آموزش تکثیر کرم زباله خوار و تولید کود ورمی کمپوست

مرجع کامل فارسی تکثیر کرم آیزینیا فوتیدا و تولید کود ارگانیک ورمی کمپوست

آموزش تکثیر کرم زباله خوار و تولید کود ورمی کمپوست

مرجع کامل فارسی تکثیر کرم آیزینیا فوتیدا و تولید کود ارگانیک ورمی کمپوست

روشهای تولید ورمی کمپوست به روش سبدی



sabad

۱- گام اول تهیه یک مکان سرپوشیده برای تولید است کف حتما باید سیمان یا سرامیک یا … باشد طوری که کرم ها قادر به فرار کردن نباشند

۲-نیاز به روشنایی-تا اینکه شب ها کرم ها از بستر فرار نکنند

۳- تهیه بستر ،سبد و همچنین کرم مناسب برای شروع کار.سبد باید به گونه ای باشد تا در هنگام جابه جایی وزن بستر را تحمل نماید و شکسته نشود.از نظر اسیدی یا بازی بودن بایستی بستر حالت خنثی داشته باشد تا کرم ها از بستر فرار نکنند.شما می توانید با یک PH سنج کاغذی ساده و یا الکترونیکی میزان اسیدی یا بازی بودن بستر را بسنجید.

۴-در تولیدی هایی با حجم تولید بالا بایستی از کود سپراتور شده استفاده کرد در غیر این صورت کار بسیار دشوار و همچنین وقت گیر خواهد بود.کود سپراتور شده کودی است که با دستگاهی به نام سپراتور شسته می شود تا حدی که آمونیاک آن از بین برود و ریز مغذی های کود داخل آن باقی بماند.(درباره ی کود سپراتور شده در آینده صحبت خواهیم کرد شما می توانید با عضویت در خبرنامه از اخبار جدید مطلع شوید)

۵-به خاطر داشته باشید که کودی که در یک جا دپو شود تولید حرارت می کند.بستر کرم ها حتما باید سرد باشد اگر حرارت آن بالا رفت آن را داخل سالن روی زمین پهن کنید تا کاملا سرد شود.بعد از سرد شدن کود را به داخل سبد ها بریزید.

نکته: کود را تا زیر دسته ی سبد پر کنید تا برای حمل آن دچار مشکل نشوید.

۶-پس از ریختن کود بسته به وزن کود و زمان دوره ی درخواستی با استفاده از مشاوره رایگان کارشناسان تک کود میزان کرم مورد نیاز را  به بستر ها تزریق  کنیم.


کرمها چه چیزهایی را نباید بخورند؟

توجه به این نکته مهم است که نباید از مواد زیر به عنوان خوراک استفاده کرد: فلزات، فویل، پلاستیک، مواد شیمیایی، روغنها، حلالها، حشره­کشها، صابون، رنگ، انواع مرکبات (پرتقال، لیمو، لیمو ترش، گریپ فروت) پیاز، بوته سیر، غذاهای بسیار گرم یا پرچاشنی و غذاهایی با میزان اسیدیته بالا. همچنین نباید از گیاه خرزهره و دیگر گیاهان سمی و نیز گوشت مرغ، لبنیات و مدفوع سگ و گربه استفاده شود.

از گیاهانی که به وسیله آفت کشها یا با علف کشها تیمار شده­اند، نباید در تولید کمپوست استفاده کرد. تنها می­توان مقدار کمی از گیاهان تیمار شده با علف کش را به تل افزوده ولی باید دقت کرد که فرآیند تجزیه بتواند بطور کامل انجام پذیرد. علفهای کوتاه شده از چمنها که بتازگی با علف کشها تیمار شده‌اند باید مدتی باقی بمانند تا تجزیه شوند.

ممکن است برخی مواد به عنوان تهدیدی برای سلامتی محسوب شده و یا تولید آفت نمایند بنابراین نباید از آنها در ساخت کرم‌پوسال استفاده نمود. افزودن مدفوع انسان و حیوان نیز توصیه نمی­شود زیرا احتمال انتقال بیماریها توسط آنها وجود دارد. همچنین نباید از گوشت، استخوان، چربی، تخم مرغ درسته و محصولات لبنی استفاده کرد زیرا این مواد باعث جذب جوندگان (مانند موش) به ایستگاه تولید کرم‌پوسال می‌شوند. هنگامیکه دمای هوا در مرکز تل کرم‌پوسال به ۶۵ تا ۷۱ درجه سیلسیوس می­رسد اغلب ارگانیسمهای بیماری­زای گیاهی و بذرهای علف هرز از بین می­روند.


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد