آموزش تکثیر کرم زباله خوار و تولید کود ورمی کمپوست

مرجع کامل فارسی تکثیر کرم آیزینیا فوتیدا و تولید کود ارگانیک ورمی کمپوست

آموزش تکثیر کرم زباله خوار و تولید کود ورمی کمپوست

مرجع کامل فارسی تکثیر کرم آیزینیا فوتیدا و تولید کود ارگانیک ورمی کمپوست

تولید ورمی کمپوست و بستر های مناسب آن


تولید ورمی کمپوست و بستر های مناسب آن

ورمی کمپوست را می توان در محیط ها و جایگاه ها مختلف مثل مخزن,چاهک,جعبه یا بستر های چوبی,سبدهای پلاستیکی,وان حمام ,حوض های کوچک و...تولید و با کنترل شرایط به پرورش کرم و تولید کمپوست پرداخت.

1)     روش سبدی(جعبه های چوبی یا سبدهای پلاستیکی):

غذای کرم ها را در سبدها ریخته شرایط سبد را برای زندگی کرم ها مهیا کرده کرم ها را به درون سبدها تزریق می کنیم تولید ورمی کمپوست در این روش 2 ماه طول می کشداین روش در ابتدا به عنوان مشاغل خانگی مطرح و وارد کشور گردید ولی به تدریج تغییر کرده و گروهی در سطح گسترده و انبوه با این روش به پرورش کرم و تولید کمپوست پرداخته اند.

2)     روش ردیفی(توده ای,پشته ای):

در این روش عرض یک متر و ارتفاع آن حداقل 50 سانتی متر و طول بستر نامحدود ولی پیشنهاد می شود تا 20متر باشد,تل ها باید در سطحی شیب دار باشند که آب مازاد به راحتی دفع گردد.در دوره ی نگهداری و پرورش این روش سه ماهه می باشد.

3) روش قفسه ای ( سینی های روی هم):

در این روش سینی هایی با عمق 15 سانتی متر به تعداد 3 سینی روی هم قرار می گیرند سینی پایینی را پر از غذا کرده کرم ها را در آن تزریق کرده و پس از کمپوست شدن سینی بالائی را غذادهی و رطوبت می دهیم کرم ها به تدریج از سینی پایین به سینی بالاتر می روند.این روش با توجه به معایبی که دارد در سطح وسیع به کار گرفته نشده است ولی در خانه ها و در سطح کم روش مناسبی می باشد.

4)     راکتور های دسته ای:

مخازنی که پایه های آنها روی زمین قرار دارد این مخازن از مواد آلی پر شده و پس از تولید ورمی کمپوست تخلیه می شوند این روش بیشتر در آمریکا و اولین بار در انگلستان مورد استفاده قرار گرفته است.

5)     راکتور های جریان پیوسته(متوالی):

بیشترین میزان سرمایه گذاری مربوط به این روش می باشد در این روش مخازنی با تجهیزات و فناوری پیشرفته وجود دارد و برداشت به صورت اتوماتیک انجام می گیرد.

در این روش مخزن ها یا جعبه های موجود که درون انها 90 سانتی متر مواد آلی قرار دارد در مدت 30 روز به ورمی کمپوست تبدیل می شود.





 


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد