آموزش تکثیر کرم زباله خوار و تولید کود ورمی کمپوست

مرجع کامل فارسی تکثیر کرم آیزینیا فوتیدا و تولید کود ارگانیک ورمی کمپوست

آموزش تکثیر کرم زباله خوار و تولید کود ورمی کمپوست

مرجع کامل فارسی تکثیر کرم آیزینیا فوتیدا و تولید کود ارگانیک ورمی کمپوست

نکات مهم برای ورمی کاران - بخش اول

میزان خرید کرم و استفاده از آن

باید متذکر شوم که در کشورمان خرید کرم بسیار حایز اهمیت است زیرا ما برای راه اندازی کارگاههای تولیدی دو هزینه نسبتا بالا داریم که یکی اجاره بهای مکان و دیگری هزینه خرید کرم می باشد. اولی یا همان اجاره بهای مکان که تقریبآ تمامی عزیزان با آن شناخت دارند اما در خرید کرم متاسفانه اطلاعات اندکی مشتاقان به تولید دارند.

 

ابتدای امر باید متذکر شوم زمان خرید کرم باید از فروشنده ی کرم یک کیلو کرم به علاوه ی کوکون زیرا این کوکون ها خود ظرف مدت 2 تا 3 هفته تبدیل به مقدار دیگری کرم می شوند به علاوه مقدار زیادی بستر به صورت همراه که کرم تا ارتباط بر قرار کردن با محیط جدید بتواند در آن زندگی کند.

توجه: هر کرم بالغ میتواند به طور میانگین در هر سه روز یک کوکون ایجاد کند که مدت 23 روز پس از آن ازهرکوکون یک تا سه نوزاد کرم خارج می گردد.اما تمام نوزادان خارج شده از کوکون زنده نمی مانند.

ضمنا مقدار استفاده ی کرم با توجه به هدف و زمان تولید فرق می کند ولی به طور معمول به ازای هر تن کود حیوانی 2 کیلو کرم استفاده می گردد و برای زباله هر تن 3تا 4 کیلو کرم استفاده می کنیم.


در هر تن کود دامی چقدر کرم نیاز است؟

نوع و مقدار کرم از عوامل بسیار مهم در تولید کود ورمی کمپوست مناسب است
از نظر مقدار توصیه میشود که برای هرتن کود بین 5 تا 6 کیلوگرم کرم استفاده شود
مصرف بیشتر باعث تولید سریعتر کود میگردد اما به طور تقریبی هر تن کود با 6 کیلو کرم حدود 4 ماه زمان نیاز دارد تا به مرحله برداشت برسد


چای کمپوست یا تی کمپوست

تی کمپوست

ساده ترین تعریف تی کمپوست عبارتست از مایعی است که از کمپوست تخمیر شده خارج می گردد یا بعبارتی آبی است که بواسطه فعالیت ارگانیسم ها از کمپوست حاصل می شود. متخصصین برای تی کمپوست فواید و مزایای زیادی بیان داشتند. تکنیک تخمیر کمپوست مایع اصولا فرآیند هوازی است. این تخمیر سبب استخراج و رشد تعدادی از میکروارگانیسم های فعال می گردد. همچنین مشخص شده است شانس فعالیت و تکثیر باکتریها، قارچها، پروتوزوآ و نماتودها در منابع غذایی محلول و درحضور نوترنیت ها افزایش می یابد. میزان تنوع باکتریها ، قارچها، پروتوزوآ و نماتودها موجود به کیفیت کمپوست بستگی دارد. بررسی ها و مطالعات نشان میدهد که تی کمپوست فاقد پاتوژنهای انسانی است اما تی کود حیوانی (Manure Tea) اغلب دارای عوامل پاتوژن می باشد. اگر کمپوست هنگام مصرف کاملاً رسیده باشد، عصاره کمپوست (Compost Extract) و شیرابه کمپوست آن فاقد عوامل پاتوژن می باشد. عوامل بیماری زای انسانی موجود یا بواسطه حرارت در کمپوست داغ یا در توده های ورمی کمپوست از بین می روند. بنابراین تی کمپوست بر خلاف تی کود حیوانی فاقد عوامل بیماری زای انسانی می باشد.

hmuk_photo0330.jpg    9z2k_photo0334.jpg  t4h9_4.jpg

دوره زندگی و رشد کرم خاکی:

تخم کرم های خاکی در پیله قرار میگیرد که بسته به نوع گونه از نظر شکل متفاوت است. مدت زمان رسیدن پیله ها و پیله گذاری به گونه کرم خاکی ,دما, تراکم جمعیت,غذای در دسترس و رطوبت بستگی دارد.

 پیله گذاری ها در بهار و اوایل تابستان انجام می شود.حداقل دما برای پیله گذاری 3 درجه سانتی گراد ذکر شده است که پایین تر از آن این عمل انجام نمی شود.عامل دیگری که می توند تعداد پیله ها را تحت تاثیر قرار دهد نوع ماده غذای مصرفی است.در این مورد گزارش شده است که بالغینی که از لجن فاضلاب خانگی استفاده می کنند ,یک دهم تعداد پیله هایی که توسط بالغینی که از فضولات گاوی و اسبی استفاده می کنند, پیله گذاری می کنند..در طول رشد کرم های خاکی ,بجز تغییراتی که در رنگدانه آنها صورت می گیرد ,تغییرات ظاهری بیرونی کمی تا بلوغ اتفاق می افتد.و افزایش وزن کرم های خاکی عمدتا قبل از رسیدن به بلوغ صورت می گیرد.

تخم کرم ها در شرایطی که محیط مرطوب و درجه حرارت 16 تا 27 درجه سانتی گراد باشد,در عرض 14 تا 20 روز رسیده و کرم ها ی کوچک از آن بیرون می آیند. کرم های جوان هنگام خروج از تخم بیرنگ هستند.

.عمر طبیعی بسیاری از کرم ها خاکی کوتاه است ولی به طور طبیعی بیش از 5/1 سال عمر می کنند.با از بین رفتن کمربند تناسلی ,پیری در کرم ها پدیدار می شود که همراه با از دست دادن تدریجی و جزئی وزن بدن و در نهایت مرگ خواهد بود.

تکثیر کرم ها:

کرم ها خاکی از نظر تولید مثل دو جنسی اند و اندام های نر و ماده آنها در سوراخ هایی در قسمت شکمی بدن قرار دارند .کرم های خاکی تولید مثل مداوم و یا نیمه مداوم دارند و در اکثر ایام سال کپسول تخم می کنند.در اکثر گونه ها ,تولید کپسول های تخم منوط به فراهم نمودن غذا و شرایط مناسب محیطی است.اکثر کرم ها کپسول های کرمشان را در نزدیکی سطح خاک قرار میدهند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد