آموزش تکثیر کرم زباله خوار و تولید کود ورمی کمپوست

مرجع کامل فارسی تکثیر کرم آیزینیا فوتیدا و تولید کود ارگانیک ورمی کمپوست

آموزش تکثیر کرم زباله خوار و تولید کود ورمی کمپوست

مرجع کامل فارسی تکثیر کرم آیزینیا فوتیدا و تولید کود ارگانیک ورمی کمپوست

مقدمه ای بر ورمی کمپوست (فصل اول)

فصل اول

 

مقدمه

Verms  معادل کلمه لاتین «کرم» می باشد و تولید ورمی کمپوست نیز اصولاً تهیه کمپوست توسط کرمها است. در طبیعت سرانجام تمام مواد آلی به طور طبیعی تجزیه می شوند. در فرایند تولیدورمی کمپوست شما به این روند سرعت بخشیده و به یک نتیجه مطلوب که هکان مدفوع کرم می باشد دست می یابید از آنجاییکه این فرایند می تواند به طور بالقوه در هر جایی انجام پذیرد، فایده دیگری نیز دارد و آن اینکه به شما اجازه می دهد تا بتوانید در فصل زمستان کمپوست را در فضاهای داخلی تهیه کرده و در تابستان نیز این کار را در فضای بیرون انجام دهید.

بر خلاف رفتار ناخوشایند ما با طبیعت، کرمها در سرتاسر کره زمین به حاصلخیزی و هوادهی بشتر خاک کمک می کنند. آنها حتی میتوانند در حل مشکل زباله های آلی نیز به ما کمک نمایند. وجود زباله های آلی فاسد شونده باعث آلودگی منابع آب زیر زمینی می شوند.کمها قادرند این زباله های آلی را خورده و در مقابل کود دراختیار ما قراردهند و این معامله ای است که انسان نمی تواند براحتی از آن صرف نظر کند.

تحقیقات و مطالعات علمی گسترده حاکی از سودمند بودن کرمهای خاکی است چارلز داروین بیش از چهل سال بر روی کرمهای خاکی مطالعه نمود. او می گوید: " کرمها زندگی گیاهی را بسیار بهبود می بخشند. آنها خاک را سوراخ کرده و باعث نرمی آن می شوند. همچنین با کشیدن ساقه ها و شاخ و برگهای کوچک به درون خاک و نیز آوردن تعداد زیادی از خاکدانه های ریز به سطح خاک، باعث افزایش نفوذ پذیری خاک در هنگام بارندگی می شوند.این کلوخه ها، مدفوع کرمی نام دارند که به عنوان فضولات کرمها، کود آلی مناسبی برای رویش دانه ها و علف ها می باشند."

 

سودمندیهای ورمی کمپوست

زباله های آلی می توانند به سرعت توسط کرمهای خاکی تجزیه و متلاشی گردند و به ماده ای غیر سمی  پایدار با ساختاری خوب و مناسب تبدیل شوند که این ماده به طور بالقوه از ارزش اقتصادی بسیاری به عنوان تهویه کننده ی خاک در رشد گیاهان برخوردار است. ورمی کمپوست ماده ای شبیه به پیت است که به خوبی تغییر فرم یافته و ساختار، تخلخل، تهویه، زهکشی و ظرفیت نگهداری رطوبت در آن در حد عالی می باشد.

در این زمینه، سیستمهایی با فن آوری پیشرفته، متوسط و پایین در دسترس می باشند که سیستمهایی که از فناوری پایین برخوردارند می توانند به راحتی در مزارع کوچک یا در دامداری ها مورد استفاده قرار گیرند. ورمی کمپوست می تواند تعادل  مناسبی بین مواد معدنی ایجاد کرده، دسترسی به مواد مغذی را ارتقاء بخشیده و به عنوان دانه های همتافت کود عمل نماید. همچنین وزن مخصوص ظاهری زباله را به شدت کاهش می دهد اگر چه این کار نیاز به زمان بیشتری دارد.

تولید ورمی کمپوست تعداد ریز موجودات بیماریزای گیاهی را به شدت کاهش داده و بنابراین نظر برتری نسبی به کمپوست معمولی دارد نظر کلی بر این است که عوامل بیماریزای گیاهی طی مرحله گرماگرایی فرایند کمپوست سازی از بین می روند. اما تحقیقات انجام شده نشان می دهد که تولید ورمی کمپوست نیز باعث از بین رفتن این عوامل می گردد. تولید کمپوست به عنوان یک فرایند هوازی منجر به معدنی شدن نیترژن می شوند و در مورد تولید ورمی کمپوست نیز، استفاده از کرم های خاکی باعث افزایش این فرایند و تسریع آن می گردد.

فرایندهای هوموسی شدن که در مرحله رسیدگی کمپوست سازی اتفاق می افتد، در طول فرایند ورمی کمپوست، بزرگتر و سریعتر می باشند. همچنین تولید ورمی کمپوست در مقایسه با تولید کمپوست معمولی می تواند کاهش بیشتری از فلزات سنگی قابل جذب توسط موجودات زنده را به همراه داشته باشد و شواهدی وجود دارد که نشان می دهد محصول نهایی این عمل ممکن است ترکیبات هورمون مانندی باشد که باعث تسریع در رشد گیاه می شود.

فرایند های تولید کمپوست معمولی و ورمی کمپوست در مدیریت مواد زاید، در جستجوی رسیدن به محصولاتی هستند که دارای ارزش اقتصادی می باشند. به همین دلیل، امکانات دیگر این فناوریها نادیده گرفته شده و تا کنون بر روی آنها مطالعه ای انجام نشده است.

تولید ورمی کمپوست دارای بیشترین اهمیت در بکارگیری فرایند تثبیت و پایدار سازی، ساماندهی زباله های آلی به صورتی است که همزمان با آن موفقیت در دفع زباله یا دست کم به حد اقل رساندن مشکلات زیست محیطی ناشی از مصرف آنها بدون اینکه در بسیاری از موارد نیاز به تکمیل فرایند باشد را فراهم می نماید. اگر ترکیب و ویژگیهای زباله هایی که باید مورد تصفه قرار گیرند این امکان را بدهد، فرایند های تولید ورمی کمپوست می توانند تا مرحله پایانی به صورت کامل انجام گیرند تا این که به محصول نهایی  با ساختار و کارایی بهتر منجر گردد.

فرایند مرسوم در تولید کمپوست معمولی که در حال حاضر به طور وسیعی مورد استفاده قرار می گیرد برای تصفه سریع مقادیر زیادی از ضایعات، مناسب می باشد تا مشکلات آلودگی، سریعتر از روشهای تولید ورمی کمپوست به صورت سنتی حل شود. اما به نظر می رسد سیستمهای عمل کننده در تولید پیوسته ورمی کمپوست نیز که جدیدتر بوده و البته در حال حاضر به طور کامل ایجاد نشده اند، قابل بکارگیری فرایند سازی در مقادیر بزرگ باشند. سیستمهای توده ای – ردیفی سنتی در تولید ورمی کمپوست می توانند به عنوان یک روش جایگزین در کنترل زباله ها یی که در حجم کمتری تولید می شود مورد استفاده قرار گیرند این کار به منظور از بین بردن مشکل مذکور و همزمان با آن به دست اوردن یک کود آلی ارزشمند می باشد.تولید ورمی کمپوست می تواند در حجم کم و همچنین در حجم های زیاد نقش مهمی در مدیریت مواد زاید آلی داشته باشد و به عقیده بسیار از محققین فرایند های تولید کمپوست معمولی و ورمی کمپوست هیچ یک الزاماً منحصر به فرد نمی باشند و هر دو سیستم را می توان در جهت بهره گیری از ویژگی های با ارزش هر کدام مورد توجه و استفاده قرار داد.

ورمی کمپوست، به گیاهچه ها امکان یک شروع خوب در رشد و بالندگی را می دهد.

 

تولید ورمی کمپوست در زندگ روزمره

لازم است که مبحث مربوط به سیستم تولید ورمی کمپوست در زندگی دوره های آموزشی موسسات مختلف گنجانده شود. جنبه های گوناگون این سیستم، مارا به فراگیری در مورد محیط زیست و زیست شناختی وابسته به فرایند ورمی کمپوست، کاملاً واضح و آشکار می باشند. این فرایند شامل جنبه های متعددی از قبیل انواع مخزن، ایجاد بستر های مرطوب در این مخازن، آشنا کردن کرمها با محیط و تغذیه آنها بر اساس اصولی منظم و دانستن اینکه کرمها چه نوع جاندارانی هستند می باشند.همچنین لازم است به این نکته توجه شود که آیا محیط زندگی کرمها، نیازهای آنها را مرتفع می سازد یا خیر و باید در این مورد اطمینان حاصل نمود. برخی از اماکن که می توان به طور بالقوه از آنها کرم یا مدفوع کرمی تهیه نمود، عبارت از: فروشگاه های وسایل وطعمه ی ماهیگیری، مراکز نگهداری و پرورش پرندگان، لانه سگها، کارخانه های لبنیات، محل نگهداری پرورش پرندگان، محل و کلوپهای ماهیگیری، شرکتهای فراورده های مواد غذایی، بازارهای سبزی و میوه، محل از بین بردن زباله های خانگی، هتلها، مزارع کشاورزی، پارکهای ملی، گلخانه ها، باغها، مزارع خوک، محل پرورش ماکیان، کارخانه های نیشکر، اصطبلهای مسابقات، رستورانها، مدارس، سوپرمارکتها و محلهای تجار پرورش کرمها می باشد.

 

پرورش کرم درمقایسه با تولید ورمی کمپسوست

جانداران خاکی نقش مهمی در تنظیم فرایند های خاک ایفا می کنند و در این میان موریانه ها و کرمهای خاکی در حفظ کیفیت خاک و کنترل چرخه عناصر غذایی از نقش حیاتی برخوردار می باشند. در عملیات کشاورزی ارگانیک خاک به عنوان یک جزء زنده با ویژگیهای زیست شناختی، شیمیایی و فیزیکی محسوب می گردد.

جنبه های مختلف فعالیت کرم خاکی در طبیعت و فواید ناشی از پرورش توده ای در تولید مدفوع کرمی و تولید ورمی کمپوست و تجاری نمودن مواد حیاتی، حاکی از نیاز به توسعه پرورش و تکثیر کرم خاکی به میزان زیاد است که به طور کلی این عمل پرورش کرم اطلاق می شود.

پرورش کرم روشی علمی در عمل آوری کرمهای خاکی تحت شرایط کنترل شده است و هدف از این کار ایجاد شرایطی بهبود یافته آنهم به شکلی مصنوعی می باشد تا کرمهای خاکی بتوانند در کمترین زمان و فضای ممکن به چند برابر زیتوده خود فزایش یابند.

فرایند تولید ورمی کمپوست نیز روشی است که از آن با استفاده از کرمهای خاکی کمپوست تولید می شود. این کرمها عموماً در خاک زندگی کرده از توه های زنده تغذیه نموده و آن را به صورت نسبتاً هضم شده دفع می کنند بطور کلی این کمپوست عموماً ورمی کمپوست نامیده می شود. بر اساس برآوردها ، تعداد 1800 کرم که رقمی مطلوب در هر متر مکعب می باشد ، می توانند سالیانه از هشتاد تن ضایعات آلی و مواد هوموسی تغذیه نمایند.

در دهه گذشته صاحبان منازل، کشاورزان و مدیران زباله های آلی، علاقه بیشتری به استفاده از نیروی بالقوه کرمها در تبدیل زباله ها به منابع مفید نشان داده اند. در واقع فرایند تولید ورمی کمپوست، شامل تجزیه کنترل شده یا کمپوست سازی از زباله های آلی، توسط کرمهای خاکی می باشد که در صورت انجام مناسب این عمل، در نهایت کمپوست حاصل باید شدیداً بوی خوش و مطبوع خاک را بدهد. از ورمی کمپوست می توان در ترکیبات خاک گلدانی برای گیاهان خانگی و نیز به عنوان پوششی عالی در چمن پارکها استفاده نمود. ورمی کمپوست غربال شده که با خاک گلدان ترکیب شده است بستری عالی برای شروع رشد نشاء های جوان ایجاد می کند. همچنین یک مالچ عالی و تهویه کننده خاک باغچه های خانگی محسوب می شود.

شکی نیست که افزودن کرمها به درون تل های کمپوست که از نظر باکتریها و قارچها فعالتر شده اند، باعث بهبود کیفیت کمپوست می شود اما این عمل به معنای تولید ورمی کمپوست نیست. باکتریها و دیگر ریز جانداران، اساساً به عنوان غذای کرمها در این فرایند شرکت می کنند. اما تلاش برای رشد و افرایش تعداد باکتری ها، باعث تمایز در روش ورمی کمپوست سازی نسبت به روشهای کمپوست سازی معمولی می گردد. به نظر می رسد ورمی کمپوست تا حدودی شبیه فرایند پیچیده ی ساخت و بازیافت خاک می باشد.

حقایقی در مورد پرورش کرم

  • فن کمپوست سازی از زمانهای بسیار دور بخشی از کشاورز بوده است.
  • کرمها دارای دست ، پا و چشم نمی باشند.
  • در حدود 2700 نوع مختلف از کرمهای خاکی وجود دارند.
  • کرمها در جایی زندگی می کنند که از غذا ،رطوبت ، اکسیژن و دمای مطلوب برخوردار باشد.
  • در هر ایکر از زمین ممکن است بیش از یک میلیون کرم خاکی وجود داشته باشد.
  • کرمها با ایجاد تونلهای عمیق در خاک ، باعث نزدیک شدن خاکهای زیرین به خاکهای سطحی و ترکیب آنها با یکدیگر می شوند . مواد لعابی که از کرمها دفع می شود حاوی نیتروژن است که یک عنصر غذایی مهم برای گیاهان محسوب می شود . این لعاب چسبناک باعث پیوند ذرات خاک و تشکیل خاکدانه می گردد .
  • کرمها جانورانی خوسرد می باشند .
  • نوزادان کرم از کوکونهایی که کوچکتر از یک دانه برنج است متولد می شوند .
  • اگر چه کرمها چشم ندارند اما می توانند روشنایی را به ویژه در قسمت قدامی خود حس کنند.
  • آنها خود را از معرض نور کنار کشیده و در صورت مواجه شدن با نور برای مدتی زیاد (حدود یک ساعت) دچار فلج و بی حس می شوند .
  • اگر پوست کرم خشک شود کرم ها خواهند مرد .
  • کرمها جزء جانوران هر مافرودیت می باشند یعنی هر کرم اندامهای نر و مادگی را توأ مان دارد ، ولی نهایتاً کرم با اتصال به جفت دیگر از طریق دو کلیتلوم و تبادل اسپرم عمل جفتگیری را انجام می دهد . سپس هر کرم یک کیسه تخم ریزی در کیلتلوم خود تشکیل می دهد .(کلیتلوم قسمتی بر جسته در تنه کرم است و در بندهای نزدیک سر یک سر یک کرم بالغ قرار دارد)
  • کرمها میتوانند در هر روز معادل نیمی از وزن خود تغذیه نمایند .
  • تولید ورمی کمپوست ، ساده ترین روش در بازیافت زباله های مواد غذایی است و روش عالی برای کسانی است که از یک تل کمپوست در فضای خارجی برخوردار نمی باشند .
  • تهیه کمپوست توسط کرمها از معدوم کردن زباله های غذاهای گیاهی جلوگیری کرده  باعث ایجاد کمپوستی با کیفیت بالا می شود .

این کار توسط کرمهای قرمز(ایزینیا فتیدا) انجام می گیرد که دمای بین 50 تا 70 درجه فارانهایت برای آنها بسیار مطلوب بوده و می توان از آنها در فضاهای داخلی مدرسه و اداره استفاده نمود .

  • کرمها به سرعت بر مواد غذایی اثر کرده و زباله های مواد غذایی را به مدفوع کرمی که سر شار از مواد مغذی است تبدیل می نمایند .

ورمی تکنولوژی

این فناوری ترکیبی از دو فرآیند پرورش کرم و تولید ورمی کمپوست می باشد ، بنابراین در فناوری تولید کود کرمی ، از کرمهای خاکی در راه رسیدن به اهداف زیر استفاده می شود :

1-      گسترش خاکهای قابل کشت ، برگشت حاصلخیزی خاک ، تجزیه مواد آلی گیاهی ، تهویه و زهکشی.

2-      تولید محصولات مفید از قبیل کود کرمی و نیز بیوماس کرمی برای تغذیه آبزیان و طیور .

3-      حفظ کیفیت زیست محیطی و پایش حاصلخیزی خاکهای آلوده به ترکیبات آلی ، فلزات سنگین و مواد سمی تجزیه ناپذیردر محیط زیست و غیره .

پیشرفت صنعت کرم

شاید بیشتر مردم بر این باور باشند که کرمها برای فروش به عنوان طعمه پرورش داده می شوند .

با وجود اینکه این کار برای سالیان زیادی رواج داشته است اما در حال حاضر کاربرد های جدیدی برای پرورش کرمهای خاکی ایجاد شده و تقاضا برای کرمهای قرمز رو به افزایش است .

کرمهای قرمز اساساً از نوع ایزینیا فتیدا می باشند . این کرمها به عنوان منبعی قدرتمند در کاهش بقایای آلی مطرح می باشند .

از آنجائیکه کرمها این توانایی را دارند تا روزانه معادل نصف وزن خود از زباله های آلی مصرف نمایند ،موجب شده تا امروزه در تمام دنیا در محل های دفن (لندفیل) مورد استفاده قرار گیرند ، به طور مثال در اماکن تفریحی نیز تبدیل شاخ و برگها و دیگر زباله های آلی به مدفوع کرمی که یک ماده بهساز گرانقیمت برای خاک می باشد ، متداول شده است .

در حال حاضر برخی ایستگاهها از حدود صد هزار تا پانصد هزار پوند کرم استفاده می کنند تا چندین تن زباله کمپوست شده را به ورمی کمپوست تبدیل نمایند . محصول نهایی بسیار با ارزش است که به مراکز پرورش گیاهان ، متخصصان احداث پارکها و باغچه منازل فروخته می شود .

تبدیل زباله به منبع در آمد :

پتانسیل در آمد زایی پرورش کرم آنقدر جاذبه ایجاد نموده که این فرایند به سرعت در حال تبدیل شدن به صنعتی رو به رشد است .پرورش تجاری متشکل از سه بخش می باشد که رویکرد کنونی و پتانسیل آینده آن به صورت زیر شرح داده است :

1-      کرمهای خاکی قادر به تبدیل مقادیر بسیار زیادی از زباله هایی هستند که امروزه یکی از نگرانیهای اصلی جامعه ما بحساب می آیند . ماده اولیه نیز به میزان فراوان و رایگان برای آن دسته از افراد که این کرمها را تنها به خاطر سود آوری پرورش می دهند ، موجود می باشد . مواد اولیه ای که به طور معمول استفاده می شود شامل کود حیواناتی از قبیل : اسب ، گاو ، خوک ، و گوسفند می باشد .

2-      در طول دو تا چهار ماه تعداد کرمها می تواند به دو برابر افزایش یابد . بنابراین پس از فراهم کردن فهرستی مقدماتی از مواد اولیه لازم در پرورش کرمها فروش کرمها به ویژه هنگامیکه سرعت باروری آنها با دیگر انواع احشام و دامها مقایسه میشود نیز می تواند در مدتی نسبتاً کوتاه میسر شود .

3-      تولید مدفوع کرمی (کود کرمی) در اصلاح خاک بسیار با ارزش بوده و مورد تقاضای متخصصان احداث مناظر ، باغ و بوستان می باشد . مطالعات انجام یافته بر روی ورمی کمپوست غنی از مواد مغذی ، برتری آن را بر کمپوست های معمولی و کود های شیمیایی سنتز شونده به اثبات رسانده است . مدفوع کرم شامل مواد مغذی گیاهی است که پوشیده در غشای مخاطی ترشح شده از کرمها میباشند این مواد به سرعت آبشویی نمی شوند بعلاوه دارای سرعت تجزیه آرمی می باشند . این محصول از قابلیت نگهداری آب ، تهویه ، تخلخل و یک ساختار خاکی خوب برخوردار است که می تواند از ریشه گیاهان در برابر دماهای بالا محافظت کرده و فرسایش خاک را کاهش داده ، همچنین علفهای هرز را نیز کنترل نماید.

 

ترکیب شیمیایی ورمی کمپوست

بیشتر زباله های آلی تجزیه پذیر در محیط زیست قابل تبدیل به ورمی کمپوست میباشد. در حدود پنج تا ده درصد از مواد خرده شده به منظور ایجاد و رشد فعالیتهای سوخت و ساز بافتهای کرم جذب شده و بقیه آن به شکل مدفوع دفع میشود. مدفوع کرم با ترشحات مخاطی دیواره روده و میکروبها مخلوط می گردد، این ترشحات باعث افزایش ثبات و قوام مدفوع میشود که به عنوان ورمی کمپوست مورد استفاده قرار می گیرد. فرایند تجزیه حتی پس از دفع شدن مدفوع نیز توسط ریز جانداران ادامه می یابد. سطح مواد مغذی در ورمی کمپوست نسبت به مواد اصلی مانند کمپوست که از روشهای دیگری به دست می آیند بالاتر خواهد بود. فرایند معدنی شدن ورمی کمپوست ، علاوه بر خاک به عواملی همچون منبع زباله و دیگر ویژگیهای خاک نیز بستگی دارد. سهم ورمی کمپوست در تامین مواد غذایی کم مصرف گیاهان بیش از مواد غذایی پر مصرف شامل NPK  می باشد. جدای از این ویژگی، خاصیت تحریک رشد گیاهان ورمی کمپوست، افزایش جذب مواد مغذی، رشد و تولید محصولات زراعی و باغی، متأثر از ترشحات کرمهای خاکی و دیگر میکروبهایی است که با مدفوع کرم ترکیب شده اند.

 

 

 

 

 

             جدول 1-1-خصوصیات شیمیایی کمپوست معمولی و ورمی کمپوست ( 1994 )

ورمی کمپوست

کمپوست معمولی

خصوصیات

8/6

7/11

94/1

20/902

80/7

60/3

80/0

50/156

PH

EC (میلی موسبر سانتی متر)

نیتروژن کل (درصد)

نیترژن نیتراتی(قسمت در میلیون)

47/0

70/0

40/4

02/0

46/0

00/7563

00/278

00/475

00/27

00/34

00/7012

35/0

48/0

27/2

01/0>

57/0

00/11690

00/128

00/414

00/17

00/25

00/7380

فسفر(درصد)

پتاسیم(درصد)

کلسیم(درصد)

سدیم(درصد)

منیزیم(درصد)

آهن(قسمت در میلیون)

روی (قسمت در میلیون)

منگنز(قسمت در میلیون)

مس(قسمت در میلیون)

بور(قسمت در میلیون)

آلومینیوم(قسمت در میلیون)

          نیتروژن نیتراتی= فرمی از نیتروژن که بلافاصله توسط ریشه گیاه قابل جذب است.

 

        جدول عناصر غذایی در ورمی کمپوست با ستفاده از مواد و ضایعات آلی مختلف(After kale 1993 )

کربن آلی

نیتروژن کل

فسفر قابل جذب

سدیم قابل جذب

کلسیم و منیزیم

مس

آهن

روی

گوگرد قابل جذب

15/9 تا98/17 (درصد)

5/0 تا15/1 (درصد)

1/0 تا 3/0 (درصد)

06/0 تا 3/0 (درصد)

67/22 تا میلی اکی والان در صد گرم

0/2 تا 5/9 (قسمت در میلیون)

0/2تا3/9 (قسمت در میلیون)

5/7 تا 5/11 (قسمت در میلیون)

0/128 تا 0548 (قسمت در میلیون)

 

 

تولید ورمی از دهه ی 1990 ، موج خروشانی از علاقه به مواد قابل بازیافت مشاهده گردیده است . بطوری که محفظه ها یا گودالهای حاوی کرم به عنوان روشی برای کمپوست سازی مطمئن از پسماندهای غذا در خانه ها ، رواج یافته است .

تولید ورمی کمپوست خانگی در هند به مانند آمریکای شمالی انجام می پذیرد .

هزاران کمپوست ساز خبره به صورت داوطلبانه ، روشهای تولید ورمی کمپوست خانگی را در این منطقه رواج داده اند . با وجود این در بخشهایی از هندوستان مانند پانک ، مامبایی ، ایندور و جاپور نیز این کار تقریباً توسط شرکتهای خاصی آغاز شده است .

محفظه های کرم موجود در خانه ها ، مدارس و ادارات ، هزاران تن از پس مانده های غذا و دیگر زباله های آلی را بازیافت کرده و ابزاری مهم در کار مدیریت زباله های آلی به شمار می آیند . حتی برخی از دولتهای ایالتی و محلی برای حمایت از امر بازیافت زباله ، به راه اندازی محفظه های کرم در خانه ها یارانه اختصاص می دهند .

ابزار لازم برای این کار عبارت از : محفظه پرورش کرم ، بستر فعالیت کرم ، کرم ، پرورش دهنده کرم و یک دماسنج می باشد .

تولید ورمی کمپوست در مزرعه

بشر در پنجاه سال گذشته با بهبود بازده کشاورزی ، باعث ویرانی محل زندگی کرمها شده است . استفاده از کودهای شیمیایی ، میزان شوری خاک را افزایش داده و آن را برای کرمها نا مطبوع می سازد . آفت کشها نیز به نوبه خود و بدون هیچگونه تمایزی ، کرمها را نیز همراه با آفات از بین می برند . علاوه بر این ، خاک ورزی و شخم بیش از اندازه خاک نیز باعث خرابی سوراخ هایی می شود که کرمها ایجاد می کنند در حالیکه وجود این سوراخ ها برای فعالیت کرمها بسیار ضروری است .

کشاورزان مناطق ماهراسترا ، گجرات ، مادهیاپراش ، مدیا و... علاقه بیشتری به تولید ورمی کمپوست نشان داده اند . علت اصلی این امر را می توان به صورت زیر خلاصه نمود .

برای را ه اندازی این کار بسیار کمی لازم است فقط به کرمها و پس مانده های غذایی نیاز است .

نیاز به اعمال هیچگونه تغییری نیست . تنها کود دامی را پخش کنید . کرمها ، خود ادامه کار را انجام می دهند .

این فرایند کاملاً بیولوژیکی و طبیعی بوده و باعث ایجاد محصولات کاملاً آلی می شود .

از امکانات موجود استفاده می نمایند . این کار بسیار آسان بوده و نیازی به هیچگونه آموزش خاصی ندارند

این فرایند ، ارزش کود آلی را تا صد و پنجاه هزار روپیه در هر یارد مکعب یا بیشتر افزایش می دهد .

تجارت کرم

سالهاست که پرورش کرم به عنوان یک حرفه اقبصادی به شمار می آید . در ابتدا این صنعت به قصد پرورش طعمه برای ماهیگیران بود اما از آن پس ، این کار برای کسانی که مایل به بازیافت زباله های خود می باشند ، نیز انجام می پذیرد .

با مقایسه شمار زیادی از مشاغل مربوط به پرورش کرم ، می توان آنها را به سه دسته کلی :

پرورشگاه کرم به روش کلاسیک ، مشاغل خانگی مربوط به عملیات تولید ورمی کمپوست ، مدیریت بازیافت منابع آلی تقسیم بندی نمود .

پرورشگاههای کرم به روش کلاسیک مربوط به پرورش کرمهای خاکی برای فروش در بازارهای بزرگ طعمه ماهگیری و همچینین باغداران خانگی و کشاورزان می باشد . این پرورشگاهها اغلب در اطراف یک منبع ثابت کود حیوانی ایجاد می شوند که هنوز هم یکی از بخشهای اصلی و مهم در اقتصاد آمریکا به شمار می آید . پرورشگاهها کرم بیشتر در مقیاس کوچک و به صورت یک سرگرمی نیمه وقت و منبع دوم در آمد برای کشاورزان مطرح می باشد . پرورشگاه کرم و مدفوع کرمی ییلم از بزرگترین پرورشگاههای پرورش کرم در آمریکای شمالی می باشد .


http://s1.picofile.com/file/7975963759/kowsarpardaz_com_vermi07.jpg

علاقه فزاینده به تولید ورمی کمپوست خانگی ، باعث پیشرفت دسته دیگری از سرمایه گذاریها در زمینه پرورش کرم ، بسته های رشد و تکثیر اختصاصی ، ابزار و وسایل و لوازم آموزشی برای تولید وری کمپوست در مقیاس کوچک را می توان نام برد .

این مورد شامل تولید ورمی کمپوست به منظور بازیافت منابع است که بازیافت کود ، زباله باغ و باغچه ، مواد غذایی و بقایای آلی از سریع ترین بخشهای رو به رشد این صنعت می باشند . طرحهای تولید ورمی کمپوست می توانند برای کنترل زباله های آلی به صورت درجاً در محوطه های دانشگاهی یا موسسات دیگر ایجاد شوند . سرمایه گذاری بر تولید ورمی کمپوست ، به میزان منافع حاصل از مدیریت زباله ها و ورمی کمپوست حاصل ، بستگی دارد .

اثرات متقابل ورمی کمپوست-کرم خاکی-مالچ و ریشه گیاهی(VEMP )

تأثیرات متقابل VEMP ، برای برداری موثر از اکوسیستم خاک در عملیات زراعی ضروری می باشد . همچنین در کشاورزی آلی (ارگانیک) لازم است از کودهای سبز استفاده شود . تأثیرات متقابل VEMP می توانند امکان تعامل تارهای کشنده گیاه را با ارگانیسمهای تثبیت کننده نیتروژن افزایش دهند . این موضوع به خوبی آشکار است که کرمهای خاکی سطوح پایین تر لیگنین تانین را ترجیح می دهند . در مورد کود های سبز نیز استفاده از گیاهان جوانتر توصیه می شود تا آزاد سازی و جذب موثر مواد غذایی میسر شود .

قارچ های میکوریزی VA در تولید گندم و دیگر محصولات موثر می باشد و وجود کرمهای خاکی نیز باعث افزایش آن میگردد ، زیرا این کرمها حامل پروپان زیست پذیر می باشند . اگر چه قارچ های میکوریزی باعث تسهیل در جذب فسفات میگردد ، پراکندگی این اسپورها و نگهداری از چنین میکروبهایی توسط کرمهای خاکی و دیگر موجودات ساکن در زمین به صورتی آسانتر می پذیرد .

پرورش کرم خاکی به هیچ وجه کار مشکلی نیست به ویژه یک محفظه کوچک خانگی که برای بازیافت زباله های آشپزخانه ای ایجاد می شود با صرف روزانه پنج تا ده دقیقه زمان ، می توان این کار را انجام داد . البته این مطالب آشکار است که هر چه پرورشگاه کرم بزرگتر باشد به زحمت و کار بیشتری نیز نیاز دارد . یک نفر قادر است تعداد زیادی کرم یعنی حداقل سه میلیون کرم را به تنهایی کنترل نماید . اما پرورشگاههای بزرگتر و سطح فناوری و تجهیزاتی که به کار برده می شود تفاوتهای بسیاری ایجاد خواهد کرد و اگر به خوبی از تجهیزات لازم برای این کار برخوردار باشید در این صورت یک نفر قادر به کنترل تا حدود میلیون کرم (رقمی معادل 5/6تن) می باشد .

 

(منابع از کتاب آقای دکتر علیخانی میباشد)



http://s4.picofile.com/file/7976202682/kowsarpardaz_com_vermi13.jpg

http://s4.picofile.com/file/7976202903/kowsarpardaz_com_vermi14.jpg

http://s2.picofile.com/file/7976203545/kowsarpardaz_com_vermi16.jpg

http://s2.picofile.com/file/7976204408/kowsarpardaz_com_vermi17.jpg

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد