آموزش تکثیر کرم زباله خوار و تولید کود ورمی کمپوست

مرجع کامل فارسی تکثیر کرم آیزینیا فوتیدا و تولید کود ارگانیک ورمی کمپوست

آموزش تکثیر کرم زباله خوار و تولید کود ورمی کمپوست

مرجع کامل فارسی تکثیر کرم آیزینیا فوتیدا و تولید کود ارگانیک ورمی کمپوست

پرورش کرم به روش سبدی

 

پرورش کرم به روش سبدی


اولین گام در این راستا تهیه یک مکان سر پوشیده با کف سیمان یا آسفالت شده (کف سالن شما باید سفت باشد تا کرم ها به داخل خاک نفوذ نکنند ) است ,و روشنایی که شبها چراغ را روشن کنید تا کرم ها از بستر فرار نکنند.

گام دوم تهیه بستر
گام دوم تهیه بستر,سبد و کرم برای تولید است.تهیه بستر نقش مهمی در فرایند تولید دارد.این کرم ها زباله خوار هستند و اکثر پسماند های تر گیاهی را می خورند. فقط حواستان باشد بستر تان حالت اسیدی و یا قلیایی نداشته باشد. بستر را می توانید با استفاده ازph سنج  کنترل کنید.اگر ph سنج ندارید بهترین راه این است که ابتدا مقداری کرم را به بستر اضافه کنید اگر کرم ها از بستر بیرون نیامدند و در بستر ماندند مطمئن باشید بستر مناسب است در غیر این صورت باید بستر را کنترل کنید.
در شرکتهای بزرگ برای آنکه حجم کار آنها بالاست از کود گاوی سپراتور استفاده می کنند.کود سپراتور کودی است که با دستگاهی به نام سپراتور شسته می شود ,ولی فقط در حدی که آمونیاک آن از بین برود و ریز مغذی های کود داخل آن باقی بماند.
اگر بخواهید خودتان کود را شستشو دهید بهتر است از کود 4 تا 6 ماه مانده استفاده کنید.و چندین بار آب روی آن بگیرید, تا شیرابه آن کاملا از زیر آن خارج شود و از حالت اسیدی خارج شود.
کود پوسیده ای که بالای یک سال مانده خاصیت غذایی برای کرم ها ندارد.حواستان باشد اگر کودتان حالت کلوخ داشت حتما آن را خرد کنید.کودی که حالت کلوخ دارد کرم نمیتواند به داخل آن نفوذ کند. و توسط کرم خورده نمیشود.
البته از بستر های دیگر مثل پیت نیشکر,باگاس نیشکر,شیرین بیان و خاک جنگل نیز به مقدار کم مخلوط با کود سپراتور میتوانید استفاده کنید.
 همیشه یادتان باشد کود وقتی در یک جا دپو می شود وسط کود حرارت تولید می کند .بستر کرم ها حتما باید سرد باشد.اگر کود حرارت بالایی پیدا کرد ,آن را داخل سالن روی زمین پهن کنید تا کاملا سرد شود .بعد از سرد شدن کود را داخل سبد ها بریزید.(بهتر است کود را تا زیر دسته سبد ها پر کنید)
کود را که ریختید حدودآ 250 تا 300 گرم کرم (250 تا 300 عدد )را با بستر داخل سبد ها بریزد.
حالا سبد ها آماده شده تا به سالن نگهداری برود.این سبد ها حدودا 3 ماه در سالن نگهداری می ماند.شما میتوانید سبد ها را 12 تا روی هم قرار دهید.در یکجای 50 متری راحت میتوانید 1000 سبد جای دهید. در آنجا باید رطوبت و دما را حفط  شود .رطوبت سبد ها باید بین 60 % تا 70% باشد و دما بین 15 تا 25 درجه .
کرم ها در دمای 10 درجه بالاتر یا پایین تر نمی میرند ولی تخم ریزی و حرکت در خاک و غذا خوردنشان کم میشود.
هر 15 تا 20 روز یکبار باید سبد ها را جابه جا کنید.یعنی اینکه سبد بالایی در زیر قرار بگیرد و سبدی که در زیر قرار دارد رو گذاشته شود.این کار برای این است که کرم ها از سبد بالایی به سبد پایین مهاجرت می کنند .شما این کار را انجام می دهید تا کرم ها دوباره در چرخش قرار بگیرند.
شما میتوانید در این مدت 2 بار غذا دهی کنید .بهترین غذا برای کرم ها تفاله های :هویج, سبزی ,کاهو,سیب زمینی,کدو وهر چیزی که حالت اسیدی نداشته باشد .(موادی مثل پیاز ,تره و سیر مناسب نیست)این مواد باعث می شود تخم ریزی کرم ها بیشتر شود ولی در ماه فقط یک دفعه غذا بدهید در غیر این صورت کرم ها دیگر بستر شما را نمی خورند و کود شما تبدیل به ورمی کمپوست نمی شود.
100 گرم ازاین غذا های تر را باید وسط بستر بریزید و دوباره کود بریزید روی آن تا از جمع شدن حشرات جلو گیری شود.
این کرم ها ظرف مدت 2 ماه جمعیت شان 3 برابر می شود ولی هنوز کود گوی شما به ورمی کمپوست تبدیل نشده بهتر است یک ماه دیگر هم زمان دهید تا کاملا به ورمی کمپوست تبدیل شود.
برای انکه بتوانید کود را سرند کنید در یک ماه آخر باید رطوبت را کم کنید. ولی بهتر است کرم را قبل از اینکه کمپوست را سرند کنید جدا کرده .
بهترین راه طعمه گذاری است از همان غذاهای تر که گفته شد می توانید به عنوان طعمه استفاده کنید. کرم ها بعد از یک روز دور غذا جمع شده و شما میتوانید براحتی آنها را جمع کرده و در سبد جدید که کود تازه ریخته شده بریزید. و ورمی کمپوست باقی مانده را سرند کرده تا یک کود یک نواخت داشته باشید.


ورمی کمپوست سبدی

یکی از روشهایی که برای تولید ورمی کمپوست به کار می رود استفاده از جعبه (سبد) برای تولید و پروش کرم میباشد روش تولید سبدی برای افرادی که با کمبود فضا مواجه هستند بسیار مناسب است خبرهای مرتبط با این بخش را با وارد شدن به یک نکته جالب در مورد کرمها شروع میکنم کرمها به صورت غریزی عادت دارند که کود را از لایه های پایین خورده و فضولات (ورمی کمپوست) را در لایه های بالایی دفع کنند این خاصیت کرمها به شما اجازه میدهد تا بتوانید تعدادی سبد را پر از کود کنید آنها را روی هم قرار دهید و کرمها را از بالا روی طبقات سبد بریزید کرمها از سبد بالا و از لایه های پایینتر آن شروع به خوردن کود میکنند و برای دفع آن به لایه های بالای هر سبد می آیند
بعد از تمام شدن غذا در سبد بالا کرمها به سبد پایینی میان و به همین ترتیب تمام سبدها از بالا به پایین تبدیل به ورمی کمپوست می شوند.
مزایای استفاده از سبد برای تبدیل کود حیوانی به ورمی کمپوست بسیار است. در زیر به برخی موارد اشاره شده است:
۱- استفاده از فضا: شما عزیزان می توانید سبد ها را طبق عکس بالا روی هم قرار داده و از کمترین فضا بیشترین استفاده را ببرید.
۲-تکثیر بیشتر: در روش سبدی به خاطر هوادهی مناسبی که انجام داده می شود کرم ها تکثیر بیشتری دارند .
۳-فراینده سریع:تبدیل زباله درمدت۵۰– ۶۰ روز انجام می شود، درصورتیکه در روش متداول به حدود 6–4 ماه زمان نیاز است .
۴-آلودگی صفر : ورمی کمپوست درسبدها تولید شده و هیچ گونه آلودگی برای هوا, آب و خاک بوجود نمی آورد.
۵-عاری از بوی نامطبوع : این فراینده به این علت که از کود دامی شسته شده استفاده می شودهیچ بوی نامطبوعی منتشر نکرده و بنابراین سبد ها می توانند در داخل منازل مسکونی مورد استفاده قرار گیرند و پسماندهای تر خانگی نیز به آن افزود زیرا کرمها این توانایی را در خود دارند که بوی نامطبوع را به خود جذب کنند.

براستی “ورمی کمپوست  به روش سبدی” یا پشته ای ؟ این معمولا یکی از اولّین سوالاتیه که به ذهن کسانی که قصد دارن وارد این صنعت بشن می رسه … خب امروز قصد داریم راجع به این مطلب کمی با هم صحبت کنیم .

بطور کلّی باید بگم که روش سبدی روش مناسب و قابل قبولی برای تولید ورمی کمپوست نیست زیرا :

“مشکلات روش سبدی”

۱ – هزینه اولیه زیادی را به تولید کننده تحمیل خواهد کرد

۲ – “جداسازی کرم و کود” با صرف هزینه بالا و زمان همراه خواهد بود

۳ – برای کنترل EC سبدها و جلوگیری از افزایش آن باستی سبدها را بصورت هفتگی جا به جا کرد که این خود هزینه ای را به ما تحمیل خواهد کرد

اما این روش مزایایی نیز دارد که به آن اشاره میکنیم  :

۱ – برای کسانی که محدودیت فضا دارند ایده آل میباشد

۲ – برای تکثیر و پرورش کرم مناسب میباشد ( در این مبحث دیگر نیازی به جدا سازی کرم و کود نیست )

توجّه کنید !!!

اول باید به این نکته توجّه کنیم که هدفمون از شروع این کار چیه ؟ پولدار شدن ؟ کسب مهارت و تجربه ؟  خب وقتی تکلیفمون رو با خودمون روشن کردیم اونوقت میتونیم خیلی بهتر تصمیم بگیریم . این درسته که “ورمی کمپوست” این صنعت نوپا صنعت پولسازی محسوب میشه اما باید به این نکته هم توجّه داشت که هیچ راه پولدار شدنی وجود نداره مگه اینکه پرتگاهی هم کنار این مسیر باشه ، بله این درسته که در حال حاضر در این صنعت سودهای هنگفتی وجود داره اما این سود ها نصیب کسانی میشه که با یک مدیریت اصولی و قدم های عاقلانه در این جاده گام برمی دارنn.


تولید ورمی کمپوست سبدی

چند نکته مهم در تولید به روش سبدی

امروز می خوایم اطلاعاتی درباره تولید ورمی کمپوست سبدی در اختیارتون قرار بدیم. پس گام به گام با ما همراه باشید.

۱- گام اول تهیه یک مکان سرپوشیده برای تولید است کف حتما باید سیمان یا سرامیک یا … باشد طوری که کرم ها قادر به فرار کردن نباشند

۲-نیاز به روشنایی-تا اینکه شب ها کرم ها از بستر فرار نکنند

۳- تهیه بستر ،سبد و همچنین کرم مناسب برای شروع کار.سبد باید به گونه ای باشد تا در هنگام جابه جایی وزن بستر را تحمل نماید و شکسته نشود.از نظر اسیدی یا بازی بودن بایستی بستر حالت خنثی داشته باشد تا کرم ها از بستر فرار نکنند.شما می توانید با یک PH سنج کاغذی ساده و یا الکترونیکی میزان اسیدی یا بازی بودن بستر را بسنجید.

۴-در تولیدی هایی با حجم تولید بالا بایستی از کود سپراتور شده استفاده کرد در غیر این صورت کار بسیار دشوار و همچنین وقت گیر خواهد بود.کود سپراتور شده کودی است که با دستگاهی به نام سپراتور شسته می شود تا حدی که آمونیاک آن از بین برود و ریز مغذی های کود داخل آن باقی بماند.

۵-به خاطر داشته باشید که کودی که در یک جا دپو شود تولید حرارت می کند.بستر کرم ها حتما باید سرد باشد اگر حرارت آن بالا رفت آن را داخل سالن روی زمین پهن کنید تا کاملا سرد شود.بعد از سرد شدن کود را به داخل سبد ها بریزید.

نکته: کود را تا زیر دسته ی سبد پر کنید تا برای حمل آن دچار مشکل نشوید.

۶-پس از ریختن کود بسته به وزن کود و زمان دوره ی درخواستی میزان کرم مورد نیاز را محاسبه کرده و به بستر ها تزریق می کنیم.



سوال:اگه امکان داره روش های تقسیم این جعبه ها رو هم آموزش بدید….
اول باید کرم ها جدا بشن بعد تقسیم کنیم و بعدش به جعبه ها اضافه کنیم؟ یا بدون جداسازی این کارو انجام بدیم؟

جواب : خیر نیازی به جداسازی نیست شما محتویات سبد  بهمراه کرم رو در ۳ الی ۴ سبد انتقال بدید و الباقی سبد رو با مواد جدید پر کنید .

سوال:حدودا ۲ ماه پیش ۱۰۰ تا از این جعبه های ورمی کمپوست خریداری کردم ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار تومن
تو این مدت خیلی خوب بهشون رسیدگی کردم و الان وضعیت خوبی دارن
میخواستم بدونم که از کجا باید بفهمیم که این جعبه ها تکمیل شدن و کرم و کودش به اون چیزی که لازمه رسیدن؟
منظورم اینه که چه نشانه هایی داره که بفهمیم وقت تقسیم جعبه ها رسیده؟
۲۰۰ تا هم جعبه خالی گرفتم . منتظر یه نشونه ام که شروع به تقسیم کردنشون کنم

جواب : شما باید به چند چیز توجه کنید ۱- مدت زمانی که از شروع کار گذشته که بهتر است ۳ ماه گذشته باشد ۲ – علائم ظاهری کمپوست شدن مانند رنگ ، بو و همچنین ازدیاد کرم ها در سبدهای شما

سوالات:
من میخوام کارمو گسترش بدم…از ۵۰۰تا جعبه ای که الان دارم میخوام برسونم به ۱۰۰۰ تا سبد
واسه این کار سوالایی دارم ممنون میشم اگه راهنمایی کنید
۱. چیدن سبدها روی هم از نظر تعداد محدودیت داره؟
معمولا چند تا چند تا بچینیم روی هم؟
۲. بیشترین سود مالی تو این کار از چه راهیه؟
فروش کرم؟ بسته بندی و فروش کود؟ یا فروش جعبه های آماده؟
۳ روش آبیاری سبدها را توضیح دهید و مدت آبیاری


جواب ها :

۱ – تعداد سبد ها را  از ۸ تا حداکثر ۱۲ در نظر بگیرید

۲ – بیشترین سود حاصل در این صنعت کاملا بستگی به توانایی و نوع بازاریابی خود شما دارد اگر در ضمینه سبد کار میکنید بهتر این است که تکثیر را بیشتر مد نظر قرار دهید

۳ – روش آبیاری در روش سبد بسته به ابتکار شماست … معمولترین روش این است که تک تک سبد ها را به صورت جدا و هر کدام را به مدت ۷ الی ۱۰ ثانیه آبیاری نمایید

سیستم پرورش کرم به روش سبدی :

در این سیستم از  سبدهایی با ابعاد مختلف جهت پرورش کرم و تولید ورمی کمپوست استفاده می شود . این روش جهت استفاده حداکثری از حداقل فضا ایجاد شده و بیشتر جهت استفاده در منزل به علت کمبود فضا مورد استفاده قرار میگیرد . در این رو ش سبدهای حاوی بستر کرم به همره کرم بر روی هم قرار میگیرد و به منظور عدم بروز شوری در بستر زیرین در مدت زمان های معلوم جعبه ی زیرین را در بالا و جعبه ی بالایی را در زیر قرار می دهند

مزایای استفاده :

نیاز به فضای کمی دارد

معایب استفاده :

1.صرف هزینه ی بالا جهت خرید جعبه و جابجایی آن ها


2.شرایط دشوار جهت یکنواختی تامین رطوبت و ممانعت از ایجاد حالت شوری و تنظیم EC


3.برداشت و جداسازی کرم کار دشواری  و مستلزم نیروی کارگری زیاد است


سیستم پرورش کرم به روش پشته ای:

در این روش همانطور که در پستهای قبلی توضیح دادم  کود مورد نظر پس از شستشو بر روی زمین به حالت کله قندی قرار میگیرد که به هر یک از کله قندی یا پشته ها تل(با فتحه ت) گفته می شود سپس  کرمها به بستر اضافه میشوند

معایب:

عیب این روش اینست که نیازمند فضای زیادی جهت شروع کار است.

مزایا:

1.جهت آبیاری از سیستم فواره استفاده میشود که همین امر هزینه کارگری ومصرف آب را به طرز چشمگیری کاهش میدهد.

2.کیفیت کود تولیدی و جمعیت کرمها پس از پایان دوره در این روش بالاتر است.



نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد