آموزش تکثیر کرم زباله خوار و تولید کود ورمی کمپوست

مرجع کامل فارسی تکثیر کرم آیزینیا فوتیدا و تولید کود ارگانیک ورمی کمپوست

آموزش تکثیر کرم زباله خوار و تولید کود ورمی کمپوست

مرجع کامل فارسی تکثیر کرم آیزینیا فوتیدا و تولید کود ارگانیک ورمی کمپوست

تعاریف کمپوست، ورمی کمپوست، کست کرم، ورمی کالچر، ورمی واش، کمپوستینگ و چای کمپوست

تعاریف کمپوست، ورمی کمپوست، کست کرم، ورمی کالچر، ورمی واش، کمپوستینگ و چای کمپوست

کمپوست

فرآورده حاصله از تجزیه بیولوژیکی کنترل شده ضایعات آلی که تا حدی پایدار شده که به صورت بالقوه برای رشد گیاه در زمان استفاده بعنوان اصلاح کننده ی خاک مفید واقع شود. کمپوست مواد آلی تا حد زیادی تجزیه شده از مواد قابل تجزیه اولیه است که از آن ساخته شده اند.کمپوست بدلیل میزان مواد آلی با ارزش است که معمولا بعنوان اصلاح کننده جهت بهبود خاک استفاده می شود. کیفیت کمپوست از نظر زندگی میکروبی شدیدا غنی است.

ورمی کمپوست

محصول فرآیند ورمی کمپوست سازی که حاوی کست های کرم، مواد آلی خرد شده، مواد بستر، کوکون های کرم، کرمهای خاکی و دیگر موجودات زنده است.

ورمی کمپوست ماده آلی پایدار، دانه ای ریز است که کیفیت خاک را بواسطه بهبودی خصوصیات فیزیک وشیمیایی و بیولوژیکی آن ارتقا می دهد. ورمی کمپوست ها مواد ریز شبیه پیت با تخلخل، تهویه، زهکشی و ظرفیت نگهداری آب بالا می باشند (Edwards and Burrows, 1988). آنها دارای سطح ویژه شدیداً بالایی هستند که میکروسایت های بیشتری یرای ریزجانداران میکروبی تجزیه کننده و جذب و نگهداری قوی عناصر غذایی را فراهم می آورد(Shi-wei and Fu-zhen,1991).

 

فرآیند تولید ورمی کمپوست

فرآیندی که توسط آن کرمهای زنده بقایای آلی را به کست های کرم تبدیل می کنند. ورمی کمپوست سازی پایدار ساختن مواد آلی در عمل مشترک کرمهای خاکی و ریزجانداران است.اگرچه میکروبها مسئول تخریب شیمیایی مواد آلی هستند، کرمهای خاکی محر کهای مهم این فرآیند، حالت دادن به مواد سوبسترا و تغییر فعالیت بیولوژیکی هستند.

Vermicomposting اشاره به فرآیند تبدیل مواد قابل تجزیه توسط کرمهای خاکی به vermicast دارد. در این فرآیند مواد آلی محتوی عناصر غذایی اشکال قابل دسترس تر زیستی تبدیل می شوند.

فرآیند تولید ورمی کمپوست فرآیندی است که توسط آن از کرمها جهت تبدیل مواد (معمولا زایدات) به مواد شبه هوموس با عنوان ورمی کمپوست استفاده می شود. هدف فرآوری سریع و موثر مواد تا حد امکان می باشد.

کست کرم

ماده دفعی سیاه ، بارور و دانه ای کرم خاکی را کست کرم گویند. کست کرم که همچنین کود کرمی یا هوموس کرمی نیز نامیده می شود، محصول نهایی شکستن و خرد شدن مواد آلی توسط گونه های خاص کرم خاکی به نام کرمهای کمپوستی است.

ورمی کالچر

فرآیند کشت کرمهای خاکی یا پرورش کرمهای خاکی تحت شرایط کنترل شده را ورمی کالچر گویند. ورمی کالچر پرورش های کرمهای خاکی استکه هدف آن افزایش مستمر تعداد کرمها به منظور دستیابی به برداشت پایدار کرم است. کرمها همچنین برای توسعه عملیات vermicomposting  یا برای فروش به مشتریانی که آنها را برای اهداف خاصی استفاده می کنند، به کار برده می شوند.

 ورمی واش
ورمی واش مایعی است که بعد از عبور از طریق ستون فعالیتی کرم خاکی جمع آوری می گردد و بعنوان اسپری برگی بسیار مفید است. آن مجموعه ای از فرآورده های ترشحی و ترشحات موکوز کرمهای خاکی همراه با عناصر غذایی ریزمغذی مولکولهای آلی خاک است. اینها به برگ ، ساقه ها و دیگر بخش های گیاهان در اکوسیستمهای طبیعی انتقال می یابند. ورمی واش در صورتی که به نحو مناسبی جمع آوری گردد ، مایعی روشن و شفاف به رنگ زرد کمرنگ است.

کمپوستینگ

یک فرآیند مدیریت شده که تجزیه و تخریب بیولوژیکی و تغییر شکل مواد قابل تجزیه زیستی به مواد شبه هوموس به نام کمپوست را کنترل می کند. کمپوستینگ تخریب و تجزیه مزوفیلی و ترموفیلی مواد آلی برای ساخت کمپوست است.

چای کمپوست
آبی که در آن کمپوست خاتمه یافته جهت درست کردن یک چای برای گیاهان خیسانده شده است. این چای می تواند به صورت مستقیم برای اسپری برگی یا در ناحیه ریشه استفاده گردد.

چای کمپوست در اصطلاحات مدرن عصاره کمپوست اختلاط یافته با منابع غذایی میکروارگانیسم ها، ملاس ها، دانه های ریز سنگ، اسیدهای هومیک و فولویک می باشند. تکنیک اختلاط کمپوست چای یک فرایند بی هوازی است که جوامع مفید میکروارگانیسم ها را استخراج کرده و رشد می دهد.

روش پشته

روشهای مختلفی برای تولید وجود دارد که در اینجا ساده ترین روش که روش پشته ای است شرح داده خواهد شد .
1- یک زمین مسطح بدون کلوخ سنگ و خرده شیشه را انتخاب و سطح آنرا مرطوب و سپس کاملاً بکوبید تا سفت گردد. علت این امر جلوگیری از ایجاد هیبرید کرمهای مورد استفاده با کرمهای خاکی معمولی و زایل شدن نژاد آنها می باشد. می توان در صورت امکان سطح زمین را سیمان و یا آسفالت نمود.
2- کرمها از بارندگی و نور آفتاب گریزان می باشند در نتیجه بر روی سطح آماده شده در مرحله (1) اقدام به ایجاد سایبان می گردد.
3- بر روی سطح آماده شده اقدام به ایجاد پشته ای از کود گاوی نیمه پوسیده به شکل گنبدی با عرض 70 سانتیمتر و به ارتفاع 50 سانتی متر و طول دلخواه می شود.
4- پس از پشته نمودن اقدام به آبیاری فراوان پشته ها شود تا شیرابه کود گاوی خارج گردد.
5- در طول بالاترین قسمت پشته اقدام به ایجاد شیاری به عمق 15 سانتیمتر نموده و کرمها را داخل شیار در طول پشته بریزید و سپس کود را روی آن برگردانید.
6- در طول مدت فعالیت کرمها (تا تبدیل کود گاوی به ورمی کمپوست) هر روز به اندازه آبیاری چمن روی آن آبپاشی صورت گیرد تا رطوبت مطلوب آن حفظ گردد.
7- پس از مدتی که مواد بستره ای تبدیل به ورمی کمپوست گردید می توان اقدام به جداسازی کرمها از پشته نمود که برای اینکار یا از غربال استفاده می گردد و یا می توان با ایجاد یک ماهیچه از کود دامی نیمه پوسیده در کنار پشته ای که دیگر فاقد مواد غذایی لازم برای تغذیه کرمهاست سبب مهاجرت کرمها از پشته قدیمی به این ماهیچه گردید و پس از آن اقدام به ایجاد پشته های جدید و انتقال جمعیت کرم به این پشته ها نمود

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد