آموزش تکثیر کرم زباله خوار و تولید کود ورمی کمپوست

مرجع کامل فارسی تکثیر کرم آیزینیا فوتیدا و تولید کود ارگانیک ورمی کمپوست

آموزش تکثیر کرم زباله خوار و تولید کود ورمی کمپوست

مرجع کامل فارسی تکثیر کرم آیزینیا فوتیدا و تولید کود ارگانیک ورمی کمپوست

دانلود رایگان پاورپوینت تولید ورمی کمپوست و تکثیر کرم ورمی

دانلود رایگان پاورپوینت تولید ورمی کمپوست و تکثیر کرم ورمی

لینک دانلود




هنگامی که مدفوع کرم خاکی ایزینیا فوتیدا( یا همان کود ورمی کمپوست) با خاک بدون کرم مقایسه می شود می بینیم که:
فسفر قابل دسترس مدفوع کرم خاکی هفت برابر بیشتر است.

نیتروژن قابل دسترس مدفوع کرم خاکی شش برابر بیشتر است.

منیزیم قابل دسترس مدفوع کرم خاکی سه برابر بیشتر است.

کربن قابل دسترس مدفوع کرم خاکی دو برابر بیشتر است.

کلسیم قابل دسترس مدفوع کرم خاکی 5/1 برابر بیشتر است.




سامانه های منقطع تولید ورمی کمپوست

۱٫- این سامانه‌ها دارای عمومیت نسبی و کاربرد گسترده در صنعت پرورش کرم بوده و برای مقیاس‌های کوچک تولید ورمی کمپوست دارای طرح ساده‌ای هستند.
۲ -سامانه‌های با جریان پیوسته(راکتورها): فعالیت کرمهای خاکی به طور معمول در ۱۰ تا ۱۵ سانتی‌متری سطح فوقانی بستر دارای مواد غذایی کرمها صورت می‌گیرد. راکتورهای جریان پیوسته در بین سامانه های تولید ورمی کمپوست بیشترین فنّاوری را دارند. ادواردز مدعی است فراوری مواد زاید به ضخامت ۹۰۰ میلی‌متر در مدت کمتر از ۳۰ روز معادل با نرخ بارگذاری ۳۰ میلی‌متر در روز طی دو تا سه سال هزینه سرمایه‌گذاری را بازگشت می‌دهد.
۳٫ راکتور OSCR : در آمریکا به صورت گسترده بهره برداری می‌شود.

راکتور OSCR
۴٫ راکتور WORM WIGWAM: کوچکترین راکتور جریان پیوسته توسط شرکت E.P.M در کوتیج گروو ایالت اورگون آمریکا در مدارس، دانشگاه‌ها، ساختمانهای اداری، مراکز نظامی، موسسات تادیبی و بیمارستانهای سراسر شمال آمریکا مورد استفاده قرار می‌گیرد. این سامانه از یک محفظه از جنس پلاستیک بازیافتی به ارتفاع ۹۰ سانتی‌متر و یک درپوش درست شده است. درون محفظه، یک شبکه سیمی از جنس فولاد گالوانیزه به صورت افقی در ارتفاع ۴۰ سانتی‌متری بالاتر از کف محفظه قرار دارد. یک دسته محور که به صورت دستی به حرکت در می‌آید به یک میله درون راکتور متصل بوده و درست بالای شبکه سیمی به تراشیدن کود و ریزش آن به درون شبکه سیمی زیرین راکتور و ذخیره آن می شود. این سامانه از ۱۶ تا ۱۸ کیلوگرم معادل ۳۵ تا ۴۰ هزار عدد کرم استفاده می‌کند و بسته به نوع مواد قادر به فراوری سالیانه ۱۶۰۰ کیلوگرم مواد زاید آلی است.

راکتور WORM WIGWAM
۵ سامانه‌های گوه‌ای تولید ورمی کمپوست: این سامانه همان سامانه اصلاح شده ویندرو است که برداشت ورمی کمپوست تولید شده را بسیار ساده‌تر می‌کند و نیازی به جداسازی مکانیکی یا دستی کرم‌ها نیست. از روش خوراک دهی افقی استفاده شده است و مواد غذایی تازه با یک زاویه ۴۵ درجه نسبت به افق در طرفین بستر به صورت لایه‌ای یکنواخت و منظم ریخته می‌شود.
۶٫ سامانه‌های سینی و طبقه‌ای: سامانه مذکور شامل ظرفهای مختلف به شکل سینی هر سینی به عمق ۱۵ سانتی متر و سه عدد سینی که بر روی هم قرار داده می‌شود.
۷٫ سامانه‌های فنّاوری محیطی پرورش کرم: یک روش اکو سامانه‌ای یکپارچه برای تصفیه مواد زاید آلی است.
۸٫ عوامل کلیدی موثر بر تولید ورمی کمپوست: شامل مدیریت و نگهداری سامانه‌های تولید، شرایط محیطی، نوع مواد غذایی، نرخ بارگذاری، ظرفیت حمل و ظرفیت فراوری و برخی عوامل دیگر همچون عمق بستر، ورودی‌ها و خروجی‌های سامانه، تثبیت مدفوع کرمها و قابلیت انتقال اطلاعات به دست آمده از یک مقیاس تولید به مقایاس دیگر
۹٫ مدیریت و نگهداری سامانه‌های تولید: مدیریت و نگهداری سامانه‌های تولید از اهمیت حیاتی برخوردار است و عدم توانایی و ناکارآمدی سامانه‌ها اغلب در اثر سوء مدیریت و نگهداری نامناسب آنهاست. حلاجی کردن بستر، فرایندی است که در آن مواد متشکله بستر بدون زیر و رو و یا مدفون شدن مواد غذایی، از یکدیگر باز شده و هوادهی می‌شوند. این روش با وجود آنکه به هوادهی بستر و حداکثر مقدار نفوذ اکسیژن در آن کمک می‌کند، به ندرت در مدیریت واحدهای تولید مد نظر قرار می‌گیرد. حداکثر عمق نباید بیشتر از ۴۵ سانتی‌متر باشد. آماده سازی مواد غذایی همچون مخلوط کردن و یا پیش‌فراوری و پیش تصفیه مواد غذایی تاثیر نامطلوب دارد. آموزش نیز یکی از عوامل دیگر است. آموزش نیز یکی از عوامل بسیار مهم در مدیریت و نگهداری سامانه‌های میدانی است و منابع آموزشی در این رشته بسیار اندک است.



نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد