آموزش تکثیر کرم زباله خوار و تولید کود ورمی کمپوست

مرجع کامل فارسی تکثیر کرم آیزینیا فوتیدا و تولید کود ارگانیک ورمی کمپوست

آموزش تکثیر کرم زباله خوار و تولید کود ورمی کمپوست

مرجع کامل فارسی تکثیر کرم آیزینیا فوتیدا و تولید کود ارگانیک ورمی کمپوست

ورمی کالچر (vermiculture) چیست؟


ورمی کالچر به فن کشت کرم یا تکنولوژی پرورش کرم گفته می شود.برخلاف ورمی کمپوست که هدف آن تولید کود با کیفیت است ( به تناسب مواد غذایی که به کرم داده می شود ، کیفیت کود تولیدی متفاوت خواهد بود ) ، ورمی کالچر تولید حد اکثری کرم و تحریک این موجود به تخم گذاری بیش از حد معمول است.

مواد غذایی که در پروژه ی ورمی کالچر به کار می روند به نوعی تنظیم می شود که کرم با کمترین مقدار تغذیه بیشترین انرژی مورد نیاز خود را جهت تخم ریزی و تکثیر به دست آورد . شرکت های مختلف جهت پروژ ه های ورمی کمپوست و ورمی کالچر خوداز فرمولاسیون های مختلفی استفاده می کنند که این فرمولها کاملا اختصاصی بوده و از اسرار این شرکت ها محسوب می شود.

فن ورمی کالچر زمانی کاربرد دارد که هدف تولید کننده کشت پر سرعت و مطلوب کرم جهت استفاده در صنایع فرآوری همچون غذای انواع ماهی ها و بخصوص ماهی های تزئینی ،طیور ،دام ،صنایع بهداشتی و غیره است.

در پروژهی ورمی کالچر می توان از ۴ جفت کرم در شرایط مطلوب  ۱۵۰۰ عدد کرم بالغ در مدت ۳ ماه برداشت کرد.

تفاوت ورمی کالچر و ورمی کمپوستینگ:

۱- ورمی کالچر: در واقع پرورش کرم را ورمی کالچر گویند. هدف این فعالیت افزایش روزافزون تعداد کرمها به منظور برداشت پایدار است. کرمهای برداشت شده را نیز می‏توان به منظور تولید کود ورمی‏کمپوست استفاده نمود یا آنکه به مشتریان برای استفاده‏های مشابه فروخت.

۲- ورمی کمپوستینگ: ورمی کمپوستینگ فرایندی است که طی آن تبدیل مواد آلی (عموماً زباله ‏ها و یا کود‏های حیوانی) به یک ماده هوموس مانند به نام ورمی ‏کمپوست ، صورت می‏گیرد . هدف این فعالیت تبدیل سریعتر و با راندمان بالاتر مواد اولیه به کود ورمی کمپوست است.

این دو فرایند در عین شباهت زیاد ، بسیار متفاوت هستند . اگر هدف شما تولید کود ورمی‏ کمپوست است ، بهتر است بیشترین جمعیت و تراکم کرم را در بستر تهیه و حفظ کنید . در مقابل در صورتیکه به دنبال تولید و پرورش کرم هستید ، باید جمعیت و تراکم کرم‏ها در بستر به اندازه کافی پایین نگاه دارید تا تولید مثل آن‏ها با سرعت بهینه صورت پذیرد . در واقع می‏توان گفت که تولید مثل سریع و بهینه کرم‏ها در تراکمی معادل ۵ تا ۱۰ کیلوگرم بر متر مربع بستر صورت می‏ پذیرد حال آنکه راندمان بالای ورمی کمپوستینگ از تراکم‏ های بالاتر از ۱۰ کیلوگرم بر متر مربع از بستر آغاز می‏شود .
 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد