آموزش تکثیر کرم زباله خوار و تولید کود ورمی کمپوست

مرجع کامل فارسی تکثیر کرم آیزینیا فوتیدا و تولید کود ارگانیک ورمی کمپوست

آموزش تکثیر کرم زباله خوار و تولید کود ورمی کمپوست

مرجع کامل فارسی تکثیر کرم آیزینیا فوتیدا و تولید کود ارگانیک ورمی کمپوست

غذاهای ارگانیک

غذاهای ارگانیک

غـذاهـای ارگـانـیک به غذاهایی اطلاق می‌گـردد کـه بـدون اســتفاده از آفـت کش‌ها و علف کش‌هـای مصـنـوعــی و ارگانیسم‌های اصلاح شده ژنتیک تولید شده باشند.

معیار سبزیجات، میوه‌ها و حبوبات ارگانیک:

1.   خـاک ایمن: حداقل از 3 سال قبل از برداشت محصول، زمـین زراعــی نباید با آب فاضلاب آبیاری شده باشد. خاک نیز باید عاری از املاح سرب و کلراید پتاسیم باشد.

2.   عدم اصلاح سازی: هیچگونه مواد افزودنی (مثل شیرین کننده‌ها و رنگ دهنده‌های مصنوعی)، پرتو دهی با پرتوهای یونیزه کننده و اصلاح ژنتیک نباید در روند تولید محصول بکار رفته باشد.

3.   ذخیره سازی و انبار مجزا: محصولات ارگانیک باید از محصولات غیر ارگانیک تفکیک شده و بطور جداگانه نگه‌داری شوند.

4.   عدم استفاده از مواد شیمیایی مصنوعی: عدم استفاده از ترکیبات شیمیایی مصنوعی نظیر کودهای شیمیایی، آفت کشها، حشره کشها و علف کشها. (از 3 سال قبل از برداشت محصول)

معیار گوشت، شیر، تخم مرغ و دیگر فرآورده­های حیوانی ارگانیک:

1.      حیوانات می­باید حداکثر از روز دوم تولد به روش ارگانیک پرورش یافته باشند.

2.      خوراک ارگانیک: تغذیه دام و طیور باید 100 درصد از خوراک ارگانیک بوده باشد.

3.      هیچگونه آنتی بیوتیک و هورمون نباید استفاده شود.

4.   حیوانات چرنده باید از مرتع مناسب برخوردار باشند. هر حیوان باید از سرپناه، آب سالم، رژیم غذایی متعادل، هوای تازه، نور مستقیم آفتاب و فضای کافی برای حرکت برخوردار باشد.

5.   ذخیره سازی و انبار مجزا: فرآورده­های ارگانیک باید از محصولات غیر ارگانیک تفکیک شده و جداگانه نگه­داری شوند.

نکته: در کشاورزی سنتی از کودهای مصنوعی و در کشاورزی ارگانیک از کودهای طبیعی مانند کمپوست استفاده می­گردد.

نکته: در کشاورزی سنتی از آفت کشهای مصنوعی و در کشاورزی ارگانیک از حشرات و پرندگان نافع، محدود کردن جفتگیری آفات، کندن علفهای هرز و در صورت نیاز از حشره کشهای مجاز کشاورزی ارگانیک نظیر اسید بوریک برای کنترل و ریشه کن کردن آفات استفاده می­شود.


مضرات کشاورزی و محصولات تهیه شده به روش سنتی:

1.   در کشاورزی سنتی و متعارف، بیش از 300 ترکیب شیمیایی خطرناک و مصنوعی نظیر آفت کشها، علف کشها و کودهای شیمایی به منظور کنترل آفات، حشرات و حاصلخیزسازی خاک استفاده می­گردد که بقایای این مواد پس از ورود به بدن می­تواند موجب مشکلات عدیده‌ای گردد منجمله: بروز نقصهای مادرزادی، تولد نوزاد با وزن کم، اختلال در سیکل ماهانه زنان، سقط جنین، بلوغ زودرس و یا دیر رس، یائسگی پیش‌رس، تغییر در رفتار جنسی، کاهش تعداد اسپرم مردان، کاهش باروری و یا ناباروری، تغییر در سرعت متابولیسم، اختلال در سامانه غدد داخلی، ضعف عضلانی، کاهش حافظه، آسیب به سامانه مغز، کاهش کارایی سامانه ایمنی بدن و سرطان‌زایی.

یافته‌ها حاکی از آنست که 60 درصد سموم دفع آفات، 90 درصد قارچ کشها و 30 درصد حشره کشها سرطان‌زا می‌باشند.

2.      استفاده از کودهای شیمایی و آفت کشها سبب آلودگی آب، خاک و هوا می­گردند.

3.   استفاده بی­رویه از کودهای شیمیایی و آفت کشها موجب می­شود تا آفتها نسبت به سموم مقاوم گردیده و آفتهای جدیدی نیز ظاهر گردند.

4.   پرتو دهی محصولات یعنی آنکه محصولات را در معرض میزان کنترل شده پرتوهای یونیزه کننده قرار می‌دهند تا اینکه باکتریهایی نظیر E.COLI و سالمونلا نابود گردیده و در واقع محصول را به این طریق ضد عفونی می­کنند. کنترل حشرات و انگل‌ها، افزایش ماندگاری و جلوگیری از جوانه زدن از دیگر علل پرتودهی محصولات غذایی می­باشد. اما این پرتودهی موجب:

1)     از دست رفتن میزان اندکی از مواد مغذی محصولات می­شود.

2)   هنگامی که مواد غذایی پرتودهی می­شوند مواد شیمیایی سرطان­زایی بنام CYCLOBUTANONES تشکیل می‌گردد.

5.   مهندسی ژنتیک و یا اصلاح ژنتیک محصولات به جداسازی، دستکاری و انتقال ژن‌ها اطلاق می‌گردد. در این روش ژن‌های با خاصیت مطلوب از یک گونه جدا گردیده و به گونه هدف انتقال داده می‌شود. بهبود کیفیت، افزایش تولید، ایجاد یک صفت مطلوب و مقاوم ساختن محصولات در برابر آفتها و تنش‌های محیطی از کاربردهای مهندسی ژنتیک می­باشد. مضرات محصولات اصلاح شده ژنتیکی شامل بروز نقصهای مادرزادی، کاهش طول عمر، افزایش حساسیت­زایی مواد غذایی (بعلت تغییر در زنجیره پروتئینها)، فقر مواد مغذی، مقاومت آنتی بیوتیکی (احتمال دارد ژنهای مقاوم در برابر آنتی بیوتیک‌ها به باکتری‌های بیماریزا در بدن منتقل گردد و یک بیماری جدید و مقاوم در برابر آنتی بیوتیک‌ها ایجاد شود).

6.   استفاده هورمونها در دام و طیور رشد آنها را تسریع کرده و فربه شدن آنها را سرعت می­بخشد. اما از ارزش غذایی آنها می‌کاهد. آنتی بیوتیک‌ها هم که برای جلوگیری از بیمار شدن دام و طیور مورد استفاده قرار می­گیرند، می­تواند در انسان مقاومت آنتی بیوتیکی ایجاد کند.

نکته: از میان مواد غذایی که به روش سنتی عرضه می­گردند سیب، هلو، گلابی، سیب زمینی، زردآلو، اسفناج، توت فرنگی، شلیل،انگور، کرفس، تمشک و گیلاس بیشترین  و کیوی، انبه، پیاز، موز، بروکلی، گل کلم،آناناس، ذرت، نخود فرنگی، آوکادو، هندوانه، آلو و بادنجان کمترین آلودگی را به باقیمانده آفت کشها دارند.


فواید زراعت ارگانیک:

1.      در کشاورزی ارگانیک آب توسط مواد شیمیایی آلاینده مانند کودهای مصنوعی، آلوده نمی‌گردد.

2.   در کشاورزی ارگانیک تعادل اکوسامانه و حاصلخیزی خاک حفظ می­گردد. فرسایش خاک نیز تا 50 درصد کاهش می­یابد.

3.   تنوع زیستی در زمینهای زراعی ارگانیک 57 درصد بیشتر است. (به علت عدم استفاده از سموم آفت کش و علف کش)

4.      کشاورزان در معرض سموم و آلاینده‌های کمتری قرار می­گیرند.

فواید مصرف مواد غذایی ارگانیک:

1.   ارزش غذایی بالاتری دارند. میزان ویتامینC، کلسیم، منیزیم، آهن و فسفر در مواد غذایی ارگانیک بیشتر است.

2.   مواد غذایی ارگانیک حاوی آنتی‌اکسیدان بیشتری می‌باشند. در مواد غذایی ارگانیک آنتی‌اکسیدان PHENOLIC بیشتر یافت می­گردد (50 درصد بیشتر از محصولات غیر ارگانیک). چرا که آفت کشهای مصنوعی تولید این مواد را در گیاهان کاهش داده اما کودهای حیوانی و آلی بکار رفته در کشاورزی ارگانیک تولیدآنها را افزایش می­دهد.

3.   کمتر سمی هستند. محصولات ارگانیک سالم تر بوده و به بقایای آفت کشهای آلی کمتر آلوده می­باشند. همچنین این محصولات فاقد افزودنی‌های غذایی بوده و طبعا سالمتر می­باشند.

4.   خوشمزه و خوش طعم­تر هستند. یکی از دلایل آن این است که محصولات ارگانیک پس از برداشت در مدت زمان کمتری بدست مصرف کننده رسیده و تازه‌تر می­باشند. و همچنین در محصولات تهیه شده به روش سنتی، با فرآوری‌ها و دستکاری‌هایی که بروی آنها صورت می­گیرد تنها به ظاهر، رنگ، بالا بردن ماندگاری، افزایش تولید و مقاوم کردن آنها در برابر صدمات  ناشی از حمل و انبار داری توجه می­شود و نه کیفیت و ارزش تغذیه‌ای آن.

5.   تولید کنندگان محصولات ارگانیک از استانداردها و دستورالعمل‌های بسیار سخت گیرانه‌ای تبعیت می­کنند که احتمال آلوده شدن اینگونه محصولات به هر گونه مواد شیمایی و سمی منتفی می­باشد.

معایب محصولات ارگانیک:

1.      گرانقیمت هستند.

2.      تولید و عرضه آنها بسیار محدود است.


یک طرح کلی از مزایای ورمی کمپوست

● تبدیل مواد غذایی به شکل پایدارتر: احتمال آبشویی کمتر – در دسترس بودن بیشتر برای گیاه

● اضافه شدن هیومیک اسید به خاک: مواد مغذی را 5 – 3 برابر بیشتر نگه می‌دارد – نگهداشتن مواد معدنی در ناحیه اطراف ریشه              

● نیتروژن در دسترس بیشتری ایجاد می‌کند.

● افزایش ارگانیسمهای سودمند خاک: باکتری می‌تواند میزان نیتروژن را افزایش دهد و بیماری‌های گیاهی را متوقف نماید  قارچ آفات را از بین می‌برد و به صعود مواد مغذی کمک می‌کند و قادر است کیفیت و عملکرد محصول را افزایش دهد.

● افزایش نگهداری آب: نیاز به آبیاری را کاهش می‌دهد.

● بهبود تهویه خاک: به نفوذ ریشه کمک می‌کند.

● کاهش آلودگی آب‌های سطحی و زیرزمینی

● اساسا خطر باکتری کولی فرم را کاهش می‌دهد.

● کاهش بارگیری بیش از حد نیترات در خاک

● کاهش حجم رطوبت: در نتیجه٬ پخش آن نسبت به کود آسانتر و کم هزینه‌تر خواهد بود.

● برای اصلاح خاک به عنوان مالچ و یا به عنوان جایگزینی برای پیت استفاده می‌شود.

● بوی کود نپوسیده را کاهش می‌دهد.

● بذر علف‌های هرز و نیز پاتوژن‌ها را از بین می‌برد.

● کاهش تکیه بر کود‌های شیمیایی



نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد