آموزش تکثیر کرم زباله خوار و تولید کود ورمی کمپوست

مرجع کامل فارسی تکثیر کرم آیزینیا فوتیدا و تولید کود ارگانیک ورمی کمپوست

آموزش تکثیر کرم زباله خوار و تولید کود ورمی کمپوست

مرجع کامل فارسی تکثیر کرم آیزینیا فوتیدا و تولید کود ارگانیک ورمی کمپوست

کشاورزی ارگانیک با ورمی کمپوست _ کشاورزی بدون کود شیمیایی و سم و آفت کش - تولید محصولاتی سالم

سئوالی که در زمینه پذیرش کشاورزی ارگانیک مطرح است این است که آیا کشاورزی ارگانیک سودآور است؟ سوال دیگر اینکه حتی اگر این احتمال را درنظر بگیریم که کشاورزی ارگانیک از لحاظ مالی فاقد کارایی لازم است آیا هنوز هم ممکن است از لحاظ اقتصادی موجه باشد؟ حداقل دو دلیل وجود دارد که کشاورزی ارگانیک را ازلحاظ اقتصادی قابل توجیه می سازد (حتی اگر فاقد سودآوری باشد) که عبارت است از:

• از لحاظ تاثیر بر محیط زیست ممکن است بر کشاورزی رایج ترجیح داده شود.

• تاثیر آن در بهبود وضعیت روستاییان و جامعه روستایی ممکن است بسیار عمیق تر از کشاورزی رایج باشد.

سود آوری کشاورزی ارگانیک

به طور کلی برای بحث سودآوری کشاورزی ارگانیک می توان مقایسه ای بین سیستم های کشت رایج و کشت ارگانیک انجام داد. درکشاورزی ارگانیک:

• میزان عملکرد قطعی کمتر بوده، اما تفاوت عملکرد نسبت به سیستم های رایج، بسته به نوع فعالیت و فشردگی سیستم رایج فرق می کند.

• هزینه های متغیر نهاده، خصوصا هزینه های مربوط به مواد شیمیایی کشاورزی کمتر می باشد.

• بازده تامینی در صورتی که سیستم پرداخت قیمتهای اضافی برای محصولات ارگانیک برقرار باشد، مشابه یا بیشتر از بازده تامینی سیستم های رایج هستند، اما در غیر اینصورت کمتر بوده و بازده تامینی حاصل از فعالیت های جزئی و زیر مجموعه ای، بایستی با در نظرگرفتن مجموعه سیستم مزرعه مورد توجه قرار گیرند.

• استفاده از نیروی کار بیشتر صورت می گیرد، اما این امر بیشتر از آنکه مربوط به فعالیت بر روی یک گیاه زراعی خاص باشد، به تعداد و دامنه فعالیت ها در مزرعه و ایجاد بازارهای جدید و فعالیت های مربوط به فرآیند سازی محصولات مربوط می شود.

• سایر هزینه های ثابت شامل مواردی از قبیل نیروی برق، تعمیرات و استهلاک ماشین آلات، کاهش ارزش داراییها و املاک و هزینه های سرمایه ای معمولا مشابه هستند

با بررسی موارد فوق در می یابیم که تفاوت کشاورزی ارگانیک و رایج در زمینه سودآوری پایین تر بودن میزان عملکرد کشاورزی ارگانیک و استفاده بیشتر کشاورزی ارگانیک از نیروی کار است.مصرف کنندگان از طریق پرداخت قیمت بیشتر برای محصولات ارگانیک، تا اندازه ای تمایل خودرا نسبت به ایجاد تغییر و لزوم انجا م تولیدات کشاورزی به گونه ای که برای محیط زیست زیانی دربرنداشته باشد، ابراز می دارند.

بنابراین پایین تربودن عملکرد از طریق بالاتر بودن قیمت محصولات ارگانیک جبران می شود . در مورد استفاده بیشتر از نیروی کار در کشاورزی ارگانیک این نکته قابل توجه است که کشاورزان بیشتر از نیروی کار خانوادگی برای انجام امور و فعالیت های مزرعه استفاده می کنند و در صورت نیاز به استخدام نیروی کار مبادرت می ورزند . این موضوع منجر به جلوگیری مهاجرت جوانان روستایی و اشتغال آنها در مزرعه یا فعالیت های مرتبط با آن از قبیل فرآوری و بازار یابی محصولات کشاورزی ارگانیک می شود . در کشورهای جهان سوم که اندازه قطعات بهره برداری کوچک است و در صورت یکپارچه سازی اراضی تعداد زیادی از کشاورزان بیکار می شوند، کشاورزی ارگانیک که یکی از الزامات آن کشت در اراضی کوچک است می تواند راه نجاتی برای جلوگیری از بیکار شدن این کشاورزان باشد.

بدلیل کمتر بودن هزینه های متغیر نهاده، یکسان بودن هزینه های ثابت و بالاتر بودن قیمت محصولات ارگانیک نسبت به کشاورزی رایج می توان نتیجه گرفت که انجام کشاورزی ارگانیک مقرون به صرفه خواهد بود.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد