آموزش تکثیر کرم زباله خوار و تولید کود ورمی کمپوست

مرجع کامل فارسی تکثیر کرم آیزینیا فوتیدا و تولید کود ارگانیک ورمی کمپوست

آموزش تکثیر کرم زباله خوار و تولید کود ورمی کمپوست

مرجع کامل فارسی تکثیر کرم آیزینیا فوتیدا و تولید کود ارگانیک ورمی کمپوست

مشکلات رایج درورمی کمپوست


به برخی از مشکلات رایج ورمی کمپوست در ذیل اشاره می شود .


 بوهای نامطبوع

بوهای نامطبوع می تواند هنگامیکه ظرف از زائدات غذایی پر شود, استشمام گردد. دراین مواقع ,باید به آرامی مواد موجود در ظرف, جهت رسیدن هوا به مواد, جابجا گردد .همچنین باید از افزودن زائدات غذایی جدید تا زمانیکه کرم ها همه غذای موجود در حوضچه را تجزیه کنند, خودداری شود. منافذ زهکشی را جهت اطمینان از مسدود نبودن آنها, باید چک نمود. درصورتیکه مقدار رطوبت کافی بنظر میرسد, مواد ممکن است بعلت افزودن مقدار زیادی پوست مرکبات و سایر مواد غذایی اسیدی, اسیدی شده باشند .باافزودن مقدار کمی پودر سنگ آهک وکاهش مواد اسیدی, می توان ph  را تنظیم نمود. همچنین نباید از آهک آبدار یا هیدراته استفاده شود ,زیرا کرم ها راخواهد کشت .


 مگس سرکه

باپوشاندن زائدات غذایی و عدم سرریز کردن ظرف می توان مگس سرکه راکنترل نمود . در صورتیکه از یک ظرف کوچک جهت ذخیره موقت زائدات استفاده می شود, باید تا زمانی که زائدات به ظرف ورمی کمپوست تخلیه نشده اند, درب آن بسته بماند.  مگس سرکه را می توان با پوشاندن مواد غذایی ویا حتی ذخیره مواد در سردخانه مخصوص زباله, کنترل نمود . می توان از کارتهای چسبدار زرد جهت بدام انداختن پشته ها استفاده کرد, درصورتیکه پشته ها مقاومت کردند, می توان ظرف کودسازی را به جایی که پشته ها نمی توانند مزاحمت ایجاد کنند, انتقال داد .

 

  مایت ها

مایت (هیره ها ) عمدتا به محیط اسیدی و مرطوب جذب می شوند. اگرچه در تمام بسترها ی کرم ,تعداد کمی از مایت ها وجود دارد ,اما تحت برخی شرایط ممکن است تعداد آنها به حدی زیاد شود که مشکلاتی را ایجاد نماید .

مراقبت از بستر کرمها مانع از پیدایش ورشد مایتهای مضر می گردد. تعداد زیاد جمعیت مایت ها معمولا با شرایطی نظیر آب خیلی زیاد, تغذیه بیش از اندازه وغذای تازه یا خیلی مرطوب مرتبط می باشد .

روشهای مختلفی برای حذف مایتهااز بستر کرمها پیشنهاد شده است اما هرگونه روش حذف مایتها اعم از فیزیکی یا شیمیایی موقتی خواهد بود, مگر اینکه درمدیریت بستر کرم تغییری ایجاد شود تاشرایط برای حضور مایتها نامساعد گردد. از جمله این روشها می توان به موارد زیر اشاره کرد :

1- بازکردن درب ظرف وتحت تابش قرار دادن ظرف بمدت چند ساعت

2- کاهش مقدار غذا وآب

3- انداختن روزنامه های مرطوب وکیسه های گونی برروی بستر کرمهاودور انداختن کیسه هایی که مایتهاروی آن تجمع یافته اند .

4- ریختن پوست هندوانه یا طالبی ویاتکه های سیب زمینی برروی بستر کرمها ودور انداختن پوسته هایی که مایتها روی آن تجمع یافته اند .


مایت های قهوه ای یاسفید

مایت های سفید یاقهوه ای شکارچی نیستند, بلکه تمایل دارند که تنها از کرمهای زخمی یا درحال فساد تغذیه کنند ,اما درصورت هجوم تعداد زیادی از آنها به بستر کرمهای خاکی, مقادیری از مواد غذایی کرمها رامی خورند وسبب عدم دسترسی کرمها به مواد مغذی مورد نیاز می شوند. این امر هزینه وزمان تغذیه کرمها را افزایش می دهد. همچنین تعداد زیاد مایت ها سبب می شود که کرمها به نقاط عمیق بستر رفته و برای تغذیه به سطح نمی آیند, درنتیجه رشد وتولید مثل آنها کاهش می یابد.


 مایت های قرمز

مایتهای قرمز برای کرم های خاکی, انگل محسوب می شود. مایت های قرمز می توانند به کرم بچسبند واز خون ویا مایعات بدن آنها تغذیه کنند. همچنین مایتهای قرمز قادر به سوراخ کردن و مکیدن مایعات داخل کپسول تخم هامی باشند. این مایتها در ابتدا بصورت خوشه سفید یاخاکستری شبیه به کپک می باشند. درمراحل مختلف رشد ,خوشه های قرمز مایت پدیدار می شوند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد