آموزش تکثیر کرم زباله خوار و تولید کود ورمی کمپوست

مرجع کامل فارسی تکثیر کرم آیزینیا فوتیدا و تولید کود ارگانیک ورمی کمپوست

آموزش تکثیر کرم زباله خوار و تولید کود ورمی کمپوست

مرجع کامل فارسی تکثیر کرم آیزینیا فوتیدا و تولید کود ارگانیک ورمی کمپوست

ترکیب روش سبدی با روش پشته ای برای پایین آوردن تلفات کرم ها

مقایسه معایب و مزایای روش سبدی و پشته ای

سیستم پرورش کرم به روش سبدی :

در این سیستم از  سبدهایی با ابعاد مختلف جهت پرورش کرم و تولید ورمی کمپوست استفاده می شود . این روش جهت استفاده حداکثری از حداقل فضا ایجاد شده و بیشتر جهت استفاده در منزل به علت کمبود فضا مورد استفاده قرار میگیرد . در این رو ش سبدهای حاوی بستر کرم به همره کرم بر روی هم قرار میگیرد و به منظور عدم بروز شوری در بستر زیرین در مدت زمان های معلوم جعبه ی زیرین را در بالا و جعبه ی بالایی را در زیر قرار می دهند

مزایای استفاده :

نیاز به فضای کمی دارد

معایب استفاده :

1.صرف هزینه ی بالا جهت خرید جعبه و جابجایی آن ها


2.شرایط دشوار جهت یکنواختی تامین رطوبت و ممانعت از ایجاد حالت شوری و تنظیم EC


3.برداشت و جداسازی کرم کار دشواری  و مستلزم نیروی کارگری زیاد است


سیستم پرورش کرم به روش پشته ای:

در این روش همانطور که در پستهای قبلی توضیح دادم  کود مورد نظر پس از شستشو بر روی زمین به حالت کله قندی قرار میگیرد که به هر یک از کله قندی یا پشته ها تل(با فتحه ت) گفته می شود سپس  کرمها به بستر اضافه میشوند

معایب:

عیب این روش اینست که نیازمند فضای زیادی جهت شروع کار است.

مزایا:

1.جهت آبیاری از سیستم فواره استفاده میشود که همین امر هزینه کارگری ومصرف آب را به طرز چشمگیری کاهش میدهد.

2.کیفیت کود تولیدی و جمعیت کرمها پس از پایان دوره در این روش بالاتر است.
یکی از روش هایی که برای جدا کردن کرم از داخل سبدهای آماده سرندخیلی مفیده و باعث کمتر شدنتلفات کرم می شود استفاده از روش پشته ای هست.

ورمی کمپوستی
طریقه کار :
به عرض 25 الی 35 و ارتفاع 10 الی 15سانتی متر و طول دلخواه بر روی زمین کود شستشو شده بریزید,سپس سبدهایی را که برای سرند آماده شده روی غذای تازه بریزید بعد از 2 الی 7 روز کرم ها برای تغذیه پایین خواهند رفت(بستگی به بستر غذا و رطوبت و شرایط محیط)با پایین رفتن کرم ها شروع به برداشت ورمی کمپوست از لایه های بالایی کنید این فرایند را تا آنجا ادامه دهید که به کود تازه برسد.

چند نکته:
کرمها در دمای 5 تا 48 درجه سانتیگراد قادر به زندگی هستند. اما سرعت تولید و تبدیل ضایعات به کرم پوسال (ورمی‌کمپوست) در دمای 20 تا 30 درجه سانتیگراد بهتر انجام می‌پذیرد. برای ایزینیا فوتیدا مناسب‌ترین محدوده دما بین 15 تا 25 درجه سانتیگراد است. با ایجاد سایه‌بان می‌توان دمای تل کرم پوسال (ورمی‌کمپوست) را بطور آشکاری کاهش داد. توجه به این نکته مهم است که در صورت وجود رطوبت کافی در درون بسترهایی که زیر سایبان است دمای میانگین بستر در همه جای آن بین 5 تا 10 درجه پایین‌تر از هوای اطراف آن خواهد بود که در پاره‌ای اوقات باید بسیار به این مسئله توجه شود.
سرند یکی از دستگاه هایی است که بعد از  تولید ورمی کمپوست استفاده می شود و انواع آن عبارتست از :

رفت و برگشتی, ویبراتوری و سرند دوار
 سرندی که بصورت رفت و برگشت در طول
عمل می کند( الک مانند بوده) کارایی بهتری دارد
نکته مهم:کود مرغی تازه به علت میزان زیاد اوره برای کرمها سمی است و باید بعد از پوسانیدن و شستشو با سایر مواد مخلوط گردد تاقابل استفاده شود.
نکته :اگر برای راه اندازی فارم کرم می خواهید بهتر است کرم را همراه با مواد غذایی بستر قبلی خریداری کرده و به صورت راندوم و تعدادی خریداری کرده مثلا اگر کرم ها در وضعیت بالغ و خوب بستر باشند و درشت باشند چیزی حدود یک گرم وزن دارند(شرایط باید خیلی مساعد باشد) پس مثلا اگر در یک سبد هزار دانه کرم باشد یک کیلو محسوب میشود و اگر کرم ریز باشد حدود دو هزار تا(بیشتر یا کمتر)یک کیلو می باشد پس باید به این مساله دقت شود.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد