آموزش تکثیر کرم زباله خوار و تولید کود ورمی کمپوست

مرجع کامل فارسی تکثیر کرم آیزینیا فوتیدا و تولید کود ارگانیک ورمی کمپوست

آموزش تکثیر کرم زباله خوار و تولید کود ورمی کمپوست

مرجع کامل فارسی تکثیر کرم آیزینیا فوتیدا و تولید کود ارگانیک ورمی کمپوست

روش های مختلف تولید ورمی کمپوست و مقرون به صرفه نبودن بعضی از روش ها در نگاه اول


بسیاری معتقدند که روش تولید و تکثیر کرم در سبد مقرون به صرفه نیست. آنهامی گویند این روش فقط برای تولید کننده های کوچک در مقیاس های کوچک که فضای کاری کمی دارند قابل استفاده است و این تولید کننده ها بایدتاوان فضای کوچک خود را با تحمل هزینه سنگین خرید سبد و استخدام کارگر بپردازند و از سود اصلی هم به مقدار زیادی صرف نظر کنند.

روش تولید سبدی بهترین استفاده از فضا را نسبت به بقیه روش ها دارد و معمولا کودی که در این روش تولید می شود مرغوب تر است، خلوص بیشتری دارد و سریعتر به کمپوست تبدیل می شود. زیرا کرم داخل سبد ها کنترل شده و تراکم ان بیشتر از روش های دیگر است. روش سبدی برای افرادی که با کمبود فضا مواجه هستند و محیط های کوچک و شهری بسیار مناسب است و در حداکثر چهل و پنج روز به کودی با مرغوبیت خوب می رسد. اما این روش به نیروی کار بیشتری نیاز دارد.


سیستم های جعبه ای یا همان سبدی :

در این سیستم از جعبه یا سبد با ابعاد مختلف جهت پرورش و تولید ورمی  کمپوست استفاده می شود . این سیستم بیشتر با هدف تولید و عرضه ی کرم به  صورت بستری کاربرد دارد . در ضمن در مکان های مسقفی که فضای سطح کم  می باشد به منظور استفاده از حجم فضا می توان از این روش استفاده کرد . در  این روش جعبه های حاوی مواد غذایی کرم را به همراه کرم روی هم قرار می
 دهند. به منظور عدم بروز شوری در بستر زیرین در مدت زمان های معلوم جعبه ی زیرین را در بالا و جعبه ی بالایی را در زیر قرار می دهند

مزایای استفاده :

نیاز به فضای کمی دارد

معایب استفاده :

صرف هزینه ی بسیار جهت خرید جعبه و جابجایی آن ها

حال می خواهیم روش زمینی یا همان تلی را با روش سبدی از نظر هزینه  مورد برسی قرار دهیم.برای نمونه حدود هزینه های تولید 50 تن کود ورمی  کمپوست را با هم برسی می کنیم :

در روش زمینی هزینه های تمام شده منهای هزینه جای فارم چیزی حدود 10 میلیون تومان است اما برای تولید 50  تن بصورت سبدی که اگر در هر سبد 20 کیلو گرم کود جا بگیرد ،ما چیزی در حدود 2500 سبد نیاز است و اگر هر سبد به قیمت 20هزار تومان

 باشد(که قیمت کنونی آن 23 هزار تومان است) هزینه ی تمام شده برای  تولید 50 تن چیزی در حدود 50 میلیون تومان تمام می شود.که واقعا مقرون  به صرفه نیست.

شرایط دشوار جهت یکنواختی تامین رطوبت و ممانعت از ایجاد حالت شوری حال بیاید فرض کنیم که می خواهیم 2500 عدد سبد را که روی هم قرار  گرفته اند آبیاری کنیم .سبد هایی که در 5 الی 6 ردیف و یا بیشتر روی هم

 قرار گرفته اند.عملا در پایان دوره سبد های دو ردیفه آخر بخاطر شوری بلا  استفاده خواهد شد.و جابجا کردن مداوم سبد ها هم غیر ممکن خواهد  بود.و اصلا نمی شود در این روش رطوبت سبد ها را یک اندازه تنظیم کرد.

برداشت و جداسازی کرم کار دشواری است و مستلزم کارگری بسیار 


روش تولید ورمی کمپوست(پشته ای)

۱ـ برای تولیدورمی کمپوست زمینی مسطح، بدون سنگ و کلوخ و خرده شیشه انتخاب می کنیم و سطح آن رامرطوب و سپس کاملا کوبید تا سفت شود. علت این امر جلوگیری از ایجاد هیبرید کرم های مورد استفاده با کرم های خاکی معمولی و زایل شدن آنها می باشد.
۲ ـ ایجاد سایبان برای محافظت کرم ها در برابربارندگی و نور آفتاب
۳ ـ ایجاد پشته ای از مواد آلی (کود گاوی نیمه پوسیده) به شکل گنبدی به عرض ۷۰وارتفاع ۵۰ سانتی متر و طول دلخواه و آبیاری فراوان آن به منظور خروج شیرابه کود

۴ـ ایجاد شیار در طول خط الراس پشته به عمق ۱۵ سانتی متر و ریختن کرم ها به داخل آن و سپس برگرداندن کود روی کرم ها
۵ ـ آبپاشی پشته به صورت روزانه به منظور حفظ رطوبت آن
۶ ـ جداسازی کرم ها از پشته پس از تولید ورمی کمپوست بااستفاده از غربال کرم ها

نکات قابل توجه برای تولید ورمی کمپوست
هوادهی:
میتوان با زیر رو کردن توده ، عمل هوادهی را انجام داد. تقریبا هر ۲ یا ۳ هفته یکبار، مواد بالایی بستر می بایست به آرامی به هم زده شود.
دلایل این کار عبارتند از:
گازهای انبار شده، اجازه فرار می یابند.
ازمتراکم شدن بیش از اندازه بستر نیز جلوگیری می شود.

دما:
در فرآیند کمپوست سازی ۳۰-۲۰ درجه سانتیگرادمی باشد.
رطوبت:
محتویات توده باید مرطوب نگه داشته شوند،ولی نباید از رطوبت اشباع شوند، چرا که رطوبت بیش از حد باعث خفگی کرم ها می گردد.

شکل و اندازه ظرف ورمی کمپوست، بسته به شرایط به مقدار زائداتی که به کمپوست تبدیل می شوند و تعداد کرمهایی که کشت میدهیم ارتباط دارد. به طور متوسط ۲۰۰۰ کرم بالغ می توانند در ظرفی با ابعاد یک مترنگهداری شوند و قادر خواهند بود تقریبا ۲۰۰ کیلوگرم زائدات را در هر ماه به ورمی کمپوست تبدیل نمایند.
جنس ظرف ها می تواند از جنس چوب پرداخت نشده غیر آروماتیک یا پلاستیک باشد.

اگرمحیط پرورش کرم بیرون از خانه باشد، استفاده از ظرف های چوبی جهت حفظ درجه حرارت مناسب بهتر است .




نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد