آموزش تکثیر کرم زباله خوار و تولید کود ورمی کمپوست

مرجع کامل فارسی تکثیر کرم آیزینیا فوتیدا و تولید کود ارگانیک ورمی کمپوست

آموزش تکثیر کرم زباله خوار و تولید کود ورمی کمپوست

مرجع کامل فارسی تکثیر کرم آیزینیا فوتیدا و تولید کود ارگانیک ورمی کمپوست

خرید کرم و معیارهای آن

همانطور که در مطالب گذشته اشاره شد، ورمی کمپوست از صنایع نوپای بخش کشاورزی است، لذا ناگزیر دچار بسیاری از تنشها و ناملایمات خواهد بود. یکی از ناهنجاریها در بازار خرید و فروش کرم و نحوه انجام آن است. در این مقاله به چند نکته جهت خرید کرم و به دنبال آن نحوه قیمت گذاری پرداخته خواهد شد.

  جهت راه اندازی فارم ورمی کمپوست به ازای هر تن ماده اولیه نیاز به حدود 7 کیلوگرم کرم آیزنیا فتیدا است، لذا جهت تبدیل 100 تن ماده اولیه نیاز به حدود 700 کیلوگرم کرم است. گام اول خرید کرم شما توجه به بستر کرم است.
 شرایط عمومی بستر را با تعداد کرم بالغ می سنجند، که به صورت کلی این مقدار باید در حدود 1000 نخ کرم باشد. شرایط خاص بستر عبارت خواهد بود از مقدار بچه کرم و کوکون موجود که باعث تسریع در تولید کرمهای بالغ و به دنبال آن افزایش راندمان تولید کود خواهد شد. به عبارت دیگر در صورت وجود مقدار کافی کوکون و بچه کرم در بستر، چرخه رشد کرم کامل شده و افزایش توده کرم سرعت بالایی خواهد داشت.
 توجه به نکات عمومی و خاص در بحث خرید کرم می تواند قیمت را تعیین کند. قیمت پایین همیشه گواه بر مناسب بودن بستر کرم نخواهد بود. لذا در خرید آن دقت کافی را بعمل آورید.
نکته دیگر در خرید کرم، حضور در محل بارگیری است. این نکته شاید به ظاهر ساده باشد ولی به دلیل عدم عقد قرارداد در بسیاری از خرید و فروشها می تواند تنها تضمین در خرید باشد. پس به این نکته جهت ایجاد اعتماد و اطمینان از بازار و خرید، حتماً توجه ویژه نمایید.

 بستر ورمی کمپوست تعیین کننده 2 مولفه در بحث ورمی کمپوست است:
 مولفه اول) تعیین کننده طول دوره تولید ورمی کمپوست
 مولفه دوم) تعیین کننده میزان افزایش حجم کرم
 این دو مولفه در زمان تولید تأثیر بسزایی دارد پس اهمیت داشته و دقت بالایی را طلب می کند.
 در این راستا بستر ورمی کمپوست سبز مناسب دارای سه جز، کوکون، بچه کرم و کرم بالغ بوده که یک چرخه کامل را شامل می شود. حدوداً تعداد 1000 تا 1200 عدد کرم بالغ، 400 تا 500 عدد بچه کرم و به همین تعداد کوکون در بستر موجود است که شرایط افزایش حجم کرم بالایی را فراهم می سازد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد