آموزش تکثیر کرم زباله خوار و تولید کود ورمی کمپوست

مرجع کامل فارسی تکثیر کرم آیزینیا فوتیدا و تولید کود ارگانیک ورمی کمپوست

آموزش تکثیر کرم زباله خوار و تولید کود ورمی کمپوست

مرجع کامل فارسی تکثیر کرم آیزینیا فوتیدا و تولید کود ارگانیک ورمی کمپوست

(فصل دوم):چرا باید ورمی کمپوست تولید کرد


چرا باید ورمی کمپوست تولید کرد
امروزه در مورد کشاورزی طبیعی، کشاورزی آلی، کشارزی بومی، ورماکالچر، کشاورزی زیست- پویا و چیزهایی از این دست مطالب بسیار شنیده یا می خوانیم، که باعث ایجاد انگیزه و هیجان در بین عامه مردم می گردد، اگر چه این کلمات در معنای دقیق خود اندکی باهم متفاوت می باشند اما مفهوم بنیادین در تمام آنها یکی است. روش شناسی و تعریف این لغات برگرفته از مطالعه دقیق طبیعت است و تمام آنها در یک اصل باهم موافقند و آنهم کمترین مداخله در سیستمهای طبیعی به منظور پرورش حیوانات و گیاهانی سالم می باشد.
و ماهیت غذایی تولیدات زراعی می باشد. کشت بیش از اندازه و آنهم با استفاده وسیع کودهای شیمیایی باعث انتخاب سبز شده است. عملیات زراعی بیش از اندازه، تولیدات را در جهت تأمین مواد غذایی جمعیت روبه  رشد در کشورهای جهان سوم افزایش داده است. در گذشته کشاورزان قادر بودند با استفاده از امکانات موجود و آبیاری مناسب تا سه بار در سال برداشت نمایند. اما هیچکس به تأثیرات مخرب این کار در طولانی مدت و تأثیرات منفی که به مدت نزدیک به چهار دهه از مصرف کودهای شیمیایی بر وضعیت خاک به ویژه محیط زیست گذاشته شد، فکر نمی کرد.
استفاده از کودهای شیمیایی و از بین رفتن محیط زیست خاکی
کودهای شیمیایی عموماً ترکیباتی شیمیایی هستند که برای افزایش میزان حاصلخیزی خاک مورد استفاده قرار می گیرد. کودهای نیتروژنی که قسمت اعظم ترکیبات کودهای شیمیایی را تشکیل می دهند اغلب از مشتقات پتروشیمی می باشند. از آنجائیکه سوخت های فسیلی به عنوان یک منبع دائمی انرژی محسوب نمی شوند حرکتی جدی در جهت کاهش استفاده از این سوختها به کمترین میزان ممکن آغاز شده است که این حرکت شامل واردات مواد اولیه برای تولید کود و نفت بیشتر نیز می شود زیرا کودها و دیگر تولیدات شیمیایی کشاورزی نیاز به مصرف انرژی بیشتری داشتند. دامنه انرژی لازم برای کودهای زراعی تا  مگاکالری بر کیلوگرم برای اکسیدفسفر (P2 o5 ) و 5/0مگاکالری بر کیلو گرم جهت اکسید پتاسیم (K2O ) می باشد. همچنین میانگین انرژیهای ورودی در آفت کشها نیز 470/61 تا 910/86 کیلو کالری بر کیلوگرم برای علف کشها و 770/27 تا 910/64 کیلوکالری بر کیلوگرم برای قارچ کشها (1980Pimentel ) است.
پاپهای کارخانه های کودسازی را می توان مسبب آلودگی آب و هوا دانست و باید اقداماتی پیشگیرانه اتخاذ شود تا از خطرات آتش سوزی و نشست گازهای سمی از این واحد ها به اتمسفر جلوگیری شود که البته این طرح اقدامی پر هزینه و گرانقیمت می باشد. رسوبات موجود در پوسته زمین، ماده اصلی کودهای فسفری را تشکیل می دهد. باید برای رساندن هزینه های حمل و نقل به کمترین میزان ممکن کارخانه جات را در نزدیکی معادن دایر نمود. تنها یک سوم از مواد خام مورد استفاده در تولید، به عنوان کود بازیافت می شوند و بقیه این مواد به صورت زباله باقی می ماند که برای دفع آنها نیز مشکلات بسیار زیادی وجود دارد. باید برای غلبه بر آلودگیهای ناشی از این واحدها، اقدامات پیشگیرانه کافی اتخاذ شود.
فقط در مورد پتاسیم صرفاً به عملیات استخراج از معادن نیاز است و آن در شرایط طبیعی در دسترس می باشد.  بطور کلی تولید کودهای شیمیایی منجر به مسائلی از قبیل مصرف سوختهای فسیلی، آلودگی محیط زیست و خطرات شغلی می گردد.
کودسازی به یک واحد تولیدی عمده در صنایع شیمیایی تبدیل شده است و این گونه تصور می شد که افزایش سرعت تولید کود می تواند اولین گام در مقابله با چالشها در زمینه تولید غذا باشد و استفاده از کود برای افزایش محصولات به عنوان یک ضرورت در جلوگیری از قحطی است.
درست است که محصولات کشاورزی واکنش بسیار خوبی نسبت به کودهای نیتروژنی از خود نشان می دهند اما این یک امر کوتاه مدت بوده و می تواند  بعدها منجر به کاهش کیفیت محصولات گردد مگر اینکه با دادن کودهای پتاسیمی و فسفری از این کار جلوگیری شود. در سالهای آتی برای دستیابی به محصول مورد نظر، میزان نیاز به کود نیز افزایش می یابد. این امر به وضوح نشان می دهد که چگونه حاصلخیزی خاک با استفاده مداوم از کودها تحت تأثیر قرار خواهد گرفت.
اکنون، باید عناصر غذایی کم مصرف نیز به همراه عناصر غذایی پر مصرف در تولید محصولات کشاورزی مورد استفاده قرار گیرد زیرا مشخص شده است که این مواد غذایی کم مصرف نیز برای رشد و بازدهی محصولات کشاورزی ضروری می باشند. وجود نقص و کاستی در هر یک از این موارد می تواند وضعیت محصول را تحت تأثیر قرار دهد.
اگر چه میزان بالایی از این مواد شیمیایی به خاک افزوده می شوند اما گیاهان قادر به جذب تمام این مواد نمی باشند و از این مواد نمی توانند بصورت ذخیره برای محصول بعدی باقی بمانند. البته گاهی این مواد یا آبشویی می شوند و یا با یونهای فلزی ترکیب شده و ایجاد کمپلکس های نامطلوب می نمایند.
استفاده مداوم از مواد شیمیایی، میزان کربن آلی را کاهش داده و در نتیجه منجر به آبشویی بیشتر می گردد. با گذشت زمان انباشت نمکها موجب تغییر PH خاک و در نتیجه کاهش باروری آن می گردد. پوسته تشکیل شده در سطح خاک تخلخل آن را تحت تأثیر قرار داده و به دلیل کمبود خاکهای سطحی مطلوب میزان باروری و حاصلخیزی خاک کاهش می یابد.
در حال حاضر کشاورزان برای ترمیم و بهبود ترکیبات خاک تمایل به بازگشت به کشاورزان آلی دارند. با این روند رو به تغییر لازم است برای حفظ سطح بالای تولید در اراضی زراعی مقدار زیادی کود آلی از منابع موجود تهیه و مورد استفاده قرار داد. در این مورد به دلیل تولید سریع کودهای آلی به صورت محلی و با هزینه ای کم و نیز استفاده از تمام انواع زباله های تجزیه پذیر در محیط زیست می توان گفت آینده ای بسیار خوب در انتظار فرایند تولید ورمی کمپوست می باشد. عناصر غذایی موجود در اغلب زباله ها و بقایای حیوانی و گیاهی به صورت مواد شیمیایی آلی با پیوند های مستحکم وجود دارند که ورود این مواد به شکل آلی یا معدنی ساده به داخل سیستم گیاهی پایه ی اصلی چرخه ی بیوژئوشیمیایی را تشکیل می دهند. اگر این مواد شیمیایی به شکل سیستماتیک و منظم وارد چرخه ی طبیعت شوند بنابراین ذخایر غذایی گیاهان به طور طبیعی دیگر دچار کمبود نخواهد شد. در این صورت ضمن این که محیط زیست آلوده نمی گردد به پاکیزگی آن نیز کمک خواهد شد.
میکروبها به عنوان تجزیه کنندگان اولیه و کرمهای خاکی نیز تجزیه کنندگان ثانویه به شمار می آیند. کود کرم خاکی متشکل از بافت مرده گیاهان و حیوانات است و بنابراین میزان مواد غذایی پر مصرف و کم مصرف اینگونه کودها در اندازه های مطلوب می باشد. در کشورهای گرمسیری شرایط آب و هوایی و نوع خاک برای ترمیم و بازیافت منابع کربن موجود در خاکها مساعد نمی باشد. استفاده از کودهای آلی باعث می شود که خاکهای غیر حاصلخیز دوباره از کربن آلی انباشته گردند. وجود مقدار زیادی کربن آلی اکسید شونده کمک می کند تا عناصر غذایی به آرامی از کود آزاد شوند و همچنین میزان آبشویی آنها را نیز محدود می نماید.

 آزمون تأثیر تولید ورمی کمپوست
آزمایشگاه اکولوژی خاک در دانشگاه ایالت اوهایو فرایند تولید ورمی کمپوست متوالی را برای مخلوط های مختلف مواد کف بستر سیستم های پرورش خوک و فراورده های فرعی سیستم توأم جنگلکاری کشاورزی مورد آزمایش قرار داده است. این طرح تأثیر تعداد کرمهای خاکی را بر فرایند تولید ورمی کمپوست بررسی کرده و همچنین ورمی کمپوست هایی که در زمانهای مختلف تولید شده بودند را مورد ارزیابی قرار داد. هنگامیکه جامدات آلی و کود خوک با دیگر عوامل حجمی مخلوط می شوند می توانند بهترین آلی برای کرمهای خاکی در حال رشد باشند. برای پرهیز از تجمع شیرابه، جعبه های چوبی پوشش دار که دارای سوراخ های زهکشی بودند ابتدا با لایه ای از ورمی کمپوست هضم شده پرشدند و بر روی این لایه نیز یک توری نیم سانتی متری که حرکت کرمهای خاکی از درون آن امکان پذیر بود قرار گرفت و سپس لایه هایی از مخلوط کود خوک و عوامل حجمی نیز بر روی آن قرار داده شد که هر لایه توسط یک توری از لایه ی دیگر جدا می شد هر دو ماه و نیم تا سه ماه یک بار از این جعبه ها نمونه برداری می شد و تعداد و وزن کلی کرمهای خاکی و کوکونها مورد ارزیابی قرار می گرفت. همچنین از هر لایه یک زیر نمونه برای تشخیص چندین پارامتر شیمیایی و فیزیکی نمونه برداری شده و پس از هوا خشک شدن، نمونه ها اندازه گیری و تشخیص داده می شد.

وضعیت نیتروژن و هوموسی شدن مواد در تولید ورمی کمپوست

با توجه به مقدار کل نیتروژن، میزان آن در تمام تیمارهای تولید ورمی کمپوست و همچنین در همه زمانها، کاهش یافته که این کاهش در مراحل پایانی یعنی هنگامیکه فعالیت کرمهای خاکی بالاتر بود محسوس تر نمود. ترکیبات مختلف نیتروژن نیز روند مشابه نیتروژن کل داشتند. در مراحل پایانی تمام فرایندها، هنگامیکه تعداد کرمهای خاکی و فعالیت آنها بیشتر بود کاهش محسوسی در محتوای نیتروژن آلی و بالا رفتن سرعت تولید نیترات در ورمی کمپوست مشاهده گردید. میزان نیترات سازی در کرمهای خاکی تیمار شده، پنجاه تا شصت و پنج درصد بیشتر از نمونه های شاهد بود.
ورمی کمپوست- یک کود با کیفیت

ورمی کمپوست یک ماده آلی دانه ای شکل بسیار مطلوب و پایدار است و هنگامیکه به خاک رسی افزوده می شود، باعث نرمی بافت خاک شده و راه را برای عبور هوا و افزایش تهویه خاک فراهم می سازد. لعاب مخلوط با مدفوع کرمی که جاذب الرطوبه است، باعث جذب آب شده و از حرکت آن در خاک جلوگیری میکند. همچنین ظرفیت نگهداری آب را نیز بهبود می بخشد. خاک شنی ظرفیت نگهداری آب کمتری دارد در حالیکه خاکدانه های ورمی کمپوست که پوشیده از لعاب هستند، آب را برای مدت زمان بیشتری نگه می دارند. کربن آلی موجود در ورمی کمپوست عناصر غذایی را به آرامی و به طور یکنواخت در سیستم رشد گیاهی آزاد کرده و گیاه را قادر به جذب آنها می نماید. خاکی غنی شده با ورمی کمپوست، موادی اضافی فراهم می کند که در کودهای شیمیایی غالباً یافت نمی شود. به طور خلاصه می توان گفت که ورمی کمپوست در طولانی مدت و بر اثر استعمال مکرر، باعث بهبود خواص بیولوژیکی، فیزیکی و شیمیایی خاک می شود. آن دسته از خواص ورمی کمپوست که آنرا به یک کود زیستی ایده آل برای خاک تبدیل می کند عبارتند از:

    ورمی کمپوست حاوی آنزیمهایی از قبیل پروتئاز، لیپاز، آمیلاز، سلولاز، لیگناز و کیتیناز می باشد. این آنزیمها به عملکرد خود در تجزیه زیستی مولکولهای بزرگ و بقایای کشاورزی در خاک ادامه می دهند تا حملات میکروبی بعدی تسریع شود.
    ورمی کمپوست از نظر دارا بودن ویتامینها، آنتی بیوتیکها و هورمون های رشد، ماده ای غنی می باشد .
    مدفوع عاری از عوامل بیماری زا است.
    مدفوع کرم دارای ریز جامعه گیاهی (میکروفلور) خاص است که در خاک برای ایجاد محصولات مفید، دارای فعالیت های پیوسته ای می باشند.
    مدفوع کرم حاوی کوکونهای کرم خاکی بوده و تعداد این کرمها را در خاک افزایش می دهد.
    افزودن این ماده (ورمی کمپوست) به خاک، باعث ثبات ساختمان خاک می گردد.
    ورمی کمپوست رطوبت هوا را نیز جذب می نماید.

بازیافت زباله ها از طریق تولید ورمی کمپوست
فناوری تولید کود کرمی با استفاده مؤثر ازVEMP ، در بازیافت مواد زاید کشاورزی مفید می باشد. عناصر غذایی موجود در ورمی کمپوست به سادگی در دسترس گیاه می باشند و افزایش تعداد کرمهای خاکی با استفاده از ورمی کمپوست و مالچ منجر به انتقال آسان عناصر غذایی به گیاهانی می شود. وجود میکروب ها در کمپوست و نیز وجود مواد غذایی در خاکی که توسط کرمهای خاکی مصرف شده است، بیشتر به دلیل ایجاد کره های متخلخل ناشی ازفعالیت کرم می باشد. بنابراین در پتانسیل بالقوه ورمی کمپوست برای تولید یک محصول خوب شکی نیست، اما این کار به مدیریتی که توسط کشاورزان اعمال می گردد بستگی دارد.
به حداقل رساندن خطر آلودگی
کرم خاکی قادر است با افزایش میزان تجزیه زباله ها، خطرات آلودگی ناشی از این زباله های آلی را به پایین ترین حد کاهش دهد. تجارب موجود در زمینه ی کشاورزی نشان می دهد که جلوگیری از قحطی تنها با استفاده از کودهای شیمیایی ممکن نبوده و امری واهی بشمار می آید این کار، مانند این است که به جای فراهم کردن فرصتی برای کسب درآمد برای یک فرد نیازمند، به او صدقه بدهیم تا نیاز یک روز خود را برآورد.
گونه های مناسب کرم خاکی می توانند زباله ها را به کودی گران بها تبدیل نمایند. اگر این عمل با تلاشها و مدیریت جامعه کشاورزی به موقعیت برسد می تواند به طور حتم در تبدبل زمینهای بایر به اراضی حاصلخیزی کمک نماید. امید به امکان تولید هوموس به وسیله کرمهای خاکی باعث تقویت این انگیزه و تلاش ها می شود. از زاویه ای دیگر ، این امر می تواند در رسیدن به اهداف انقلاب سبز، آدمی را یاری نماید .

فراهم کردن عوامل محرک رشد
برخی از ترشحات کرمها و میکروبهای همراه آن ، به اضافه دیگر عناصر غذایی موجود در ورمی کمپوست، می توانند میزان رشد گیاه را افزایش دهند، لذا ورمی کمپوست تأثیرات گوناگونی بر رشد و عملکرد گیاهان دارد.

 تولید ورمی کمپوست : مزایا و سودمندیها
ورمی کمپوست دارای اثرات مفیدی بشرح زیر می باشد :

    این کار موجب سهل و آسان شدن مدیریت می گردد .
    با استفاده از فرایند تولید ورمی کمپوست ، زباله ها می توانند در منبع یا محلی که دارای امکانات کافی است ، به طور سودمندتری مورد استفاده قرار گرفته  و لذا موجب تأمین اهداف اقتصادی گردد .
    مدیریت جامعه زیستی در خاک پیش از هر چیز به گسترش شرایط مناسب نیازمند است که این شرایط بدلیل عملیات زراعی مدرن، به آسانی ممکن نمی باشد و حتی در صورت وجود این شرایط، پرورش وسیع گونه های مناسی از کرم خاکی لازم است که این میزان، رقمی نزدیک به یک میلیون کرم زنده در هر هکتار می باشد . تمام این عوامل ، از ملزومات توسعه پرورش کرم خاکی به حساب می آیند .
    مقادیر زیادی از زباله های آلی خانگی ، زراعی و صنعتی روستایی می توانند برای کاربردهای مختلفی مورد بازیافت قرار گیرند . این امر همچنین باعث کاهش آلودگی نیز می شود .
    مدفوع کرمی ، کود زیستی موثری است که حاوی ریز جامعه زیستی (میکروفلور) سودمندی می باشد . هنگامیکه این مدفوع در خاک با لایه ای از مالچ پوشیده می شود ، می تواند در طول سه ماه ، یکصد هزار کرم خاکی در هر ایکر تولید نماید . فعالسازی بیولوژیکی خاک به این روش یکی از ضرورتهای کشاورزی طبیعی می باشد.

کاربرد دیگر ورمی کمپوست در شالیکاری و به هنگام پنجه زنی ، آغاز تشکیل گل آذین ، گل دادن و پرشدن دانه ضروری است . از دست دادن عناصر غذایی از طریق آبشویی و پدیده های دیگری که منجر به این امر می شود، در برهمکنش های VEMP برخلاف کودهای شیمیایی به کمترین میزان می باشد. در سیستمهای کاربردی آزولا، استفاده از ورمی کمپوست ، موجب تسریع در تجزیه و آزادسازی عناصر غذایی می گردد . تأثیر بخشی جلبک سبز- آبی با ورمی کمپوست در مقایسه با دیگر کودهای زیستی بخوبی درک نمی شود.
از ورمی کمپوست می توان به عنوان یک محیط کشت حامل برای آزوسپیریلوم، ریزوبیوم و حل کنندگان فسفات که با FYM توصیه می شوند، در زراعت نیشکر، برنج و دیگر محصولات استفاده نمود. این مواد همچنین هماهنگی بسیار خوبی در بالا بردن تأثیرات متقابل با ریشه های گیاهان ایجاد می کنند. آزمایشاتی که در جهت بررسی تأثیر کرمهای خاکی و یا ورمی کمپوست و پساب ورمی کمپوست از طریق فناوری تولید کود کرمی بر کشت صیفی جاتی چون گوجه فرنگی ، بادنجان و بامیه انجام شده اند نتایج بسیار با ارزشی در برداشته اند.

طلای سیاه (مدفوع کرمی ) حاصل از کرمها
طلای سیاه (مدفوع کرمی) که با ارزش ترین نوع کود در بازار می باشد همواره از میزان تقاضای خوبی برخوردار است و چون این ماده از تولیدات زیستی کرم تهیه شده است این تقاضا همواره از سوی مصرف کنندگان ادامه خواهد داشت .
تا کنون هیچ رقیب یا کارخانه ای که دست ساز انسان باشد و بتواند میزان عناصر طلای سیاه را به صورت طبیعی دو برابر نماید ، وجود ندارد .
حشره کشهای آلی (ورم تی) سریعتر ازهر آفت کش دیگری در بازار به فروش می رسد .
بسیاری از مدارس ابتدایی به استفاده از محلول رقیق شده ورم تی به عنوان حشره کش روی آورده اند زیرا حاوی مواد کاملاً آلی حشره کشی است که بر خلاف دیگر حشره کش ها فاقد خطرات و مواد سرطان زا می باشد.
بسیاری از صاحبخانه ها ، مشاغل مختلف و سازمانهای دیگر نیز با روی آوردن به ورم تی این روند را ادمه می دهند.
از آنجاییکه این حشره کش بر خلاف حشره کشهای دیگر فاقد خطرات سوء زیست محیطی می باشد بنابراین در آینده بیشتر مورد استفاده فرا خواهد گرفت و سلامتی افراد را محقق می سازد.

 کرمها و فضولات آنها تجارت بزرگی محسوب می شوند
اگر تعداد صد هزار کرم خاکی به مدت یک شب به حال خود رها شوند ، صبح روز بعد مشاهده می شود که بسیاری از آنها به صورت گلوله هایی بر روی دیوارهای انبار گرد آمده و بقیه نیز در گوشه ها جمع شده اند ، در حالیکه همه این کرمها تلاش می کنند تا خود را از معرض نور پنهان کنند . برای شمارفزاینده ای از آمریکایی هایی که نسبت به مسائل زیست محیط آگاهی دارند ، حرفه پرورش کرم ، موضوع خنده داری نیست .
کرم همان موجودی است که ارسطو به آن لقب روده زمین است . تا اواخر دهه 1970 ، حدود صد هزار نفر از مردم آمریکا وارد حرفه پرورش کرم شدند . در دو دهه پیش از این هدف اصلی و عمده بازار کرمها تولید کرمهایی به عنوان طعمه ماهگیری بود . امروزه صدها نفر از مخالفان کرم در مقیاس بزرگ و با علاقه فزاینده ای در تولید ورمی کمپوست ، در کشورتمرکز کرده اند که طی این فرایند زباله های آلی به مدفوع کرمی تبدیل می شوند ، این کار می تواند در سطح خانگی و یا بسیار فراتر از آن نیز انجام گیرد. حتی  در یک مقیاس کوچک هم کرمهایی که در چرخه ی بازیافت مواد الی نگهداری می شوند ، می توانند به عنوان مثال از برگهای پلاسیده کاهو یک مکمل خوراکی برای گیاهان خانگی و صحرایی تولید کنند .
 تأثیرات سوء بر گیاهان
فعالیت کرمهای خاکی ممکن است تا حدودی به گیاهان آسیب برساند که این کار می تواند از طریق برگهای افتاده گیاهان زنده و
یا به وسیله ریشه درآوردن گیاهچه های ظریف و نازک انجام گیرد . مدفوع کرم باعث زشتی چمنهای تزئینی و با ایجاد مشکل در
زمینهای گلف و فوتبال نمی گردد . بعلاوه گزارشهایی دال بر انتقال انگلها و بیماریهای گیاهی وحیوانی توسط کرمهای خاکی گزارش نشده است .
جنبه های اقتصادی

به دلیل نیاز به سرمایه گذاری اندک ، فناوری تولید کود کرمی به یک متدولوژی متداول تبدیل شده است . این فناوری نیاز به زیر ساخت مصنوعی ندارد ، تمام آنچه که برای محوطه های کود سازی مورد نیاز است شامل تعدادی محفظه یا مخزن ساخته شده از سنگ یا چوب برای تجزیه ابتدایی زباله های آلی و همچنین ترانشه ها یا ظروفی ساخته شده از پلاستیک یا هر ماده مناسب دیگر است که بتوان با استفاده از آن از کرمهای خاکی در برابر آفات و جانوران محافظت نمود . بنابراین ، سرمایه گذاری در این مورد با ماده ای که در ساخت مخزن به کار می رود ، ارتباط مستقیم دارد . از آنجاییکه ممکن است جعبه های پلاستیکی از پایداری کمتری برخوردار باشند ، بیشتر مخازن  از سنگ ساخته می شوند . بنابراین مخازن سیمانی و آجری برای استفاده در هر وضعیتی مناسب تر می باشند . اما استفاده از ترانشه های بدون سیمان در مناطق کم باران رایج می باشد .قیمت آجرها و تعداد انها ، از مکانی به مکانی دیگر متفاوت است . بعلاوه توسعه پارکهای پرورش کرم ، هیچ هزینه ای ندارد و در غیر این صورت نیز هزینه آن بسیار ناچیز می باشد . اصطلاح پارک برای محل هایی استفاده می شود که متفاوت از محوطه های کمپوست سازی می باشند . پارک چیزی بجز فضاهای بیش از هزار متر مربع با حصار کشی و تجهیزات تأمین آب نمی باشد .
می توان با کاشت درخت به این پارکها چشم اندازی زیبا بخشید و زباله ها را نیز می توان به وسیله کرمهای خاکی و تحت یک پوشش کود سبز (مالچ) به فرآوری کرد . این کار هیچ بوی نامطبوعی ایجاد نمی کند . این روش در منطقه مومبایی ، آی آی تی به طور موفقیت آمیزی برای تبدیل زباله های غذایی رستورانها به ورمی کمپوست مورد آزمایش قرار گرفته است . برای انجام فرایند بر روی یک تن ماده ی الی در هر روز ، به هزار و پانصد متر مربع فضا و شش کارگر نیاز است . با این کار می توان سالیانه حدود هفتاد تن ورمی کمپوست تولید نمود . فواید عمده فناوری پرورش کرم در اقتصاد هند ، عبارت اند از :

    استفاده موثر از زباله های غیر سمی به عنوان منابع در جهت رسیدن به اهداف کشاورزی  آلی .
    در کشور هند هیچ یک از مبادلات خارجی به مانند این فناوری نمی باشد .
    این فناوری ، از پتانسیلی در جهت کاهش وابستگی به انرژیهای ورودی تجدید ناپذیر برخوردار می باشند . همچنین جلوگیری یا کاهش واردات محصولاتی از قبیل کودهای شیمیایی و آفت کشها را بدنبال دارد
    این فناوری پتانسیل تبدیل زمینهای بایر به زمینهای بایر حاصلخیز را دارا است .
    کاربرد بهینه از زمین ، نیروی کار و آب در کشاورزی پایدار
    حفاظت موثر از محیط زیست
    افزایش کیفیت محصولات کشاورزی که باعث به وجود آمدن قیمتهای بهتر در بازار می گردد .
     

سوپ مغذی تولید شده از کرمهای کمپوستی
نوع جدیدی از یک مایع خوراکی حاصل از کرمهای خاکی در بازار موجود است و همانقدر که سوپ برای انسانها غذایی مفید است این خوراک برای گیاهان ، درختان ، سبزیجات و میوه جات نیز مفید می باشد . این مایع خوراکی ، چای کمپوست هوازی نام دارد که محصولی جدید برای مبارزه با بیماریهایی از قبیل : پژمردگی گوجه فرنگی ، کپک انگور و کدو و لکه های سیاه گل رز ایجاد می کند . این مایع همچنین باعث افزایش رشد گیاهان نیز می شود . این کار مانند مایکروسافت در فناوری باغداری و کشاورزی عمل میکند . تصورکنید که بتوان چمن و بوته زاری زیبا و سبزیجات و میوه جاتی سالن آن هم با قیمتی ارزان و محصولی مناسب برای محیط زیست ایجاد کرد .
در واقع این مفهوم بسیار واضح است که کیفیت ورمی کمپوست ، اساساً با افزودن و مخلوط کردن مواد مغذی افزایش می یابند . محصولی نهایی برای تغذیه گیاهان با آنها واکنش داده و از بیماریها نه به گونه ای شیمیایی بلکه به طور طبیعی و آلی جلوگیری می نماید .
در سالهای گذشته بیش از شصت هزار پوند از زباله های میزهای رستورانها که به عنوان خوراک به کرمها داده شدند ، کود لازم برای باغچه های مدارس را تأمین نمود . این مطلب از سوی جو کیسرء که رییس این پروژه می باشد گفته شد .

(منابع از کتاب آقای دکتر علیخانی میباشد)

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد