برجستگی پیدا کرده است. هر تار عبارت است از یک میله کیتینی نوک تیزی است که در یک کیسه اپیدرمی مخصوص واقع در درون دیواره بدن جای گرفته است. تار می‌تواند بوسیله عضلات منقبض کننده در هر جهت حرکت کرده، امتداد یابد و یا عقب کشیده شود و تارها در موقعی که کرم در سوراخش قرار دارد و یا روی زمین حرکت می‌کند مانند گیره یا میخ عمل می‌نماید.
دیواره بدن
قسمت خارجی کرم از یک کوتیکول شفاف و نازک پوشیده شده است.کوتیکول دارای خطوط عرضی نازکی است که یک منظره قوس و قزحی مختصری ایجاد می‌کند. در کوتیکول سوراخهایی در روی بسیاری از سلولهای حسی اپیدرم موجود است. اپیدرم روی یک غشای قاعده‌ای قراردارد و زیر غشای قاعده‌ای لایه نازکی از عضلات حلقوی و لایه ضخیم‌تری از عضلات طولی وجود دارد. سطح داخلی دیواره بدن از صفاق مستور است. شکل جانور در نتیجه خاصیت کشش دیواره بدن روی اندامها و مایعات درونی حفظ می‌شود.
دستگاه گوارش
این دستگاه از قسمتهای زیر تشکیل می‌شود:
1- دهان که دنباله آن حفره دهانی است. (در حلقه‌های 3 - 1)
 2- حلق (در حلقه‌های 5 - 4) با غده‌های مخصوص چرب و نرم کردن و الیاف عضلانی در دیواره‌های خارجی آن.
3- مری باریک و مستقیم (در حلقه‌های 14 - 6) که بوسیله سه جفت غده‌های آهکی از پهلو اتصال دارد.
 4- یک چینه‌دان بزرگ با دیواره نازک که در حقیقت یک پیشخانه برای ذخیره می‌باشد.
 5- سنگدان (در حلقه‌های 18 - 17) با دیواره‌های عضلانی ضخیم و محکم که در داخل از کوتیکول مفروش است.
6- روده که تا مخرج امتداد دارد.
دستگاه گردش خون
خون در تمام قسمتهای بدن کرم جاری است و یک سیستم رگهای خونی بسته با مویرگها وجود دارد. پنج رگ اصلی ممتد در طول بدن و پنج جفت قلب در حلقه‌های 11 - 7 دیده می‌شود. از حلقه 12 به طرف عقب ، هر حلقه دارای رگهای بند بند زوج است که رگهای طولی را به اندامهای گوناگون مربوط می‌سازد.


دستگاه تنفس
دستگاه تنفسی منظم در این کرمها موجود نیست. خون جاری اکسیژن را در مویرگهای نزدیک کوتیکول مرطوب در دیواره بدن ، دریافت کرده و CO2 پس می‌دهد. اکسیژن با هموگلوبین در پلاسما ترکیب شده به بافتهای مختلف حمل می‌شود.
دستگاه عصبی
در بالای حلق (حلقه 3) یک جفت گانگلیونهای مغزی با مغز وجود دارد. دو رابط از پیرامون حلق به گانگلیونهای زیر مری دو قطعه‌ای کشیده می‌شود، به نام حلقه دور مری و از گانگلیونهای زیر مری طناب عصبی شکمی در طول کف حفره عمومی بدن تا حلقه مخرجی امتداد می‌یابد. چندین عصب نیز به پیش دهان و ناحیه دهانی متصل می‌گردد. طناب عصبی شکمی در هر حلقه دارای یک عقده بزرگ است و 3 جفت عصب جانبی از آن خارج می‌شود. طناب و عقده‌ها به صورت ساختمانهای جفت بوجود می‌آید، رشته اعصاب جانبی به عضلات ، سلولهای اپیدرمی ، نفریدیها ، کیسه‌های تار و سایر اندامها عصب می‌دهد.
دوستان برای خرید کرم حواستون باید به چندتا نکته باشه
کرم های درست درمون ایزینیا فتیدا قرمز رنگ هستن. بالغهاشون وسط کمرشون یه غلاف وجود داره که برای جفت گیری استفاده میکنن
اندازه کرمها مهمه. نباید خیلی ریز باشن (کرمهای ریز سفید رنگ هستن) اندازه در حدود 8 تا 10 سانتی متر ایده آل هست
اما خیلی روش حساس نشید. کرمها سریع رشد میکنن. فقط مراقب باشید کرمهایی که میخرید خیلی ریز نباشن

یه نکته خیلی مهم
من حدود 50 تا نمونه کرم بردم آزمایشگاه تا ببینم وزنشون چطوریه
حواستون باشه که هر کرمی دیگه بیشتر از نیم گرم وزن نداره. این وزن برای کرمی هست که طولش حداقل 10 سانتی متر شده باشه

یکی از جاهایی که ممکنه آدم اسیر کم فروشی بشه سر همین خرید کرم هست
خوب حواستون رو جمع کنید. هر جعبه ای که بهتون میدن و میگن مثلاً این یک کیلو کرم داره خودتون راحت میتونید حدس بزنید که چقدر کرم توشه
کافیه یه جعبه رو خالی کنید رو زمین. سایز کرمهارو بررسی کنید. رنگشون باید قرمز باشه. اگر تعداد خوبیشون سایز همون حدودهای 8 تا 10 سانتیمتری بودن خوبه. حالا یه شمارش سرانگشتی بکنید. باید یه چیزی حدود 2000 تا کرم 10 سانتی متری اونجا ببینید
این میشه تقریباً یک کیلوگرم کرم
البته اکثراً کرمهایی با طول بیشتر از 10 سانتی متر هم میتونید توی فارمتون پیدا کنید.


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد