آموزش تکثیر کرم زباله خوار و تولید کود ورمی کمپوست

مرجع کامل فارسی تکثیر کرم آیزینیا فوتیدا و تولید کود ارگانیک ورمی کمپوست

آموزش تکثیر کرم زباله خوار و تولید کود ورمی کمپوست

مرجع کامل فارسی تکثیر کرم آیزینیا فوتیدا و تولید کود ارگانیک ورمی کمپوست

آناتومی کرم خاکی



http://s1.picofile.com/file/7976154294/kowsarpardaz_com_vermi10.jpg



اجزای بدن کرم خاکی
توضیح:برخی با توجه به اهمیت کلیتلوم در بدن کرم,کرم را به سه قسمت کلی تقسیم می کنند

(قبل از کلیتلوم,کلیتلوم,بعد از کلیتلوم)

کلیتلوم چیست:حدود یک تا دو سانتی متر از دهان کرم در کرم های بالغ به سمت مقعد کرم حلقه ای ضخیم و غده ای شکل وجود دارد که به آن کلیتلوم می گویند.در زمان تولید مثل وجفت گیری کرم ها یک کوکون در این ناحیه تولید می گردد,که از همین قسمت خارج می شود و پس از خروج ماده ای چسبناک از کرم خارج شده که دور تا دور کوکون را پوشش می دهد.

۱)دستگاه تنفسی کرم:کرم ها از راه پوست بدن خود تنفس کرده و هیچ گونه اندام تنفسی در داخل بدن کرم وجود ندارد پوست کرم برای تنفس همیشه باید مرطوب باشد.هوا با رطوبت پوست بدن کرم حل شده واز طریق لوله های موئی که در سطح پوست بدن کرم می باشد جذب خون کرم شده وگردش خون کرم اکسیژن را به تمام نقاط بدن کرم می رساند به این لوله های موئی سوراخ های پشتی نیز گفته می شود این سوراخ ها از بند ۱۲ تا بند آخر در کرم ها قرار گرفته اند.

۲)دستگاه گردش خون کرم:کرم های خاکی دارای جریان خون بوده,کرم ها دارای پنج نبض یا به عبارتی پنج قلب می باشند که این قلب ها در اثر متورم شدن رگ های خونی بوجود می آیند.دستگاه گردش خون در اطراف لوله ی گوارشی و در طول بدن کرم قرار دارد.

۳)دستگاه گوارش کرم:دهان»حلق»مری»(سنگدان(معده)+چینه دان)»روده باریک»روده پهن»کیسه»مقعد

کرم ها مواد آلی و غذای مهیا شده برای آنها را توسط دهان بلعیده و طی مسیر بالا در انتها ورمی کمپوست از مقعد کرم ها خارج می گردد.

سنگدان و چینه دان:این قسمت با دیواره عضلانی و ضخیم خود باعث خرد و آسیاب شدن غذای بلعیده شده می گردد.(برخی برای حفظ این حالت به غذای کرم ها ماسه بادی وارد می کنند)

روده کرم:پروتئین ها,چربی ها و کربوهیدرات ها توسط روده کرم ها جذب می شود.

۴)دستگاه عصبی:کرم ها روشنی وتاریکی را توسط سلول های کوچک حساس به نور که در سطح پشتی ودر انتهای بدنشان قرار دارند حس می کنند.همچنین ارتعاش و مواد شیمیائی و... را نیز با سلول های حساس خود حس می کنند.

۵)اندام حرکتی کرم: کرم ها با انقباض و انبساط عضلات هر بند که در طول بدنشان می باشد حرکت می کنند این حرکت با استفاده از زائده ای کوچک(موهای سطح بدن)در قسمت شکمی کرم ها قرار دارند به سطح مواد چنگ زده و به جلو کشیده می شوند.

۶)دستگاه تولید مثل کرم:کرم های خاکی دو جنسی می باشند ولی برای بارور شدن دو کرم باید باهم جفت گیر و بارور شوند.کرم ها هنگام جفت گیری از پهلو به هم چسبیده(از ناحیه نزدیک سر)و در اطراف اندام جنسی ماده مایع لزجی ترشح می کنند که این مایع کرم ها را در کنار هم نگه می دارد.

اسپرم ها از بند ۱۵ خاج شده وبه سمت کمربند جنسی حرکت می کنند این حرکت از بند ۱۵ تا بند ۳۲ در شیار اسپرم می باشد بعد کپسول تخمی آزاد شده و در برابر اسپرم عمل لقاح و بارور شدن صورت می گیرد سپس در کلیتلوم کوکون شروع به شکل گیری می نماید.

اگر کرم ها را به صورت دو لوله در نظر بگیریم لوله داخلی دستگاه گوارش کرم ها و لوله بیرونی اندام خارجی کرم  هامی باشد.دستگاه گردش خون کرم ها بین این دو لوله و در اطراف دستگاه گوارش قرار دارد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد