آموزش تکثیر کرم زباله خوار و تولید کود ورمی کمپوست

مرجع کامل فارسی تکثیر کرم آیزینیا فوتیدا و تولید کود ارگانیک ورمی کمپوست

آموزش تکثیر کرم زباله خوار و تولید کود ورمی کمپوست

مرجع کامل فارسی تکثیر کرم آیزینیا فوتیدا و تولید کود ارگانیک ورمی کمپوست

چای ورمی کمپوست (VCT)

کمپوست و کمپوست چای

کمپوست  مخلوطی است که  ناشی از تجزیه مواد آلی، معمولا  برگ، بریده های چمن، سبزی و میوه لایه برداری شده، کود و مواد آلی مشابه  است. کمپوست در باغبانی برای بهبود ساختمان خاک استفاده می شود و در اکثر موارد  باعث تامین مواد مغذی می شود. چای کمپوست (CT) یک مایع به دست آمده از خیساندن و یا دم کردن کمپوست در آب و به عنوان یک محلول پاششی و کاربردهای زیادی برای گیاهان دارد.

چای ورمی کمپوست چیست و چگونه کار می کند؟

ورمی کمپوست کمپوستی است که توسط کرم ها (vermi) تولید شده  است. ورمی کمپوست حاصل این فعالیت است، زیرا کرم ها “به نوبه خود” ماده آلی را دستگاه گوارش خود هضم . مانند کمپوست، ورمی کمپوست به منظور بهبود ساختار خاک و تامین مواد مغذی برای رشد گیاه  مورد استفاده قرار می گیرد.چای ورمی کمپوست (VCT) نوع خاصی از کمپوست است  حاصل از خیساندن و یا دم کردن  ورمی کمپوست در آب است.

VCT حاوی میکروب های مفید است که ممکن است به کاهش و یا کنترل بیماری ها و بهبود سلامت خاک (جک و Thies، ۲۰۰۶؛ Lowenfels، و همکاران ۲۰۰۶) کمک کند. مطالعات نشان می دهد که VCT دارای اثر مثبت بر روی بیماری های گوجه فرنگی (Zaller، ۲۰۰۶)است. VCT بر روی چمن  اثری ناچیزی دارد، اما مطالعات نشان می دهد در برخی از بیماری های  مربوط به چمن (مانندmicrodochium)  تا حدوددی اثر بخش است.

چه مواد غذایی  را می توان در VCT انتظار داشت؟

VCT مواد مغذی متفاوتی خواهد داشت همانند  ورمی کمپوست حاصل از کود گاوی دارای مواد مغذی مانند ، فسفر (P) ، پتاسیم (K) و نیتروژن در شکل نیترات یا آمونیوم (NH4 و N03  )] و همچنین چای کمپوست می تواند هر سه ماده  مغذی اصلی گیاه  را داشته باشد. یک تجزیه و تحلیل از VCT به نسبت ۱:۱۰ نشان داده است که به طور متوسط شامل: نیترات (NO3)  حدود ۷۷ پی پی ام (قسمت در میلیون)، آمونیوم (NH4) با غلظت ppm 3.7،  فسفر با غلظت ppm 18 و K  با غلطظت ۱۸۶ پی پی ام (Balfanz، ۲۰۱۰ )  می باشد. این مقادیر کم  وحداقل در این مطالعه، نشان می دهد که چای کمپوست یک منبع مواد مغذی با در صد مواد مغذی کم است.

استفاده از CT یا VCT در باغداری

چای کمپوست  به طور معمول با استفاده از سمپاش کوله ای  و به  شیوه  آبیاری می تواند استفاده شود.در هنگام استفاده از یک سمپاش کوله ای، چای نیاز به فیلتر شدن دارد (فیلتر قهوه به خوبی کار می کند) قبل از اینکه به سمپاش منتقل شود . هنگام استفاده از VCT، سعی کنید گیاه به طور کامل پوشش داده شود.، طوری باید استفاده شود که  به منطقه ریشه گیاه برسد. به طور کلی، استفاده از ۵ گالن CT یا VCT در ۱،۰۰۰ فوت مربع یک قاعده سرانگشتی مناسب است. از آنجا که ارزش مواد مغذی موجود در چای کمپوست معمولا بسیار کوچک است، این نرخ ممکن است بسته به پاسخ گیاه افزایش داده شود.

استفاده از  VCT در اوایل روز، باعث کاهش شانس بیماری های  خشگی برگ می شود. برای سرکوب آفت در میوه ها، سبزیجات و گیاهان زینتی، اغلب  هر ۵ تا ده روز یکبار چای کمپوست استفاده می شود. برای چمن،  هر هفته یا دو هفته  یکبار ممکن است برای مناطقی که بیماری  در آن وجود داشته باشد مورد نیاز باشد. از آنجا که میزان باکتری های ناشناخته موجود در چای نامعلوم است، استفاده از  CT یا VCT بر روی  سبزیجات و میوه جات توصیه نمی شود.

راهنمایی استفاده از VCT

VCT باید  بوی خوبی مثل خاک داشته باشد. اگر بوی نامطبوع دارد از آن استفاده نکنید چرا که ممکن است حاوی باکتری های مضری باشد که به گیاهان آسیب می رساند (Lowenfels، و همکاران ۲۰۰۶).

  چای کمپوستvct

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد